Kuinka monta mahdollisuutta voi antaa toiselle?
Olemme seurustelleet poikaystäväni kanssa 2,5 vuotta. Olimme olleet yhdessä alle vuoden, kun mies ensimmäisen kerran jätti minut. Olimme kaksi päivää erossa, jonka jälkeen mies sanoikin, että ei haluakaan erota. Palasimme yhteen ja tavallaan unohdimme koko asian. Mies ei oikein koskaan selittänyt kunnolla, miksi hän halusi erota.
Asumme eri paikkakunnilla ja miehen idea oli hommata meille yhteinen asunto minun asuinpaikkakunnaltani 1,5 vuotta sitten. Ideana oli, että hän etsii töitä täältä ja muuttaa heti kun saa töitä. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan asuin vuoden yksinäni tuossa asunnossa. Mies koko ajan sanoi minulle, että hän on kyllä muuttamassa heti kun saa työpaikan, mutta ei kuitenkaan aktiivisesti tehnyt asian eteen mitään.
Tänä keväänä hän yhdessä puhelinkeskustelussa sanoi jälleen, että tämä ei toimi ja että hän haluaa erota. En saanut taaskaan pyynnöstäni huolimatta selitystä, että miksi hän on päätynyt tuohon ratkaisuun. Olimme pari viikkoa erossa, kunnes mies taas halusi takaisin. Kävimme asioita läpi ja hän lupasi, että ei enää koskaan tee minulle niin. Hän ei edelleenkään osannut antaa mitään tarkkaa syytä sille, miksi hän toimii näin. Palasimme taas yhteen.
Meni reilu kuukausi, kun mies jälleen jätti minut ilman mitään selityksiä. Tästä on nyt pari kuukautta ja nyt hän taas haluaa minut takaisin. Hän on sanonut, että häntä on pelottanut se muutos, jonka muuttaminen toisi elämään. Hänellä on lapsi omalla paikkakunnallaan ja toki muutto minun paikkakunnalleni toisi ison muutoksen tähän. Silti en ole itse koskaan painostanut häntä muuttamaan, vaan se on aina ollut hänen ideansa. Minä olen aina sanonut, että minä en voi enkä halua muuttaa. Nyt mies sanoo pystyvänsä muuttamaan tänne ja että hän haluaa elää kanssani. Minä en vaan enää tiedä, että haluanko antaa hänelle vielä uutta mahdollisuutta, kun edellisetkään eivät ole olleet kannattavia. Mies olisi valmis parisuhdeterapiaan, jossa voisimme käsitellä asioita ulkopuolisen avulla, kunhan vain osaisin tehdä sen päätöksen, että haluanko jatkaa vai en. En pysty enää luottamaan häneen ja hän on satuttanut minua henkisesti tyhjillä lupauksillaan ja päätösten pyörtämisillään.
Vaakakupissa painaa kuitenkin se, että hänen kanssaan minulla on ollut paras parisuhde, mitä olen koskaan kokenut. Tulemme loistavasti toimeen ja meillä on ollut erittäin hyvä suhde, emme juurikaan riitele turhista ja pystymme yleensä puhumaan asioista toisillemme. Meillä on samanlaiset tulevaisuuden toiveet ja ylipäänsä tarpeemme kohtaavat hyvin. Nyt en vaan tiedä, mitä minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä. Tilanteeseemme ei liity kolmansia osapuolia, vaan kyse on pelkästään miehen pelosta muutosta kohtaan.