Kuka on hyvä, kuka huono?
Viimepäivien mietiskely sai minut ihan uusiin ajatuksiin.
Olen ongelmieni ympyröimänä, ollut jo kauan.
Avio-erosta on jo yli 15v. Edelleen asun yksin.
Kaksi avioliittoa takana alkoholististen miesten kanssa, oma raitistuminen, masennukseen sairastuminen, työ-elämästä pois joutuminen yms. saivat itsetuntoni, omanarvontuntoni romahtamaan. Töissä ollessa olin ahkeran ihmisen maineessa, pidin kodin siistinä ja lapsetkin kasvatin minkä osasin.
Raitistumiseni jälkeen ensin kuvittelin löytäväni parin ja saavani kodin. Mutten osannut olla parisuhteessa, en luottanut, enkä uskaltanut. Pelkäsin miehen muuttuvan hirviöksi heti kun muuttaisin yhteen. En sietänyt riitelyä, enkä mitään hankalaa.
Monen yrityksen jälkeen itsetuntoni vain huononi.
Nyt olen seurustellut kohta vuoden ja tämäkin on ollut takkuista aikaa, vaikka enimmäkseen hyvää aikaa. On ollut pahoja vastoinkäymisiä, mutta olemme ne voittaneet, ainakin tähän asti.
Istuin rannalla tänään ja tajusin siinä että olen ollut melko julma itseä kohtaan. Alitajuisesti olen aikoja sitten jo päättänyt ettei kukaan ”kunnon mies” ala minun kans. Että olen niin huono, ettei kukaan halua minua oikeasti, aidosti parikseen.
Olenko ollut välinpitämätön ja kylmä itselle? Halveksinut itse itseäni? Tuo asia vain tuli mieleen ja tiesin että näinhän siinä on käynyt. Olen pitänyt itseäni huonona. En ole ottanut tosissaan kenenkään kunnollisen ehdotuksia, kun olen ajatellut ettei hän kuitenkaan kun saa tietää mikä ja kuka olen ala tosissaan, vaan jättää. Näin olen tulkinnut menneisyydessä olevat jättämiset, vaikka ne olisivatkin johtuneet omasta käytöksestäni.
Olen tännekin kirjoitellut meidän suhteesta ja kertonut vain oman puolen tarinaa. Jos toinen kertoisi oman näkemyksen se olisi varmaan ihan toisenlainen.
Nyt olen pahoillani itse kohtaan ja suututtaa kun olen heittänyt hukkaan vuosikausia hyviä päiviä vain sen takia että olen itseni tuominnut huonoksi. Joidenkin mielestä olen, heidän kriteerien mukaan olen, mutta Jumala on varmaan toista mieltä. Siitä ei Jumalakaan pidä että hukkasin vuosia soimatessa itseäni pahaksi ja kelvottomaksi avioon enää uudestaan.