Kiltin tytön noidankehä

Kiltin tytön noidankehä

Käyttäjä Emiliana aloittanut aikaan 28.08.2008 klo 11:50 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Emiliana kirjoittanut 28.08.2008 klo 11:50

Ongelmani alkujuuren näkee jo otsikosta, olen siis liian kiltti ja kärsin siitä.

Olin ainut lapsi, kasvoin vastaamaan vanhempieni joskus liiankin suuria vaateita.
Halusin miellyttää kaikkia, enkä koskaan saanut niitä tosiystäviä. Luulen että minua pidetään pinnallisena ja häilyvänä, ehkä jopa turhamaisena.
Mutta sitä en ole, ainakaan omasta mielestäni.

Olen koko ikäni yrittänyt tehdä kaikkien läheisteni elämästä miellyttävää, pyrkinyt tekemään muista tyytyväisiä. En ollut koskaan pois koulusta turhaan, saati jättänyt läksyjäni tekemättä. Mutta koskaan en yltänyt kympin oppilaaksi, olen aina ollut vain keskinkertainen.

Menin naimisiin hyvin nuorena, ja saimme yhteisen lapsemme jo ennenkuin täytin 20.
Jaan kotityöt mielelläni mieheni kanssa, joka tekee kyllä kaikkensa perheemme eteen.
Mutta koen ongelmalliseksi avun pyytämisen, ihan kuin epäonnistuisin jos en jaksa kaikkea yksin.
Jos mieheni vapaaehtoisesti herää lapsen kanssa yöllä, koen siitä kamalaa syyllisyyttä ja minun täytyy hyvittää mieheni ”uhrautuminen” jotenkin. Saatan siis nousta aamulla aikaisin tekemään aamupalaa tai leipomaan, jotta saan korvattua asian miehelleni.

Koskaan mieheni ei ole mitään tällaista minulta vaatinut, oikeastaan päinvastoin.
Mutta en tiedä miksi koen jotenkin olevani jatkuvasti velkaa hänelle? Eihän minun oikeasti tarvitsisi hänelle hyvittää mitään yhteisen lapsemme hoitamisesta?

Toinen asia mihin tämä liiallinen kiltteyteni on minut johdattanut (vai olisiko syynä heikko itseluottamus) on se, etten voi kieltäytyä mistään. Suostun ylitöihin, lupailen mennä talkoisiin, teen palveluksia joille en koskaan saa vastinetta..
Ja vain siksi etten pettäisi kenenkään luottamusta.

Olen nyt raskaana, toista kertaa, ja raskauteni on ollut vaikeahko. Lääkärit pelkäävät lapsen syntyvän ennenaikojaan ja ovat suositelleen minun jäävän sairaslomalle.
Mutta en voi. Olen käynyt töissä minulle määrätystä sairaslomasta huolimatta, etten vain pettäisi työnantajani tai mieheni luottamusta.
Mieheni on kyllä sitä mieltä että voisin jäädä jo kotiin, etten vaaranna syntymätöntä lastamme, mutta en osaa hellittää.

Tiedän etten ole korvaamaton, mutta silti en vain osaa ottaa aikaa itselleni.
Tämä liiallinen kiltteys ja omien tunteiden pulloon sullominen väsyttää.
Enkä osaa puhua miehelleni, sanat eivät vain tule järkevästi suustani.
Pelottaa myöntää että olen epäonnistunut asioissa, en osaa olla täydellinen äiti. Täydellisestä vaimosta ja ihmisestä puhumattakaan.

Taidan tukehtua omiin suljettuihin tuntoihini. Enkä tiedä mihin suuntaan pitäisi jatkaa. 😞

Käyttäjä Syyskaunosilmä kirjoittanut 29.08.2008 klo 21:09

Hei,

Puhut kiltteydestä ja siitä, ettet saa mitään vastinetta palveluksillesi.
Odotat siis jotakin, mitä et saa, koska et ole mitään pyytänytkään. Tulet vihaiseksi, koska et saa sitä mitä et pyytänyt. Onko siinä mitään mieltä?

Ajattele asiaa näin: Ellei pyydä mitä haluaa, ei saa sitä.
Ei ole kiltteyttä odottaa ihmisiltä jotakin, mitä hei eivät tiedä olevansa velkaa. Se on epäreilua. Pyydä vastapalvelus tai palkka, kun ansaitset sen. Tai yksinkertaisesti kieltäydy, ellet jaksa.
Voi olla jopa omahyväistä ajatella, että muiden pitäisi tietää se.

Ole rohkea ja halua sitä mitä tarvitset. Tarvitset lepoa ja lapsesi tarvitsee sitä.
Työnantajasi ei heitä veiviään, vaikka jäät jo pois, mutta miten on lapsesi laita, jos jäät töihin ja uuvutat itsesi?

Elämä on kasvua. Kasvamista siihen, että on kunnioitettava omia tarpeitaan ennen kuin voi olla onnellinen suhteessa muihin.

Olen itse ollut samanlainen jokapaikan höylä ja korvaamaton. Se ei antanut minulle mitään muuta kuin uupumuksen ja hyväksikäyttämisen. Ja minä itse sallin sen tapahtua.

Rakasta itseäsi ja syntymätöntä lastasi.

Terveisin Syyskaunosilmä🙂🌻

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 31.08.2008 klo 14:23

Hei,

Tuo liika kiltteys taitaa olla niin syvällä persoonassa, että saat todella kamppailla sen kanssa. Vaatinee paljon työtä ja tahtoa taistella.

Mutta viestissäsi minua huolestutti tuo, että olet määrätystä sairaslomasta huolimatta käynyt töissä - siitä voi olla seurauksia esim. vakuutusyhtiöiden kanssa korvauksissa, jos töissä sinulle tapahtuu jotain. Pystytkö sitten kantamaan syyllisyyden, jos vakavaa tapahtuu, etkä noudattanut lääkärin ohjeita? Mieti vakavasti mikä elämässäsi on tärkeintä. Läheisesi kuitenkin varmasti haluavat, että olet terve, etkä polta itseäsi loppuun.🙂👍