Koska pitää osata luovuttaa? Ja kuinka se tapahtuu?
Hei kaikille!
Ajattelin rohkaistua ja kirjoittaa jotain elämästäni jos sillä tavoin saisin ajatuksiini selkeyttä, kenties kommentteja samankaltaisten asioiden kanssa kamppailevilta tai selvinneiltä.
Elän parisuhteessa vielä mutta ero on tekeillä. Perheessämme on molemmilla lapsia edellisistä liitoista.
Viisi vuotta kestänyt suhteemme on ollut myrskyisä alusta alkaen. Uusperheen ongelmat, parisuhteen ongelmat ja molempien henkilökohtaiset ongelmat ovat sulautuneet valtavaksi ongelmakimpuksi eikä meillä ole yhdessä osaamista ja voimia purkaa tuota kimppua. Halua on minulla ollut ihan viimeaikoihin saakka.
Minun suuri ongelmani onkin nyt että vaikka olemme ihan rauhaisasti keskustellenkin tulleet siihen tulokseen että meidän on paras erota, en osaa päästää irti ja luovuttaa. Olen joskus ollut ylpeä sinnikkyydestäni ja vahvasta uskostani siihen että elämä kantaa ja kaikista ongelmista voi selvitä, mutta nyt nämä samat piirteet tuntuvat olevan esteenä oman henkisen eroprossini käynnistymiseen kun suuntaan edelleen ajatukseni tämän suhteen ja perheen säilymiseen vaikka tiedän sen mahdottomaksi. Kumppanini on jo luovuttanut toivon ja viimeinen vuosi ollaankin sinnitelty minun uskoni varassa, ongelmien aina vaan kasvaessa suurenmiksi.
Pelkään suuresti että teemme elämämme virheen luovuttamalla. Vaikka järki ja tosiseikat kertovat että ero on ainoa mahdollinen ratkaisu.
Puhua on yritetty mutta se äityy yleensä riidaksi ja aiheuttaa loppupeleissä vaan lisää pahaa oloa. Minä haluaisin nostaa kissan pöydälle turhankin hanakasti ja puolisoni luontainen tapa toimia olisi vaikeneminen ja pakeneminen. Olemme molemmat hyvin keskeneräisiä ja monissa asioissa toistemme vastakohtia. Tästä samasta seikasta kenties kumpuaa suuri intohimomme ja jonkun asteinen takertumisemme toisiimme varsinkin suhteen alkuvuosina. Parisuhdeterapiassakin olemme taannoin käyneet mutta vyyhtimme oli jo silloin niin suuri että tuntui (molemmista), että siellä pitäisi käydä vuosia että siitä voisi olla apua, ja kuitenkin samaan aikaan vyyhtimme vain kasvaa.
Suurin osa ongelmistamme olisi ollut nähtävissä jo alkuaikoinamme. Silti silmitön rakastuminen vei voiton ja jatkoimme suhdetta aina perheeksi saakka ja saatoimme lapsemme tilanteeseen jossa he joutuvat jo toistamiseen lyhyen elämänsä aikana kokemaan perheen hajoamisen.
Tässä alkuraapaisu tilanteestamme. Kirjoittaessani huomaan että asiaa ja seikkoja jotka tahtoisin kertoa, on niin paljon, ettei tila ja sanat riitä. Kaipaisin vertaistukea muilta jotka ovat joutuneet tekemään ratkaisuja järjen perusteella, vastoin omaa sydäntään.