Kuinka selvitä kumppanin alkoholismista?

Kuinka selvitä kumppanin alkoholismista?

Käyttäjä karagosh aloittanut aikaan 10.11.2016 klo 17:47 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä karagosh kirjoittanut 10.11.2016 klo 17:47

En ees tiiä, mistä aloittaa. Mulla on tosi paljon jo valmiiksi mielenterveyden kanssa ongelmia ja viimeaikoina on tullut vaan lisää huonoja uutisia, eikä toi miehen jatkuva ryyppääminen auta yhtään.

Oon yrittänyt olla tukena, ja jutellut sille kaikista mahdollisista apuvaihtoehdoista, mut se ei usko minkään auttavan ja nauraa päin naamaa, kun koitan ilmaisa mun huolen.

Taas viime tiistaina se oli kännissä, ja sain lähteä etsimään sitä ympäri kyliä. Syytti mua ja haukkus, ja puolusteli tietty itseään. Seuraavana päivänä oli, kun mitään ei ois käynytkään. Itellä oli eilen kans paha päivä, niin en ollut paljoa yhteydessä (itse asun vielä kotona, mies asuu palveluskeskuksessa, jossa hoidetaan päihdeongelmaisia).

Tänään herätessäni huomasin, että se oli lähettänyt mulle yöllä jonkun viestin, josta ei oikeen saanut selvää. Vastasin ja kysyin siltä, et mitä kuuluu. Luki viestin, muttei vastannut. Se oli Faceen päivittänyt, et on saanut kaveriltaan rahaa. Täs vaihees jo arvasin, että mistä on kyse.
Lähetin sille viestejä ja koitin soittaa, luki viestit, muttei vastannut. Kysyin sen parhaalta kaverilta, et tietäiskö hän missä M oikeen on. Vastas, että tietää, ja haukku mut samalla pystyyn siitä että mä rääkkään kuulemma miestäni. Okei, oon saattanut vaikuttaa ja ollakin vähän vihainen, jos oon kuullut että M on ryyppäämässä, mut kai se on vaan sitä huolen ja turhautumisen purkaamista. Tiedän, ettei sitä saisi purkaa niin, mutta lepyn kyllä nopeasti ja yritän selittää mun tunteeni. Kuitenkin, sain kuulla, että mies oli sitten ollut eilen baarissa, eikä ollut mulle kertonut mitään. Tänään sama homma.
M on vastannut kyseisen kaverin viesteihin, samoin sen äidin viesteihin (hänellekin juttelin tänään, on tosi ymmärtäväinen onneksi). Mietin vaan, että mitä pahaa mä nyt olen taas tehnyt.

Mul on voimat niin lopussa. Mun pää on muutenkin hajoamassa, epäillään psykoosia ja ens keskiviikkona aika oman lääkärin kanssa. En pysty miestä jättämään hänen ongelmien takia, se tuntuis niin väärältä, ja sais meidät molemmat vaan enemmän hajalle. En vaan tiiä mitä tehdä, kun apu ei kelpaa ja mulla on niin riittämätön olo. Surettaa toikin, että se kaverilleen juoruaa meidän asioista, muttei puhu mulle itselleni niistä, vaikka ollaan siitäkin monesti puhuttu. Mitä helvettiä mä voin edes tehdä?

Käyttäjä helemi kirjoittanut 11.11.2016 klo 07:49

Minä nyt taas saarnaan...
Sinä et ikinä, kuuna kullan valkeana pysty tekemään yhtään mitään, että kaverisi lopettaisi juomisen. Hän juo justiinsa, niin kauan kuin juotattaa, se on karvas totuus.
Tässä tilanteessa olisi sinun autettava ensin itseäsi, siinäkin kovimmat "lääkkeet" tepsii parhaiten, annat se kaverin elää, omaa alkoholin huuruista elämäänsä ja sinä elät omaasi.
Sinä et ole ensimmäinen, etkä viimeinen, joka rakastaa alkoholistia, mutta moniko meistä on pystynyt rakkaudellaan, sen alkoholistin raitistamaan...sanosin ettei kukaan tai ainakin hyvin harva. Alkoholisti on alkoholin orja, herransa nöyrä alamainen ja se on niin pitävä suhde, ettei siihen väliin, yksinkertaisesti sovi, mitään muuta.
Voit sanoa, etten tiedä mistä puhun...mutta kun tiedän, olen elänyt alkoholistin kassa vuosikymmenet ja nähnyt kaikki sen, alamäen kurvit, nähnyt myös juomattomat ajat, eikä nekään, vuosien juomisen jälkeen helppoja olleet.
Joten sinä voit vielä valita, uhraatko elämäsi alkoholin alttarille, sillä sitähän se puolisonkin elämä on.

Käyttäjä Isabella0 kirjoittanut 17.03.2017 klo 21:29

Alkoholisti itse onainut joka voi auttaa itseään, ei kukaan muu. Lukasepa läheisriippuvudesta ja liity alkoholistien läheiset ryhmään.
Tereisin alkoholistin aikuinen lapsi.
Minä olen kokenut tuon kaiken.