Mitä tehdä kun kotona ahdistaa niin että joka päivä mietin mihin pääsisin ”pakoon” ? ☹️
Ilmapiiri on useimmiten kotona kovin ikävä; mies räyhää ja huutaa lapsille ihan pikkuasioista (käyttää sellaisia sanoja kuten lahopää, ”eikö sun päässäs liiku mitään?” yms), antaa tosi kohtuuttomia ”rangaistuksia” ja toisaalta taas ei juuri mitään ole koskaan touhunnut lasten kanssa. ei esim. oma-aloitteisesti lähde ulos heidän kanssa tai muutakaan. Nykyään (tätä jatkunut parisen kk) istuu koneella pelaamassa jotakin kylänrakennuspeliä ja samalla saattaa katsella tv:tä, siinä meneekin sitten useita tunteja. usein menee koneelle heti herättyään pelaamaan ja on yöhön asti siinä,kun me muut ollaan jo nukkumassa. jotenkin tuntuu että ”pakenee” sinne pelimaailmaan tätä kaikkea.. Tottakai se on ok, jos välillä pelaa..eihän siinä mitään pahaa ole! mutta kuinka paljon se viekään aikaa kaikelta muulta. mikä tärkeintä;lapsilta! ☹️
Mä olen ollut vuosia masentunut (&ahdistus/paniikkihäiriö),itsetunto tosi huono,oikeastaan nyt vasta psykoterapia alkoi muodostamaan mun minä-kuvaa, alan tajuta kuka olen ja mitä haluan, miten mua EI saa kohdella jne. En suostu olemaan enää se kynnysmatto jota olen ollut koko elämäni.olen alkanut pitämään puoliani,sanomaan asioista, myös kotona. Kun mieheni puhuu mulle rumasti ja käyttäytyy väärin mua kohtaan, sanon siitä hänelle, puolustan itseäni. Mutta siitä hän sitten ottaa itseensä, alkaa käyttäytyä kuin lapsi jota on syvästi loukattu. ”En puhu sitten enää mitään” tms. Eli tuntuu että hänellä on kyllä oikeus puhua mulle miten vain, mutta kun minä sanon suoremmin ja topakammin asioista, hän loukkaantuu.
Kaikessa tuntuu että kyllä asiat olisivat hyvin, jos MINÄ vaan olisin toisenlainen. Saan kuulla lähes päivittäin kuinka olen taas lyönyt autonoven väärin kiinni, heittänyt miehen mielestä vielä syötävää ruokaa roskiin jne jne,lista on loputon.Hän ei pysty ottamaan ”krittiikkiä” vastaan vaan heti tulee ns puolustusreaktio tyyliin ”varaa sulla sanoa!” tms.
Voimavarat ovat usein mulla todella vähissä masennuksen vuoksi. Käyn 2krt vkossa psykoterapiassa ja 2krt vkossa kuntouttavassa työtoiminnassa. meillä on 3 lasta joista nuorin päiväkodissa,joten työtä riittää. Hoidan lasten perustarpeet, muuhun minulla ei riitä voimat. välillä menen niin huonoon kuntoon, etten oikein välttämättömiäkään pysty hoitamaan. on musertavaa kuinka en saa kotona omalta mieheltäni minkäänlaista tukea ja ymmärrystä, joskus suoraan sanottuna tunnen olevani pelkkä hyödyke ja rasite miehelleni😭
Olen yksin hakenut perheellemme apua; olemme saaneet tukiperheen, nuorimmaisen nopeasti päiväkotiin, lapsellemme terapiaa.Automaattiinen olettamus on aina että minä soitan,vien ja tuon, menen käynneille,, hoidan kaiken yksin. tunnen olevani niin taakoitettu ja epätoivoinen.. kuin suossa josta ei ole ulospääsyä etten kohta enää jaksa😭 elämäni on nykyään vain sitä että jotenkin selviän yhdestä päivästä, on liikaa asioita jotka kuluttaa,liikaa negatiivisia asioita/huolenaiheita lähipiirissä, eikä yhtään sellaisia voimaannuttavia asioista josta saisin elämäniloa ja voimia.
Mies herättää mut aamuisin samalla kun herää töihin. ja herätys tapahtuu näin, täysvalaistus huoneeseen, vetäsee peiton mun päältä ja tokasee ”ylös sieltä!”. Hän siis suostuu (monien perustelujen jälkeen) viemään nuorimmaisen päiväkotiin samalla kun menee itse töihin (autolla), mutta ei suostu pukemaan lasta aamulla. eli minä joudun heräämään sen vuoksi. jos en kykene aina heti sängystä nousemaan, alkaa ”uhkailu” ettei sitten vie lasta. monasti on vaan niin että olen saattanut valvoa puolet yöstä ja olla senkin vuoksi todella väsynyt. mies ei vaan käsitä sitten,vaikkakin on asiasta tietoinen. Kun olen joinakin päivinä päiväunilla, saattaa soittaa monia kertoja mun kännykkään toisesta huoneesta, vaan kiusatakseen.
Mahdotonta yhteen viestiin kertoa kaikki ”epäkohdat” joita perheessämme on,tulisi liian pitkä viesti. mutta täsä nyt jotakin,toivoisin että joku lukisi ja kommentoisi,antaisi neuvoja jne🙂🌻