Järkyttävä salamaero - kokemuksia ja kommentteja surulliselle avuksi?
Miesystäväni ilmoitti viime viikolla, että on ihastunut vanhaan tuttuunsa ja haluaa lopettaa suhteemme. Yhdessä olemme olleet pari vuotta, uuteen naiseen mies on ollut nyt reilun viikon ihastunut. Tämän naisen hän on tavannut kerran lyhyellä kurssilla 10 vuotta sitten. Silloin heillä synkkasi miesystäväni mukaan hyvin, mutta molemmat olivat tahoillaan naimisissa.
Suhteemme on toiminut erittäin hyvin, mitään ongelmia ei ole ollut – ei miesystävänikään mielestä. Mistään teinirakkaudesta ei ole kyse; itse olen 35-vuotias ja mies 48. Tämä uusi nainen on viisikymppinen.. Miesystäväni sanoi, että meidän suhteemme on täysi kymppi, mutta tämä uusi tuntuu vielä paremmalta. Kun kysyin selitystä tähän hulluuteen, hän sanoi: ”että hänestä vaan tuntuu siltä, että uusi kortti on katsottava.” Sanoi myös ettei hänestä ole pettämään ja pitämään rinnakkaissuhdetta selkäni takana. Rehellistä toimintaa kyllä, mutta miten joku voi toimia noin tunteen viemänä?!
Olen kysynyt häneltä useaan otteeseen, että oletko nyt miettinyt loppuun asti – samaa ovat kysyneet hänen muut läheisensä. Aina vastaus on sama: ”en ehkä ole miettinyt loppuun saakka, mutta nyt tuntuu tältä.” Nyt tämä ”toinen nainen” on eroamassa, mutta asuu 200 km päässä ja vielä aviomiehensä kanssa. Kotona on vielä kaiken lisäksi kaksi lukioikäistä lasta. Ja nyt hän suunnittelee jo yhteen muuttoa miesystäväni kanssa! Olen myös hienovaraisesti sekä suoraan sanonut, että pahimmassa tapauksessa miesystäväni on tälle naiselle vain laastari.
Onko kenellekään muulle tapahtunut tällaista? Olen niin puulla päähän lyöty tästä, että kuulisin mielelläni muiden kommentteja. Miten tällaisesta voi ikinä selvitä? Ja onko exänne palannut maitojunalla kotiin tajuttuaan millaisen virheen on tehnyt?
Ymmärtäisin paremmin jos meillä olisi ongelmia, mutta päinvastoin – meillä oli joka päivä läheisyyttä ja koskemista, aamulla kun herättiin ja yöllä ennen nukahtamista suukoteltiin aina kuin teinit, kävelimme aina käsi kädessä ja kerroimme avoimesti välittävämme, suunnittelimme vielä vähän aikaa sitten yhteistä lomaa kesäksi, naimisiinmenoa ja yhteisen lapsen hankkimista.