Kuinka erota persoonallisuushäiriöisestä?
Olen jumissa omassa elämässäni, ajattelin kokeilla saisinko asioihin muutosta kirjoittamalla. Ja jakamalla täällä, eihän sitä tiedä mitä ovia tai ajatuksia uuteen se avaisi.
Lyhyesti, en pääse eroon persoonallisuushäiriöisestä ja masentuneesta miehestäni. Olemme olleet yhdessä yli 20 vuotta, lapsia on 4 (10,12,14,17). Viralliselta taholta olemme saaneet apua seuraavasti: lastensuojeluilmoituksia perheestämme on tehty 2 kertaa (naapuri tehnyt kotoamme kuuluvan mieheni huutamisen ym. öykkäröinnin vuoksi), ja ne ovat johtaneet selvittelyihin ja tukitoimiin eli loputtomiin asian vatvomisiin eli keskusteluihin, jotka eivät ole auttaneet millään tavalla. Meillä kun ongelmana ei ole se, etteikö meillä puhuttaisi ja keskusteltaisi, sitä tapahtuu koko ajan, joka päivä, samoista asioista. Ja kun lapsilla sitten kuitenkaan ei ole erityisempää oireilua, johon lastensuojelu tukitoiminaan voisi puuttua/ auttaa, on ainoastaan meitä aikuisia yritetty auttaa, keskusteluilla. Mieheni on passitettu kaksi kertaa psykiatrian puolen palveluihin: lääkärin ja psykologin keskusteluihin, hoitosuhde kesti neljä kuukautta, lääkkeitä hän söi puolisen vuotta. Toisella kerralla psyk. sairaanhoitajan luokse, jossa kävi parin kuukauden ajan. Diagnoosiksi hän on saanut affektiivisen persoonallisuushäiriön psykoottisin piirtein (muistaakseni) ja toistuvan masennuksen. Kuitenkin nämä hoitosuhteet oivat lopahtaneet lyhyeen, koska mieheni ei ole hoitoon sitoutunut, ja on ollut hoidettavanakin hyvin hankala ja epäkiitollinen tapaus. En ymmärrä, kuinka sairas ihmisen oikein on oltava, että hänen oma sairaudentunnottomuutensa/itsemääräämisoikeus ei estäisi hoidon toteutumista…vaaraksi itselleen tai muille? On siis odotettava kohtausten pahenemista, fyysistä aggressiota, ja vakavaa sellaista että saa hoitoa (pakkohoitoa)?
Lääkitysten aikana mieheni on ollut rauhallinen, lähes normaali ihminen, mutta ilman lääkkeitä hyvin ailahteleva: täydellisestä lamaannuksesta (masennus) täysin hallitsemattomiin raivokohtauksiin, kiihtyvyys nollasta sataan muutamassa sekunnissa. Fyysistä aggressiota ei ole ollut muutamaan vuoteen, aiemminkin vain kiinnipitämistä ja joitakin tönäisyjä ym. mutta hillittömässä raivossa riittää, että se fyysisen väkivallan uhka on olemassa, sillä ainahan se on. Alkoholi saa nämä huonot piirteet esiin hyvin nopeasti: aluksi tulee se hirveän suuri seuran ja esiintymisen tarve, hän tulee häiritsemään ketä tahansa mihin kellonaikaan tahansa, ja kun sitä huomiota ei sitten tarpeeksi tule, ja kun promillet samalla nousevat, alkaa se riidan haastamisvaihe, joka on jotain järkyttävän ärsyttävää. Sitten lopuksi jostain kinaamisesta hän saa hirveät kilarit, ja pirtti raikaa
Ja mikä siis on ongelmani: olen jo vuosia halunnut eroon miehestäni, koska elämä hänen kanssaan on jatkuvaa ahdistusta, epävarmuutta tulevasta, tuskaa ja epämiellyttävyyttä, hän tekee koko perheen elämän helvetiksi omalla kipuilullaan. Kenelläkään ei ole hyvä olla, ja kaikkein eniten kärsii mieheni itse. Mutta hän ei vain kykene näkemään, että ongelmien syy on hänen päänsä sisällä. Kaikkialla muualla ja kaikkein eniten minussa on vikaa, ja kaikki muuttuu hyväksi ja elämä pääsee alkamaan jos vain minä muutun paremmaksi. Tämä on vastaus ihan kaikkeen kritiikkiin häntä kohtaan, hän on syyntakeeton, hän on uhri. Häntä kohdellaan väärin, kun hänen väitetään olevan hoidon tai lääkityksen tarpeessa.
Mieheni ei halua kuulla puhuttavankaan erosta. Asian esille ottaminen saa hänet vain ahdistumaan ja raivostumaan silmittömästi. Mikään puhe ei ole auttanut. Olen toivonut, että kun vaan puhun järkeä hänelle ja perustelen asiani, hän ymmärtää, näkee asian samalla tavalla kuin minäkin (esim. että jokaisella ihmisellä on oikeus päättää, haluaako olla parisuhteessa) ja lopulta suostuu ja myöntyy eroon, ja sitten voimme sopia kaikista asioista (asuminen, asuntolaina, lasten huolto ja elatus, ym.) kaikessa sovussa. No, tämä ei tule tapahtumaan.
Olen persoonallisuudeltani itse hyvin (lue: liian) sovitteleva, ja haluaisin kaikissa asioissa kaikkia osapuolia tyydyttävän ratkaisun. Ehkä siksi tämä tilanne tuntuu nyt aivan mahdottomalta, sillä tässä ei sopupeliratkaisu tule olemaan mahdollinen. En vain voi ymmärtää, kuinka saisin asiat selviämään sitten, jos ja kun hankkisin sen oman asunnon. Joutuisin kai maksamaan tätä entistäkin asuntoa, mitään virallisia sopimuksia tuo mies ei suostu kanssani tekemään, tai pankin papereita allekirjoittamaan. Siksi minusta tuntuu, että olen täydellisessä jumissa täällä, en löydä tietä ulos.