Jaksaako vaiko eikö?
Lähes viisitoista vuotta uusperheellisenä, molempien lapset jo aikuisia ja poissa kotoa. Vaimo työkyvyttömyyseläkkeellä ja minä edelleen töissä.
Äitienpäivän aamuna en ollut ennen yhdeksää aamulla siivoamassa huushollia, vaan torkuin aamiaisen jälkeen pedissä. Vaimolla kipsi kädessä ja siivoamassa vessaa. Tiesin ihan varmasti, että hänen lapsensa eivät ennen puolta päivää tule käymään, eivätkä tosiaan tulleetkaan. Siivousaikaa siis ihan runsaasti ennen tuota. Sainpas taas kerran kuulla olevani kelvoton ja huono aviomies ja että hänen pitää kaikki tehdä itse. Minun harrastukseni vievät kuulemma kaiken ajan ja hän ei niihin halua osallistua. Kilpahuutamiseksihan tuo meni, Molemmat osaamme suuttua nopeasti ja ehkä leppyäkin, mutta täytyy sanoa, että minuun nuo suuttumiset koskevat joka kerta.
En varmasti ole maailman innokkain kotitöiden tekijä, mutta kuitenkin teen jotain, siis imuroin ja siivoan ja tietysti varsinkin nyt, kun hänellä on kipsi kädessä, teen aika paljonkin kotitöitä. Jopa pilkon hänelle tekemäni ruoan, tietysti. Lisäksi istutan hänen kasvejaan ja teen muitakin puutarhatöitä, siis muulloinkin kuin nyt, mutta eritoten nyt kun hän ei kipsin kanssa pysty. Puutarhatyöt ei nyt sinänsä ole minun intohimoni. Remonttejahan ei lasketa kotitöiksi, vaan ne ovat minun harrastukseni.
Valitettavasti näitä sairasjuttuja on hänellä ollut tosi paljon, minullakin jonkin verran. En vain oikein enää jaksa nostaa häntä sieltä kipujen ja sairauden suosta ja joka kerta aloittaa uudelleen. Seksi meiltä on käytännössä kuollut pois, en tunne mitään viehätystä ylillihavaan puolisooni, joka on syömällä syönyt itsensä siihen kuntoon. Itse olen normaalipainoinen painoindeksin mukaan, vaikka ei se minullekaan ilmaiseksi tule. Minua suorastaan etoo ajatus seksistä ylipainoisen vaimoni kanssa, vaikka tiedän, että siellä sisällä vasustaa se sama nainen, johon aikoinaan rakastuin.
Nyt en siis enää saisi käydä edes soutamassa uistinta, jota teen pysyäkseni jonkinlaisessa kunnossa. Koiran kävelyttäminen sentään on sallittua, mutta se ei vain aina ole kovin helppoa minulle, kun jalat ovat välillä tosi kipeät (nivelpsori yms.) Muutenkin kaikki kodin ulkopuoliset harrastukset tuntuvat olevan pannassa. Vaimoani kannustan käymään kansalaisopiston piireissä ja muissa jutuissa. Mutta ilmeisesti työn lisäksi minulla ei saisi olla muuta elämää, vaan pitäisi istua kotona tietsikan ääressä tai television (jota minä en katso juuri ollenkaan). Toki ymmärrän, että koska teen osin matkatyötä, en pysty olemaan kotona kovin paljon. Nyt kun vaimolla on kipsi kädessä, olen perunut kaikki yli yon työmatkat, jotta voisin hänestä huolehtia. Sitä vain ei tunnuta kotona mitenkään arvostettavan.
No joo, nyt siis mietin taas, että jaksanko minä tätä? Olisiko minun helpompi elää ja olla yksikseni? Uutta parisuhdetta en kyllä enää ota tämän jälkeen ristikseni, siis jos tämän päätän lopettaa. Mutta se on toinen juttu. Olen vain niin väsynyt tähän tilanteeseen. En jaksaisi kuunnella huutoa, kestää masennuskohtauksia, kestää masennuslääkkeistä vieroitusta, kelata uudelleen ja uudelleen sitä, miten hoito olisi tässä tapauksessa pitänyt järjestää jne. Olen siis suorastaan väsynyt tähän tilanteeseen, kun kaikki mitä teen, teen väärin, tai liian myöhään tai teen vääriä asioita. Silti ihan oikeasti rakastan vaimoani, mutta en vain tiedä kuinka pitkään jaksan pelkästään rakastaa, haluaisin joskun myös jotain vastakaikua. Eihän hän ole täysin kiittämätön, mutta en vain meinaa jaksaa tätä tilannetta, jossa ensin aina haukutaan, ja sitten vähän kiitetään.
Minua voi syyttää heikoksi ja huonoksi aviomieheksi, mutta tosiasia on, että en oikein jaksa tätä tilannetta. Tämä on jo jos kuinka mones kerta, kun ollaan samassa tilanteessa.
Viestini on ehkä sekava, mutta niin olen minäkin tänä iltana, joten puran vain tunteitani ja toivon, että joku jossain osaisi edes vähän liennyttää huonoa oloani. En hirveästi kaipaa sellaisia neuvoja, että teidän pitäisi keskustella jne. Ei toimi. Menee aina tappeluksi tai v..luksi. Molemmin puolin. Parisuhdekurssilla käytiin joskus ja olihan siitä apua, pari kuukautta. Siitäkös sen niminkin niille kursseille tulee?