Lainaus Vadelmalta: Yksi syy perheterapiaan lähdölle oli se, että mielessäni pyöri päivittäin ajatus siitä, että isovanhemmat eivät halua hoitaa lapsenlapsiaan... Nyt olen paremmin oppinut asian kanssa elämään, (kun eihän heillä siihen ole edes mitään velvollisuutta).
Lainaus Cellalta: Meillä tukiverkkoa olisi, mutta äitini on valinnut pullon, anoppi uran. Olen/olemme aika yksin sairauteni kanssa. Äitini kyllä soittelee päissään ja voivottelee tilannettani ja hokee voi voi kun voisin auttaa. Mutta apu on minimalistista jos sitä nyt on ollenkaan. Oikeastaan äitini aiheuttaa juomisellaan vaan enemmän huolta ja masennusta minulle. Rämminkin mieheni ja muutaman ystävän tuella eteenpäin. Tänään viimeksi raivoitkun sekaisesti siivosin kotona samalla kun äitini oli kylässä, istui ja tuijotti telkkua. Koitan ajatella ettei hänellä ole velvoitetta auttaa minua/meitä, mutta kyllä se kirpaisee.. Olenko lie itsekäs, sitäkin mietin. Odotanko liikaa.
Kiitos vadelma ja Cella kommenteistanne!
Minulle on ollut kova pala kestää erityisesti se, että lapsenlapset ovat aivan erilaisessa asemassa. Valtava määrä aikaa, huomiota, hoitoa ja ylitsevuotavaa kannustusta ja kehua on riittänyt ja riittää edelleen toisille, mutta erityislapsen muutama ongelma kaivetaan aina moitittavaksi. Jokaisella lapsella, myös erityislapsella, on paljon hyviä ominaisuuksia, meilläkin roppakaupalla. En ymmärrä, miksi lasta pitää moittia vaikeuksista, vaikka hän niissä pinnistelee ja ihan oikeasti yrittää parhaansa. Hoitoa en ole isovanhemmilta enää yli kymmeneen vuoteen edes odottanut, kun muutamasta kerrasta tuli sellainen valitusryöppy (ja ne hoidot kestivät vain muutaman tunnin ja kerrat mahtuvat yhden käden sormiin). Odotan vain, että lapsia ei moitita, vaan heidät hyväksyttäisiin omina itsenään. Hekin ansaitsevat positiivista huomiota. Toive taitaa olla turha. Osa lapsenlapsista on menestynyt merkittävästi tuoden mainetta ehkä siksi erityislapsi on kuin tahra pokaalissa. Niin äärettömän surullista. Miltä se lapsesta tuntuukaan!
Lainaus Vadelmalta: Harmi ettei näistä kirjoituksistani ole mitään kunnon apua.
Kyllä näistä on apua! Kirjoituksen tuoma henkinen tuki ja myötätunto auttavat jaksamaan tässä arjessa.
Lainaus Cellalta: Olkoon niin tai näin, elämä on tässä ja nyt. Olen puhunut lapsilleni äidin masennuksesta. Kertonut lapsille sopivalla tavalla mitä se tarkoittaa ja että äiti syö lääkkeitä ja on välillä kovin väsynyt. Suurimman osan aikaa esitän kuitenkin lapsille että kaikki on ok. Tarkkailen lapsia kamalasti, että oireilevatko he minun vuokseni jne, mutta en ole huomannut mitään. Joko olen sokea tai sitten olen onnistunut luomaan kaikesta huolimatta turvallisen kasvuympäristön lapsille, vaikka äiti välillä onkin poissaoleva ja itkeskelee. Mutta itse pidän tärkeänä että lapsille kertoo (toki riippuu minkä ikäisistä on kyse) asioista jotta lapsi saa asioille nimen, selityksen. Miksi äiti on apea? Miksi äiti ei jaksa? Uskon että se auttaa lasta.
Meilläkin on asiasta puhuttu, varsinkin siitä, että se ei ole heidän vikansa. Välillä jaksan tsempata, mutta toisinaan olen aika zombi ja itkuinen. Nuorin jkvn oireilee taantuvalla käytöksellä (vaikkei enää kovin pieni olekaan), vanhin on puolestaan käynyt ammatti-ihmisellä saamassa tukea. Keskimmäinen näyttäisi reagoivan vähiten, mutta tiedä häntä. Vanhimmilta tulee välillä syytöksiä heidän elämän pilaamisesta, mutta en voi muuta vastata, kuin että olen hyvin pahoillani sairastumisestani ja yritän parhaani muuta en voi vaikka kyllä se paras on kaukana hyvästä vanhemmuudesta, myönnän.
Tsempataan yhdessä niillä voimavaroilla, joita meillä on käytettävissämme. Kannustetaan toinen toisiamme. 🙂👍