Katkeruus vanhemmille

Katkeruus vanhemmille

Käyttäjä Vielä_täällä aloittanut aikaan 31.10.2023 klo 19:35 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Vielä_täällä kirjoittanut 31.10.2023 klo 19:35

On vaikeaa nähdä otsikoita huostaanotetuista nuorista ja perheväkivallasta. 

Joskus mietin, millaista elämäni olisi jos minut oltaisiin otettu huostaan. Meidän perheessä oli paljon väkivaltaa, joka salattiin. Minun vanhemmat olivat väkivaltaisia toisiaan kohtaan. Todistin useita väkivaltatilanteita ja yritin estää niitä. Pakenin mummon luo, kavereiden luo, metsään jne. Mutta ”kotiin” piti aina palata. 

Kellekään ei kerrottu. Ulospäin näyteltiin täydellistä kulissia. Me lapset emme oireilleet rajusti vaan pärjättiin hyvin mm. koulussa. Itsestäni tuntui, että elinkin kahta eri ”maailmaa”. Koulussa väkivaltaa pääsi hetkeksi pakoon, joten rakastuin koulunkäyntiin. Pärjäsin hyvin ja olin liikunnallinen. Tuskin kukaan epäili mitään. 

Oireilin kuitenkin oikeasti psyykkisesti lapsesta lähtien. Koin turvattomuutta ja ahdistusta. Kehitin psyykkisiä selviytymiskeinoja, joita on yritetty purkaa aikuisena terapiassa. 20-vuotiaana sairastuin kunnolla ahdistuneisuushäiriöön ja masennukseen. Kielsin totaalisesti toisen vanhempani olemassaolon. En halunnut puhua hänestä missään. 

Olen käynyt pitkän psykoterapian. 

Olen nyt 34-vuotias. Osittain työkyvytön ja vaikeasti masentunut. 

 

Perheväkivalta on tuhoisaa. Mistä saavat apua ne nuoret, jotka näennäisesti pärjäävät hyvin? Jotka ovat niin älykkäitä, että pärjäävät, mutta oikeasti voivat huonosti? Heidän tuskaa ei näe kukaan. Ei nähnyt minunkaan. 

Käyttäjä REGU kirjoittanut 11.03.2024 klo 13:24

Hei,

olen lähihoitaja opiskelija. Sinun kirjoituksesi elämästäsi kiinnitti huomioni. Olet hyvällä polulla, kun olet hakenut itsellesi apua terapian kautta. Oliko sinulla lapsena ketään aikuista joka antoi sinulle suojaavan tekijän elämässä? Sinulla on oikeus kokea vihaa ja surua. Älä anna periksi💗 Tee itsellesi rakkaita asioita mistä sinulle tulee hyvä olo. Metsä on myös hyvä paikka miettiä ja purkka omia ajatuksia sekä kerätä voimavaroja. Ole armollinen itsellesi. Älä syytä itseäsi. Olet arvokas ihminen💕 Toivotan kaikkea hyvää sinulle🌸