Kuinka kertoa uskottomuudesta?
Menimme mieheni kanssa naimisiin keväällä ja voisin kuvailla liittoamme onnelliseksi. Meillä on suhteessamme kaikkea; seksiä, läheisyyttä, paljon puhetta, hauskaa keskenäistä huumoria, tilaa itselle ja kavereille jne. En osaa pyytää häneltä mitään enempää, sillä hän antaa minulle jo kaiken.
Siitä huolimatta, että olen onnellinen mieheni kanssa, menin pettämään häntä kesän aikana. En ole kyennyt selittämään tekoani edes itselleni ja olen nyt pohtinut, että miten selittäisin sen hänelle( vai selittäisinkö ollenkaan). Olin humalassa enkä sillä hetkellä edes ajatellut mieheni olemassa oloa. Olen siis tullut siihen tulokseen, että pettämiseni liittyi paljon enemmän minuun itseeni kuin mieheeni, sillä en missään tapauksessa halunnut satuttaa häntä. Paras selitykseni tähän asti on, että olin stressaantunut ja masentunut työkuvioistani ja tulevaisuuteni tuntui sillä hetkellä merkityksettömältä, niin ajauduin typerään tekoon. En tiedä pitääkö analyysini edes lähes paikkaansa, mutta sitä keskustelua jatkan yhä itseni kanssa.
Kun kuitenkin havahduin jälleen miehenikin olemassa oloon, päätin etten kerro hänelle ollenkaan. Liittomme on onnellinen vaikka minä olenkin viallinen. Ajattelin, että minä kannan yksin taakkani tästä syyllisyydestä hautaan asti, sillä anteeksiannon anominen olisi minulta itsekästä. En ansaitse sitä. En siis myöskään halua pyytää sitä, sillä niin pitkään kun hän ei tiedä, kaikki on hyvin. Ruoskin toki itseäni ja yritän löytää syitä teolleni, mutta mieheni kanssa ollessani, en ajattele sitä ollenkaan ja kykenen olemaan täysin normaali.
Nyt olen kuitenkin varannut ajan sukupuolitautitesteihin, sillä epäilen saaneeni syrjähypyltäni tartunnan. En todellakaan haluaisi sen olevan totta, mutta minun on pakko saada tietää. Ja jos olen saanut taudin, silloin minulla ei ole muita mahdollisuuksia kuin kertoa miehelleni ja rikkoa välillämme oleva luottamus. Jos minulla ei tautia ole niin pystyn elämään itseni kanssa. Syrjähyppyni ei minua häiritse, ainoastaan syyt siellä taustalla ja ne aion ottaa selville omin keinoin. Minua pelottaa totuuden kertominen ja tällä hetkellä tämä epätietoisuus, onko minun pakko se tehdä.
Sitä olenkin nyt pyöritellyt päässäni, että miten voin kertoa tehneeni virheen, joka pahimmillaan saattaa romuttaa hänen koko maailmansa. Tiedän, että luottamus on sen jälkeen mennyttä ja parisuhdettamme täytyy alkaa rakentaa alusta alkaen uudestaan. Jos meillä edes tunnustamiseni jälkeen on parisuhdetta.
Mutta jos hän kuitenkin päätyy minut pitämään ja yrittämään kanssani, en tiedä pystynkö itse sellaiseen elämään, että joudun selittelemään menojani jatkuvasti ja olemaan tämän tästä epäluottamuksen alaisena. Olen lukenut niin monta juttua, joissa vielä vuosien jälkeenkin pettäjä joutuu luottamustaan yhä todistelemaan. Vaikka rakastankin miestäni ja haluan olla hänen kanssaaan, tahdon myös olla onnellinen elämässäni. Ja tiedän, etten voi olla onnellinen, jos olen jatkuvan valvonnan alaisena hamaan tappiin saakka.
Tunteeni ovatkin jatkuvasti täysin ristiriitaiset. Olen jo ajoittain hyväksynyt ajatuksen eroamisesta ja jopa miettinyt itse jättäväni mieheni, sillä hän ansaitsee parempaa. Hetkittäin taas toivo herää sisälläni, että jos testini tulos onkin negatiivinen, kaikki on taas hyvin. Mutta jos silloin pääsen kuin koira veräjästä, voinko olla täysin varma, etten enää koskaan toista temppuani? Itken päivittäin yksin laittaessani ruokaa, sillä ajattelen, että en välttämättä tule kokkaamaan keittiössäni enää kovinkaan montaa ateriaa, sillä kuvittelen mieheni jättävän minut, jos kerron hänelle.
Alan olemaan jo aika väsynyt pyörittelemään tätä asiaa itse päässäni, joten senkin takia tiedän jättäväni sen taakseni suhteellisen nopeasti, jos tulokseni on negatiivinen. Mutta siihen asti kunnes tiedän, pyöritän mahdollisuudet päässäni uudestaan ja uudestaan. Haluan olla valmistautunut kunnolla, jos minun täytyy asia puheeksi ottaa.
Siksi kysynkin, että miten ihmeessä tällainen aihe edes otetaan puheeksi? Kuuluuko toiselle kertoa kaikki likaiset yksityiskohdatkin, vaikkei hän niitä kysyisi? Ja mitä oma-alotteisesti ylipäänsä kanttaa sanoa?
En ole luonnollisestikaan puhunut aiheesta kenenkään kanssa, joten ona oloni alkaa olemaan jo hiukan sekava näiden tunteiden vuoristoratojen jälkeen. Siitä syystä toivoisinkin saavani täältä jotain rakentavaa ja avualista kommentointia, sillä minä tässä kohtaa olen rikki, ei mieheni (vielä). Tiedän kyllä varsin hyvin itse olleeni idiootti, joten sitä minulle on turha kertoa.