Tätä juuri toivoin, huomaatko blue moon, että olet alkanut purkaa kerää pikku hiljaa 🙂 hienoa!!! Kun kirjotit ekoja kertoja, kaikki sanatkin tuntuivat olevan solmussa. Huom puhun vain siitä, miltä tekstisi minusta kuulosti, kun vertaan ketjun alkua ja viimeisiä kommenttejasi. Todelliset tuntemuksesi voivat olla hyvinkin eri.
Joka tapauksessa en voi välttää ajatusta, että kaikki puoliskot, jotka pitävät toista itsestään selvyytenä kotona ansaitsisivat yllärin. Voisitpa kadota kotoa vaikkapa pariksi viikkoa ja jäisi kuningas itse hoitamaan juoksevat asiansa. Saattaisi ääni muuttua kellossa. Muistan kuinka kärkäs exäni oli valittamaan, kun hotellipalvelut eivät olleet toimineet. Hänenkin oli pakko muuttaa äänensävyä, kun alkoi tajuta, että olin romahtamispisteessä, enkä enää kyennyt hoitamaan sekä ylipitkiä työpäiviä töissä, että painaa kotitöitä kotona, kun toiselta ei tukea herunut edes roskapussin viemiseen. Mutta ei hän silti koskenut imuriin, lattialuuttuun, silitysrautaan tai pyykkivuoreen. Taisi peräti kaksi kertaa erehtyä pesemään ammeen. Ja miehisillä voimilla sekin sujui sukkelammin kuin minulta 😎 Ja voi pojat kuinka ahkera hänkin oli sotkemaan 😋 Mutta ei ole exäni tästä syystä. Syyt olivat suuremmat ja julmemmat eikä niistä tässä sen enempää.
Mutta siivoustakin suurempi asia on tuo syyllistäminen. Se on kurja kierre ja tapa. Siihen ei kyllä meidän kenenkään pitäisi suostua. Ja jos jollakin se on tavaksi tullutkin, meidän pitäisi oppia omat vastalääkkeemme sille. Ex-pomoni kanssa minulle se oli se, että väliin tuuletin ja annoin tulla ulos se mitä hampaankoloon oli jäänyt. Tapojaan hän ei koskaan muuttanut, ja syyllisti minua useammin muiden tekemisistä ja tekemättä jättämisistä kuin omista mokistani saati aiheesta. Syy siihen oli se, että valitettavasti olin aina paikalla, kun en matkustellut työkaverieni tavoin. Mutta vuosien mittaan opin myös piruilemaan rivien välissä ja siten viestittämään, etten ole hyväksynyt hänen käytöstään. Sillä jos sen tyypin kanssa olisi puuttunut jokaiseen vääryyteen, työnteko olisi jäänyt sivuseikaksi. Hänen kultainen osansa kun oli aina haukkua alaisensa päivittäin. Ja kerran heikkona rehellisyyden puuskassaan hän lipsauttikin, että niin meitä pomoja pitää ojentaa aina väliin tarpeen mukaan. En olisi voinut olla enempää samaa mieltä 😉 Mutta moisen hepun kanssa siihen tarvittiin aimo annos siviilirohkeutta ja päättäväisyyttä. Onneksi itselläni oli niin nurja kokemus edellisistä kahdesta työpaikastani siitä, mitä tapahtuu, kun ei puolusta omaa tonttiaan, että olin päättänyt ettei koskaan enää sellaista pyöritystä. Joten onnistuin puolustautumaan huomattavasti paremmin kuin monet työkavereistani. Työrauhan takia kuitenkin nielin monet monet kerrat kiukkuni, kun tiesin, että pomo oli toivoton tapaus. Vaikka voissa paistaisi 😟
Tiedän, että parisuhteissani olen oppinut konstikkaita käytöskuvioita. Pelkään aina, että toistan niitä muissakin ihmissuhteissani, kun ne ovat kuitenkin olleet pari viimeistä elämäni vuosikymmentä. Ajattelen kuitenkin, että hyvän ihmissuhteen tunnusmerkki olisi se, että molemmilla on siinä hyvä olla ja tarpeeksi tilaa. Yritän pyrkiä siihen aina, kun tapaan ihmisiä. Aina ei sitä jaksa, kun itsellä on paha olla.
Kun ajattelen blue moon pahaa oloasi muistan, kun itse sain puukon rintaan eräänä päivänä töissä. Työkaverini puhui parisuhteista ja sanoi, että eikös sitä sen takia olla parisuhteessa, että sen ihmisen kanssa on hyvä olla. Hän ei ollut mikään uskollisuuden malliesimerkki, mutta tuo lause satutti itseäni silloin valtavasti. Elin parisuhteessa, jossa jokainen perjantai oli tuskaa. Jokainen loman alku oli tuskaa. Tiesin, että yhteiset hetket oli arvaamatonta helvettiä. Työ oli pakopaikkani. Olin turvassa siellä. Tiesin vapaahetkien alkaessa, että oli tulossa kaikenmuotoista väkivaltaa. Ja tajusin, että elämässäni oli jotain pahasti pahasti pielessä. Se lause konkretisoi sisäisen pahanoloni.