Kuinka oppia luottamaan?

Kuinka oppia luottamaan?

Käyttäjä Turre2 aloittanut aikaan 12.09.2011 klo 11:16 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Turre2 kirjoittanut 12.09.2011 klo 11:16

Tulin kesän aikana petetyksi.Seuraavassa tarinani.
Vaimollani ja perheellämme on mennyt hirmu hyvin arki ja elämä (myös hänen mielestään)mutta…
Vaimoni jäi kesälomalle viikkoa aikaisemmin kuin minä. Koko kesäloman ajan viikonloppuisin hän oli kavereittensa kanssa menossa (baari-iltoja(illanviettoja) n. 5 kpl.
Tuntui jo silloin että mikä kiire on pois kotoa perheen seurasta viettämään ns. omaa aikaa niin paljon. Kysyin tätä myös häneltä. Hän sanoi että tarvitsee omaa aikaa ja olla kavereiden kanssa kun ei ole heitä nähnyt paljoa. Mielestäni perhe pitäisi olla kumminkin etusijalla. Vaimoni kaverit ovat pettäneet miehiään ja kysyinkin vaimoltani useaan otteeseen onko jotain vastaavaa hänellä. Sain kieltävän vastauksen että minua hän rakastaa ja mitään ei ole. Hän ei ole kuulemma samanlainen kuin kaverinsa. Jossain vaiheessa kysyin myös onko hän koskaan valehdellut minulle. Sain kieltävän vastauksen. Kerroin että suurin pelkoni on menettää hänet jollekin muulle. Minulla ei kuulemma ole mitään hätää. Kaikki yöt valvoin kun hän oli ”menossa” Olin itse evakossa poikamme kanssa usein mökillä. Töiden alkaessa kuukauden kesäloman jälkeen rupesin seuraamaan hänen sähköpostiaan. Salasanan hän oli minulle kertonut joskus aikaisemmin. Sieltä löytyi sitten viestittelyketju toisen miehen kanssa ”poistetut”-kansiosta. Soitin töistä hänelle ja kysyin että mitä tämä tarkoittaa. Hän ei osannut antaa silloin vastausta. Juttelimme töitten jälkeen tästä ja olin todellisen suuttumuksen ja vihan vallassa. Hän kertoi että oli työmatkallaan tavannut tämän toisen miehen seminaarissa. Riitelimme seuraavan yön ja lopulta hän tunnusti että oli tavannut miehen baarissa kesälomani alussa. Kyselin tarkemmin ja hän sanoi että oli jutellut ja tanssinut yhdet hitaat. Mitään muuta ei ollut. Kysyin että eikö varmasti minkäänlaista kähmintää tai nuohoutumista. Hän sanoi että ei. Olin tällöin poikamme kanssa mökillä ja hän kaupunkiasunnossamme kaverinsa kanssa bilettämässä. Otin yhteyttä tähän toiseen mieheen ja hän kertoi että he olivat tanssineet ja hän oli myös yrittänyt suudella vaimoani. Syytin vaimoani valehtelusta. Koko kesän valehtelusta. Tapahtumapaikan valehtelusta ja lopulta tapahtumien valehtelusta. Olin ihan rikki. Sanoin että jos haluat saada luottamuksen takaisin älä poista mitään sähköpostiviestejäsi. Kumminkin seuraavalla viikolla heti kun olin ollut yhteydessä tähän toiseen mieheen. Hän oli poistanut kymmeniä viestejä poistetut kansiosta. Kysyin että milloin ja hän vastasi että pari päivää sitten sunnuntaina. Lopulta selvisi että viestit oli poistettu samana aamuna kun lähetin viestiä tälle toiselle miehelle. Nyt tällä hetkellä n. kuukauden verran olen tullut töistä kotiin pahalla tuulella kun mietin näitä asioita, että onko jotakin vielä kertomatta, jatkuuko selkäni takana toiminta edelleen. Vieläkö minulle valehdellaan. Vaimoni haluaa pistää pisteen tälle asialle ja elää tavallista elämää. Itse en pysty tähän niin nopeasti. Olen yrittänyt keksiä itselleni puuhaa, jotta unohtaisin, mutta aina asia tulee mieleen. Vaimoni pyysi etsimään apua, koska hän ei enää jaksa pahaa tuultani ja poikamme kärsii myös koska äiti itkee ja kimpaantuu aina kun yritän keskustella asioista mitkä mieltäni painaa. Itse yritän keskustella asiallisesti mutta vaimoni ei halua keskustella ollenkaan. Hän haluaa vaan pistää pisteen tälle. Mikä neuvoksi? Kuinka opin luottamaan?

Käyttäjä Tulevaisuus? kirjoittanut 13.09.2011 klo 19:53

Terve

Olet näköjään ainoa mies lisäkseni näissä keskusteluissa, joka on joutunut petetyksi. Olen osallistunut toiseen ketjuun, jossa on mukana samassa tilanteessa olevia naisia, mutta huomasin viestisi tänään päivällä ja jäin miettimään tilannettasi. Minulle selvisi heinäkuun alussa, että vaimollani on ollut vuoden kestänyt suhde toiseen mieheen. Me olemme päättäneet jatkaa yhdessä ja käymme terapiassa ja olemme edistyneet jonkin verran.

Suosittelisin sinulle, että hakeudutte pariterapiaan. Kauniisti sanottuna suhteessanne on jotain korjattavaa jos vaimoasi on alkanut kiinnostamaan toinen mies. Pettäjä vähättelee tekojaan ja jättää kertomatta kaiken sen, mitä et hoksaa kysyä. Sinun pitäisi saada hänet avautumaan ja kertomaan sinulle, että mitä hän kaipaa ja sitten voitte yhdessä miettiä, että onko sinulla hänelle sitä tarjota.
Myös sinä odotat varmaan häneltä jotain, mutta oletko koskaan kertonut?
Jos ette toimi nyt niin pettäminen jatkuu ja suhde syvenee ja teidän suhteenne korjaaminen käy vaikeaksi.

Me emme puhuneet, vaimoni puhui aiemmin aina silloin tällöin hellyydenkaipuustaan ja läheisyyden puutteesta suhteessamm. En ottanut häntä todesta ja niinpä hän ajautui suhteeseen, ei minua loukatakseen tai kostaakseen. Hän tapasi sattumalta ihmisen, joka oli halukas kuuntelemaan ja tukemaan häntä. Kuinka ollakaan vaimoni ihastui ja tapaamiset muuttuivat suhteeeksi. Sen pisteen jälkeen on vaikea palata ja kun minä en aavistanut mitään niin vaimoni saattoi tapailla miestä kauan, asia paljastui minule sattumalta.

Tässä vaiheessa suhteenne korjaaminen on kenties vielä mahdollista, mutta se edellyttää vaimosi katkaisevan toisen suhteensa (jos se vielä jatkuu) mikäli hän haluaa jatkaa kanssasi. Teidän molempien on tehtävä kovasti töitä jos haluatte jatkaa yhteistä elämäänne.

Käyttäjä Turre2 kirjoittanut 21.09.2011 klo 10:36

Kiitos vastauksestasi tulevaisuus? Pikku hiljaa elämä alkaa helpottumaan. Puhuin vaimolleni pariterapiasta johon hän on valmis lähtemään mikäli itse sitä haluan. Asioista on juteltu ja seksielämämme on parhaalla tolalla mitä se ikinä on ollut. Tosin minä olen yleensä se aloitteen tekevä osapuoli. Toivoisin että joskus myös toisin päin.

Vaimoni on kertonut että mitään enempää ei ole ollut ja että hän on turhamaisuudessaan tehnyt mitä on tehnyt ja ottanut kuulemma opikseen. Minun on vaikea uskoa tätä ettei mitään ihmeempää ollut (vaikka haluankin) koska valehteluketju kasvoi niin suureksi.

Tällä hetkellä saatan ihmetellä ääneen asioita jotka poikkeavat hänen normaalista rutiinistaan ja ajattelen asiat aina siten että onkohan tässä nyt jotain muuta takana. Tämä häiritsee häntä ja hänen mielestään hän ei pysty elämään tavallisesti vaan tuntee itsensä selkä seinää vasten uhatuksi. Olen kertonut hänelle että joka viikko on toistaan parempi ja että joskus asia putkahtaa taas mieleen ja sitä on vaikea sivuuttaa. Mutta elämä jatkuu. Harrastan nyt enemmän kuin ennen mutta sekin tuntuu asian pakoilemiselta. Ei kai tässä muu auta kuin aika...

Käyttäjä Surullinen 1955 kirjoittanut 21.09.2011 klo 12:25

Luottamuksen palaaminen kun toinen on pettänyt, on tosi vaikeaa, tiedän...ellei mahdotonta. Itse olen yrittänyt ajatella, että jos toinen ei lupauksistaan huolimatta ole minulle jatkossa rehellinen niin se on sitten hänen häpeänsä. En voi elää koko ajan toista "vakoillen" ja epäillen, siinä tulee hulluksi. Olen itse nyt myös alkanut uuden harrastuksen ja yritän jatkaa elämääni/elämäämme ns. normaalisti. Välillä tekisi mieli katsoa esim toisen kännykkää, kenelle on soitettu ja viestitetty, mutta mitä hyötyä siitä olisi...Jos toinen tosiaan haluaa pettää, niin kyllä hän sen tekee. Ei ketään ihmistä voi omistaa eikä määrätä. Minun mieheni petti minua nyt toisen kerran 15 vuoden aikana (saman naisen kanssa), johtuen monista ongelmista välillämme, enkä voi yksin hänen niskoilleen "syytä" laittaa, kyllä minussakin on ollut paljon vikaa. Yritämme nyt vielä uudelleen, koska molemmat kuitenkin rakastamme toisiamme. Aika näyttää mitä tästä tulee, vai tuleeko mitään? Välillä tunnen itseni kyllä tyhmäksi kun taas olen tässä tilanteessa ja taas annan anteeksi, mutta en voi tunteilleni mitään.

Käyttäjä Turre2 kirjoittanut 22.09.2011 klo 10:11

Tämän ryhmän tekstejä lukiessa tulee mieleen, että onko seksi ja rakkaus niin paljon eri asioita että ne voi eriyttää? Petetään, mutta silti rakastetaan sitä omaa miestä/naista. Etsitään uusia suhteita ja jännitystä elämään, eikä osata elää sitä arkea lasten ja perheen kanssa. Kiire kotoa pois viettämään "omaa" aikaa.