Kuinka sietää rikollista käyttäytymistä oman lapsen kohdalla?
Lapseni oli todella ihana pienenä. Varsinainen välkky, ilopilleri ja lahjakas monessa asiassa. Ala-asteella luokkansa parhaimmistoa. Murrosiässä kaikki muuttui. Tyttäreni alkoi käyttäytyä itsetuhoisesti (alkoholi, seksi) aivan liian varhain. Yritin kaikkeni, mutta hän ei yksinkertaisesti suostunut mihinkään muottiin. Koululintsaamisen, tupakanpolton tai alkoholikokeilun jälkeen seurauksena oli kotiarestia tai jonkin edun menettäminen. Jos tytär oli kotiarestissa, minun piti istua vieressä koko ajan, koska hän karkasi muutoin keinolla millä hyvänsä. Yritin lahjontaa ja muita positiivisia keinoja, mutta mikään ei auttanut. Pahimmillaan hän puri ja yritti väkivalloin päästä ulos. Teimme sosiaalipuolen kanssa yhteistyötä, mutta ainoastaan perhekodilla uhkailu auttoi hetkeksi. No, kaikkea mahdollista olen kokeillut ja hakenut apua ammattiauttajilta.
Peruskoulun yläaste meni siis pipariksi ja jatkokoulutus ei ole häntä innostanut. Yläasteen kaverit opettivat tyttärelle huonoja käytöstapoja ja hetken opissa oltuaan pääsi mestariksi huijaamisen taidossa. Rikollinen ajattelu alkoi lisääntyä, pieniä näpistelyjä ja valehtelua. Reilu vuosi sitten hän joutui vielä entistä huonompaan seuraan ja oppi huijaamisesta lisää. Seurauksena pitkä lista petoksia ja varkauksia. Asenne on sellainen, että hänen mielestään kaikki muut ovat syyllisiä hänen käytökseensä. Äskettäin hän syytti minua siitä, etten ollut lainannut hänelle rahaa ja hänen oli sen vuoksi täytynyt varastaa joltain naiselta lompakosta henkilöllisyystodistus, perustaa pankkiin tili ja ottaa pikavippejä sen onnettoman naisen nimissä. Ja kaikki siksi, että oli pakko päästä konserttiin ja tietenkin taksilla, koska en lähtenyt häntä kuskaamaan. Vaatteisiin menee varmasti uskomattomat määrät rahaa, samoin kahvihetkiin kalliissa kahviloissa ja bailailuun. Epäilen välillä, onko hän mielisairas, niin käsittämätöntä kaikki on.
Vuokrat jäävät maksamatta, samoin useimmat laskut. Onneksi hän on saanut pitää työpaikkansa. Mitään parempia töitä ei ole tietenkään tarjolla ilman koulutusta. Kotona käydessään hän käyttäytyy yleensä mukavasti, jopa lipevästi. Ikävä kyllä, kotoakin tahtoo tarttua välillä jotain mukaan. En lainaa hänelle rahaa enää ollenkaan, joskus käyn ostamassa ruokaa hänelle, ei mitään muuta.
Olemme yhteyksissä puhelimitse lähes päivittäin. Elämä tuntuu pyörivän hauskanpidon ympärillä ja olen lakannut kyselemästä liikaa itseäni suojellakseni. Tyttö on milloin missäkin ja joka kerta herää epäilys, onko kyseessä joku vedätys tai jonkun miehen huijaus. Välillä tuntuu, että tyttö imee minut kuiviin. Tai oikeastaan, minä masennun hänen teoistaan. Eihän minun niin tarvitsisi tehdä, mutten oikein osaa olla välinpitämätönkään. Aina kun positiivinen luonteeni antaa vallan ja alan toivoa, että hän ottaa vihdoin itseään niskasta kiinni ja alkaa järjestämään elämäänsä oikealle tolalle, petyn.
Luin vasta jostakin, että näitä asioita ei voi ajatella tunteella. Kun järkeistän asiaa, on totta, etten haluaisi olla missään tekemisissä tällaisen henkilön kanssa. Eikä ystäväpiiriini kuulukaan ketään em. kaltaista ihmistä. Mutta kun kyseessä on oma, rakas tyttäreni, joka tekee väärin. Kuinka selvitä tällaisesta tilanteesta? Onneksi minulla on toinen lapsi ja ihana, tukeva ja kuunteleva mies sekä ystäviä. Kaikilla on vain niin vaikea ymmärtää, miksi? Ja onko tällaiselle käytökselle edes selitystä? Minusta mikään ei oikeuta tällaiseen käytökseen.
Menneeseen palaaminen ei auta. Olen tehnyt kaikkeni, jotta lapsillani olisi hyvä tulevaisuus. Miksi se ei riitä? Mikään ei riitä! Pitäisi vain löytää tapa, miten hän osaisi palata oikealle tielle. Hänen itsensä pitää päättää löytää oikea polku, tiedän.
Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia ja miten kukin selviää!
Aurinkoisia päiviä toivottaen,
Keiju