Kuinka jättää rakas ihminen pelastaakseen itsensä

Kuinka jättää rakas ihminen pelastaakseen itsensä

Käyttäjä suontaka aloittanut aikaan 20.05.2014 klo 21:49 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä suontaka kirjoittanut 20.05.2014 klo 21:49

Rakastan avopuolisoani, mutta yhteisestä elämästä on tullut minulle ahdistavaa. Avopuolisoni oli yli kaksi vuotta työpaikkakiusaamisen kohde ja kärsi työuupumuksesta, oli siis paljon sairaslomalla. Tilanne töissä korjaantui onneksi vuoden alussa. Tilanne kotona on kuitenkin pysynyt ennallaan, eli kaikki energiani ja positiivisuuteni (ennen niitä oli rajattomasti) hupenee toisen kannattelemiseen. Kun en ole kotona (vietän paljon aikaa mökillä ladatakseni akkujani 🙂) siippani pommittaa minua tekstiviesteillä jopa kesken töidensä, eli en saa enää lainkaan aikaa hengähtää. Olen yrittänyt keskustella tilanteesta, mutta kaikenlainen negatiivinen palaute suistaa miehen kurjuuden maksimointiin… Tässä vain pieni välähdys arjestani.😞 En ole enää positiivinen ja energinen ihminen, koska vihaan tekstiviestien merkkiääntä, ja joudun punnitsemaan jokaisen sanani ja tekoni etten ärsytä toista esim. heräämällä väärään aikaan. Tiedän, että minun on pakko lähteä tästä suhteesta itseni takia… hänen takiaan minun olisi jäätävä. ☹️

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 21.05.2014 klo 19:49

Nämä on näitä vaikeita juttuja.

Olisiko resepti seuraavanlainen?: a)Koittaa saada toiselle apua ja samalla hoitaa itseään mahdollisimman hyvin.
b) Punnita ja laittaa merkille, millainen oma jaksaminen on. Itseään ei kannata sairastuttaa toisen vuoksi. Jokaisella nämä rajat ovat henkilökohtaiset.
c) Keskustella tilanteesta avoimesti toisen kanssa, mikäli se on mahdollista. Jos se ei onnistu kahden kesken, hankkia siihen ulkopuolista apua.

Käyttäjä Hanne4 kirjoittanut 23.05.2014 klo 11:16

Hei!

Puolisosi on ollut erittäin vaikeassa tilanteessa puolitoista vuotta ja todennäköisesti hän on saanut apua tähän asiaan, vai onko? Olen Evenyn kanssa samaa mieltä, että puolisosi tarvitsee ehdottomasti ammattiapua, koska hänen käytöksensä osoittaa ettei hän ole toipunut kokemuksistaan. Ehkäpä hänen käytökseensä löytyy muitakin syitä, mutta niitä syitä pitäisi nyt rohkeasti alkaa etsiä. Kirjoituksesi perusteella vaikuttaa siltä, että hän on erittäin vaikeassa tilanteessa, jossa tarvitsee ammattiapua. Ja myös sinä, jos aiot suhteessa jatkaa. Kirjoitat jo otsikossa puolisosi olevan sinulle rakas, sinulla on siis rakkauden tunteita häntä kohtaan. Näin ollen ero ei välttämättä ole oikea ratkaisu, mutta vaatii kyllä teiltä molemmilta sitoutumista työskentelyyn yhdessä ja erikseen. Ainakin itse ajattelen näin. Ehkä ammattihenkilön kanssa keskustelu voisi selkiyttää ajatuksia ja tuoda sitä kautta varmuutta siitä mitä kannattaa tehdä. Jokaisella on rajansa ja niiden mukaan tulisikin elää. Mutta jos on vielä rakkautta molemmilla jäljellä ja molemmilla halua korjata tilannetta, ei ero ehkä ole ainoa ratkaisu. Jos olisin sinä, ehdottaisin puolisolleni terapiaan hakeutumista, yhdessä ja erikseen. Kertoisin miltä itsestä tuntuu, mitä toivon tältä suhteelta ja häneltä. Toivottavasti saisitte tilanteenne parempaan päin.

Käyttäjä suontaka kirjoittanut 23.05.2014 klo 21:09

Kiitos kommenteista ja neuvoista! 🙂 Olen puhunut miehelleni ammattiavusta, mutta hän ei suostu siihen, ei yhdessä eikä erikseen. ☹️ Nyt hän on alkanut valehdella minulle kaikenlaisista pienistä ja isommistakin asioista... Taidan olla umpikujassa.

Käyttäjä Hanne4 kirjoittanut 26.05.2014 klo 15:11

Olet varsin vaikeassa tilanteessa.Jos miehesi ei suostu hakeutumaan ammattiavun piiriin, minkä hän on kertonut syyksi tähän? Pystyttekö te ylipäätään keskustelemaan tästä asiasta? Valehtelua ei pitäisi sietää yhtään, minkä takia arvelet hänen toimivan näin? Itsensä suojelemista on tunnistaa milloin raja on tullut vastaan, varsinkaan jos toinen ei yrityksistä huolimatta halua keskustella ja yrittää selvittää asioita.

suontaka kirjoitti 23.5.2014 21:9

Kiitos kommenteista ja neuvoista! 🙂 Olen puhunut miehelleni ammattiavusta, mutta hän ei suostu siihen, ei yhdessä eikä erikseen. ☹️ Nyt hän on alkanut valehdella minulle kaikenlaisista pienistä ja isommistakin asioista... Taidan olla umpikujassa.