Tapasimme puolisoni kanssa netissä ja keskustelimme useita kuukausia kaikenlaisesta ennen kuin tapasimme. Kerroin hänelle omasta elämästäni, miten näen maailman ja hän vaikutti omaavan samanlaisen maailmankatsomuksen ja asenteen. Olin jo ehtinyt kehittämään puolisoani kohtaan voimakkaita tunteita ennen kuin hän kertoi mielenterveysongelmistaan. Olin aikaisemmin seurustellut vakavasti masentuneen kanssa ja eroaminen siitä suhteesta oli yhtä helvettiä. Silloin eroa siivittivät toisen osapuolen uhkailut itsemurhalla, 6kk eron jälkeen jatkuvat tekstivietit ja keskiöiset känniset puhelinsoitit ja välillä hän jopa eksyi uuden kotini ikkunan alle huutelemaan, että päästä sisään. Kun olin päässyt tuosta suhteesta eroon, lupasin itselleni, etten enää koskaan sorkeudu yhteenhkään ihmiseen, jolla on mielenterveysongelmia.
Toisin kuitenkin kävi. Ihastuin aluksi ihmiseen, joka vaikutti juuri samalta kuin minä ja sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta tämä ihminen kertookin, että hänellä epäillään bipolaarista mielialahäiriötä ja persoonallisuushäiriötä, mutta häntä ei olla varmasti diagnosoitu, eikä tulla diagnosoimaan. Järkeni sanoi jo tässä vaiheessa, että lähde pois, mutta sydämeni oli toista mieltä, joten jäin.
Aluksi tuntui siltä, että miksi ihmeessä olin pelännyt niin paljon tähän suhteeseen ryhtymistä. Kumppani tuntui ihanalta, huomaavaiselta ja kaikelta siltä, mitä olin toivonut...kunnes kuvaan astuivat kumppanini epävarmuus. Usein kun lähdin aamuisin töihin hän saattoi mököttää ilman mitään syytä. Kun kysyin, miksi mökötät, niin hän vastasi, ettei tahdo minun menevän töihin, vaan jäävän hänen kanssaan. Kun sanoin hänelle tiukasti, että työ on minulle tärkeä ja että sinne on mentävä hän saattoi huutaa minulle, että mene vaan sinne rakkaalle työpaikalle, tässä taas nähdään, että sekin on sulle tärkeämpää kuin minä. Kerran jopa tein sen virheen, että soitin töihin olevani kipeä ja jäin hänen kanssaan, jotta välttäysin koko työpäivän jatkuvilta syyttäviltä tekstiviesteiltä ja puhelinsoitoilta. Sama käytös jatkui, jos halusin nähdä ystäviäni, enkä häntä. Tai jos halusin lähtemään mieluummin liikkumaan kuin olla sohvalla nyhjäämässä hänen kanssaan.
Aluksi hyssyttelin tätä käytöstä. Ajattelin, että jos rakastan häntä tarpeeksi ja ymmärrän kaiken, niin hän ymmärtää, ettei hänen tarvitse olla kanssani epävarma. Käytös kuitenkin vain jatkui ja jossain vaiheessa huomasin itseni tekeväni kaiken hänen pillinsä mukaan ja silti hän mökötti milloin mistäkin...mikään ei koskaan ollut tarpeeksi. Ihmittelin itse itseänikin. Miten ihmeessä minusta oli tullut tällainen tossu? Päätin ei enää. Aloin pistämään vastaan ja tein tasan tarkkaan niin kuin itse halusin. Jos hän rupesi syyllistämään minua salille menemisestä niin menin silti jne. Tämän jälkeen kännykkäni täyttyi jälleen syyllistävistä tekstiviesteistä. Kun en vastannut niihin, niin viestien äänensävy muuttui ja hän sanoi "anteeksi kulta, taisin olla vähän ehdoton. tottakai saat käydä treenaamassa".
Olen ollut tässä suhteessa nyt kohta 2 vuotta ja olen täysin loppu, vihainen ja pettynyt sekä itselleni että puolisolleni. Kolme kertaa hän on minua kosinut, olen aina vastannut ei. Olen sanonut, että en ole hänen kanssaan niin onnellinen, että haluaisin häneen sitoutua. Asumme nyt yhdessä...minä olen päävuokralainen, koska hänellä ei ole luottotietoja. Aina kun otan eron puheeksi, hän rupeaa ääneen miettimään elämäänsä..."joudun taas kadulle, viet minulta kodin, mitä järkeä on elää, miksi edes yrittää mitään..." Viimeisimmän ja merkittävimmän erokeskustelun aikana hän sulkeutui vessaan ja viilteli itseään reiteen. Tiedän, että hän on menneisyydessä ollut kaksi kertaa osastolla itsemurhayritysten takia, joten pelästyin todella kun hän sulkeutui vessaan ja laittoi veden valumaan peittääkseen äänet.
Olen täysin loppu ja ahdistunut. Haluan tästä tilanteesta pois, mutta pelkään lähteä, koska en tiedä mitä kumppanini tekee itselleen. Samalla olen itselleni todella vihainen...miten helvetissä olen taas tieten tahtoen pistänyt itseni tällaiseen ahdinkoon!!! En voi käsittää! Pyöritän näitä asioita mielessäni koko ajan...miten erota, miten estää toisen itsensävahingoittaminen...
Edelleenkään hän ei tunnu ymmärtämän, miksi yhteiselo, naimisiin meneminen, lapsien hankkiminen ym. tuntuu minusta hänen kanssaan täysin mahdottomalta. Lapsen kanssa on rankkaa, on yövalvomiset, rahan meno, kaikki....tämän ihmisen kanssa koen, että kaikki velvollisuudet olisivat vain minun niskassani ja elämä tuntuisi samalta kuin nyt...kestämiseltä.
Luojan kiitos minulla on ystäviä ja paljon muutakin sosiaalista elämää kuin vain tämä suhde. Muuten olisin varmasti jo seonnut. Onko kellään nyt tai ollut joskus sama tilanne...olisi ihana saada vertaistukea.