Nyt varmaan ihmiset kyselevät toisiltaan, että miten teidän juhannuksenne meni? Minun ei mennyt hyvin ja nyt haluan jakaa näitä kokemuksia tänne teille ja mahdollisesti saada myös mielipiteitä asiaan.
Minä ja lasten isä asumme erillämme, mutta vietimme juhannusta yhdessä lapsien (allle 5 v) kanssa. Onhan se kiva asia lapsille, että perhe on yhdessä, mutta olisi pitänyt muistaa ne ongelmat, jotka kytevät kaiken alla. Ollaan tavallaan yritetty elvyttää meidän suhdetta, mutta siis nyt kerron yhden illan tapahtumia. Tämä ilta ei mennyt niinkuin olisin sen halunnut, enhän muuten kirjoittaisi täällä. Lasten isä oli ottanut muutaman alkoholiannoksen, myöhemmin laskeskelin että semmoista 4-5 ja minulle alkoholi on ollut vaikea paikka. Itse sitä en käytä, koska lasteni isä käyttää senkin puolesta. Hänellä on mennyt yli alkoholin kanssa, enkä pysty täten luottamaan häneen. Hän on kännipäissään käynyt minuun käsiksi, saanut kadulla turpaansa ja muuta tämmöistä mukavaa, mitä sattuu ihmisille, jotka ei osaa käyttää alkoholia oikein.
No minua alkoi ahdistamaan, sen ymmärtää menneiden asioiden valossa ja käytökseni muuttui siten, että vetäydyin. Mies huomasi sen ja sanoi, ettei tänne halua jäädä. Seuraavaksi oli että heitä minut, siihen en suostunut, koska kello oli jo sen 20 ja olisin joutunut ottamaan pienet lapsemme mukaan sekä toisekseen minulla ei ole ollut ajokorttia kovin pitkään ja auto olisi ollut uusi, niin ajattelin, että tilanteeseen liittyy riskejä ja sitäpaitsi en ole velvollinen olemaan kännikuski. Sitten siinä mies heitti, että okei, jos ei niin, niin minä sitten ajan. Hän on ennenkin ajanut alkoholin vaikutuksen alaisena niin ei olisi ollut mitään uutta.
Tämä nyt vähän pomppii, mutta seuraavaksi hän oli jo sanomassa että ottaa isomman lapsemme mukaansa. Asutaan siis erillämme ja käytännössä isompi lapsi on ollut nyt enemmän isällään kuin minun luonani. No tähän kohtaan minulla iski semmoinen paniikki, ajattelin että hitto se lähtee autolla pian meidän lapsen kanssa kännissä – on uhannut kerran aiemmin ajavansa kännissä lapsen kanssa. Huusin tai sanoin, että et lähde ajamaan lapsemme kanssa ja siinä tartuin myös hänen paitaansa kiinni. Hän totesi, että oleta vain liikaa. Siitä se sitten lähti, olisin voinut luovuttaa ja antaa olla ja antaa lapsen mennä, mutta minulla kaikki oli liikaa, siis siinä valossa mitä hän on aiemmin kännissä sekoillut sekä minun käsitykseni on semmoinen että aikuisen pitää olla vesiselvä, tai ehkä 1-2 alkoholiannosta juonut, että lähtee lapsen kanssa minnekään. No tästä alkoi fyysinen käsirysy, jota valitettavasti lapsemme todistivat. Aikeeni sinällään ei ollut paha, halusin suojella lastani siltä, ettei kännissä oleva isänsä häntä vie, mutta minkä minä mahdan minua isommalle miehelle – olin vain niin tyhmä että lähdin tähän. Mutta olisi mies voinut vaikka sanoa, että mitä ihmettä teet eikä päinvastoin, kuten teki. Siinä käsirysyssä alkoi uhkailemaan ”hakkaanko sinut”. Sanoi myös, että soitanko poliiseille, sanoin vain että soita vain, olisin ollut iloinen jos ne poliisit olisi oikeasti tulleet tilanteeseen. Noh sitä käsirysyä ja sitten ”tapanko sinut”. Kun oli pukemassa isommalle lapsilleen kenkiä niin otti puhelimen ja soitti isälleen sanoen että ”x on sekopää, käy käsiksi”. Okei itse aloitin ja olen vastuussa omista tekemisistäni, mutta minulla oli oma syyni, vaikka ei ehkä se maailman fiksuin veto ollutkaan. Siinä sitten vielä huusi ulkona, että ” apua, hullu nainen estää minua tai jotakin sen suuntaista”. Olin typerä ja yritin hätäpäissäni vetää lastamme takaisin sisällä ja hänen päänsä osui oveen ja hän alkoi itkemään vuokseni. Toinen pienempi lapsemme itki aiemmin sen vuoksi kun mies korotti ääntään ja muutenkin kun joutui tilanteeseen mihin lapsen ei tulisi joutua. Olen pahoillani lasteni vuoksi, että niin tapahtui, minun olisi kuulunut suojella lapsiani eri tavalla ja lopettaa tilanne.
Mutta jokatapauksessa huusin itse perään että teen ilmoituksen, kun lähdet kännissä lapsen kanssa. Siinä olin aiemmin ehdottanut, että lähtee vain itse ja jättää lapsen, mutta ei, ei se sitten käynyt. Nyt tilanne on se, että mies syyttää ainoastaan minua ja mustamaalaa minua isommalle lapsellemme ”äiti on paha”. Hän on tehnyt sitä ennenkin, että niin varmasti on nytkin. Lisäksi minun vuoroviikkoni olisi ollut nyt, emme ole tehneet kirjallista sopimusta tapaamisista, niin pompottelee minua ja lapseni ei ole täällä kanssani, en tiedä milloin seuraavaan kerran tuleekaan. Lähtevät kuulemma huomenna reissuun ja mies uhkaili että muuttaa pois lapsemme kanssa tästä kaupungista.
Nämä on vain tämmöisiä yksittäisiä asioita nyt, on tässä tapahtunut vaikka mitä. En ole uskaltanut lähteä siihen, että tekisimme edes sopimuksen lasten tapaamisista, koska pelkään, että mies kostaa siten, ettei sitten halua nähdä toista lastaan. Nythän pienempi on minun kanssani ja näkee isäänsä luonani ja isompi on sitten isänsä luona enemmän. Tämä tilanne on niin epäreilu ja pelkään, että jos otan yhteyden viranomaisiin, niin isä ”katoaa” toisen lapsemme kanssa tai sitten kostaa pienemmän lapsemme kautta. Ei nämä ajatukseni varmaan kaikista järkevimpiä ole, mutta kertokaa te ihmiset, että olenko niin hullu ja sekopää mitä isä väittää. Mitä ajattelet isästä? Entä koko tilanteesta? Miten neuvoisitte minua? Inhottaa elää näin, mutta parempi näin kuin samassa osoitteessa, mutta se ei ole hyvä että toinen pompottelee sillä että milloin vanhempi lapsi saa olla luonani. Itse en tee siten tai mustamaalaisi isää, olen kyllä sanonut, että isi on tehnyt tuhmasti tai tyhmästi, mutta on niin väärin, että minut nähdään vain kaiken pahan alkulähteenä, vaikka isällä itsellään on ongelmia sen alkoholin kanssa. Mm. juhannusta edelsi se että oli juonut ja toinen lapsemme oli kanssaan ja ajattelin että hitto vie minun on pakko mennä sinne heidän kanssaan. No sitten sai lastenvahdin ja pääsi käymään parilla. Lopputulos oli se että oli siinä kunnossa, että välillä makoili maassa ja vanhempi lapsemme todisti sitten tätä. Nuorempi onneksi ei. Nuorempi onkin kasvanut paremmassa ympäristössä, ei ole tarvinnut nähdä oikeastaan tätä ennen mitään noin pahaa tappelutilannetta. Mutta voi, kun kaikkeen olisi ratkaisu, minulle helpointa olisi että saisimme vain olla kolmistaan ja isä sekoilisi keskenään, mutta meillä on yhteishuoltajuus.