Itsetunto ja parisuhde

Itsetunto ja parisuhde

Käyttäjä maatu aloittanut aikaan 19.03.2009 klo 15:29 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä maatu kirjoittanut 19.03.2009 klo 15:29

Hei kaikille!

Ajattelin kirjoittaa tänne kun olen ollut omien ajatusteni kanssa jonkun verran solmussa, eikä lähipiiristä ole oikein löytynyt ketään jonka kanssa näitä ajatuksia osaisin/uskaltaisin peilata ja miettiä.

Olen todella hyvässä parisuhteessa ihanan miehen kanssa, mutta ongelma olen minä itse. Olemme seurustelleet nyt kaksi vuotta ja tämä aika on ollut todella ihanaa. Sovimme aivan loistavasti kaikin puolin yhteen ja itse suhteessa ei ole mitään valittamista. Olen itse sairastellut psyykkisesti teini-ikäisestä asti. Lähinnä olen kärsinyt masennuksesta ja syömishäiriöstä, joskin nyt on reilun vuoden verran tuntunut siltä, että olen vihdoin terve. Kärsin edelleen kuitenkin heikosta itsetunnosta. Opiskeluissa ja muussa elämässä yritän hallita alemmuuden tunteita mielettömällä suorittamisella, mutta parisuhteessa samat konstit eivät enää toimikaan.

Olemme muuttamassa kuukauden päästä yhteen ja olemme molemmat yhteenmuutosta todella innoissamme ja sitä odotamme. Olen jostain syystä nyt kuitenkin alkanut pelkäämään, että parisuhteeseen liittyvät epävarmuus ja pelkoni alkavat haittaamaan enenevässä määrin kun asumme yhdessä. Yksi osa on mustasukkaisuuteni. Mies ei koskaan (onneksi) anna siihen mitään aihetta, mutta silti kärsin todella pahoista mustasukkaisuuskohtauksista. Tai en tiedä onko mustasukkaisuus edes oikea sana. Ehkä kateus olisi lähempänä sitä mitä se on. Olen aina ollut todella kateellinen ja ahdistun todella paljon esimerkiksi oman ikäisistäni kauniista, lahjakkaista tai hyvin pukeutuvista ihmisistä (tiedän, kuulostaa todella naurettavalta). Yksin ollessa sitä voi vaan ahdistua yksinään, mutta nyt heijastan tuon kateuden myös miehen. Yksi kaunis julkkis telkkarissa tai lehdessä tai kaunis nainen kadulla tai baarissa saa minut aivan pois tolaltani ja puran sitä sitten mieheen. Hän on suhtautunut kaikkeen tähän tosi ymmärtäväisesti ja sanoo ymmärtävänsä, että tämä on osa ongelmiani. Kärsin itse tästä kuitenkin tosi paljon ja ei se varmasti kyllä herkkua ole miehellekään.

Toinen osa ongelmaa on oikeastaan samaa asiaa, mutta vaan eri puoli asiaa. Saan suhteessani todella paljon huomiota ja mies on hellä ja huomioonottava. Silti tuntuu että janoan jatkuvasti huomiota ja hyväksyntää muilta miehiltä. Tämä on ehkä varsinkin viime aikoina pahentunut, kun omassa suhteessa se toisen huomioiminen ei enää tietystikään ole ihan yhtä intensiivistä kun ihan suhteen ensimmäisinä kuukausina kun on vielä kokoajan huumassa ja ihmeissään siitä, että on niin mahtavan tyypin löytänyt. Ja nyt siis olen jotenkin lähes pakonomaisesti alkanut tarvitsemaan flirttailua muiden miesten kanssa esim. baarissa ja sitten kun joku mies osoittaa kiinnostustaan, tulee todella suuri kiusaus viedä juttua eteenpäin. Mitään en ole tehnyt, enkä aiokaan, mutta pelottaa, että kuinka kauan pystyn tätä tilannetta hallitsemaan. Ja varmasti yhdessä asuessa käyttäytymiseni helpommin paljastuisi miehellekin ja häntä loukkaisi.

En missään nimessä haluaisi pettää tai loukata poikaystävääni, mutta tämä tarve saada ihailua ja hyväksyntää muilta miehiltä on jotenkin aivan järjettömän vahva. Ja siis samanaikaisesti myös pelkään aivan suunnattomasti, että oma mieheni alkaa katselemaan muita naisia tai löytää jonkun minua kauniimman ja viehättävämmän. Ja hullua on, että tämä liittyy puhtaasti ulkoisiin asioihin. Jotenkin tämä pelkoni liittyy todella tiiviisti siihen, miten epävarma olen siitä, miten kelpaan naisena. Onko kellään ollenkaan samanlaisia kokemuksia tai ideoita miten päästä eteenpäin tällaisessa tilanteessa? Varsinkin nyt yhteen muuttaessa haluaisin todella, että voisin olla yhtä ihana, luotettava ja hyvä kumppani miehelle kun hän on minulle.

Käyttäjä Sport kirjoittanut 19.03.2009 klo 19:14

Tunnet hyvin ongelmasi ja poikaystäväsikin ymmärtää sinua. Se on hyvä lähtökohta. Yhteenmuutto ilahduttaa sinua, tartu siihen. Keskustelkaa asiasta, käykää baarissa yhdessä. Flirttailkaa toistenne kanssa. Lue Janne Viljamaan kirja Itsetunto kuntoon. Se auttoi minua. Minulla on myös itsetunto-ongelma. Se ei kylläkään vaivaa parisuhteessa, muualla sitäkin enemmän. On ihmisiä, (tai ihminen), joitten kautta elän elämääni. Se on minulla juuri nyt ison työstön alla.

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 24.03.2009 klo 09:40

Hei,

Analysoit hyvin käytöstäsi ja näet syitä, jotka saavat sinut käyttäytymään tietyllä tavalla. Ongelmasi ei siis ole vain tämä yhtenmuutto, vaan se on paljon syvemmällä. Oman itsesi ja tulevaisuutesi (sekä tulevienkin ihmissuhteidesi; ystävyys, yms) kannalta asiaa olisi mielestäni hyvä tutkia syvemmin, eikä vain parisuhdejuttuna. Ehkäpä ulkopuolinen ihminen auttaisi sinua tutustumaan itseesi paremmin ja näkemään asioita muistakin näkökulmista. Hyvä, että tartut ongelmaan ennen kuin se on ISO ONGELMA, suosittelen ammattilaisen puoleen kääntymistä. 🙂🌻

Käyttäjä maatu kirjoittanut 26.03.2009 klo 20:06

Hei,

Kiitos vastauksista. Olen käynyt teini-ikäisenä pitkän terapian, joka auttoi kyllä moneen asiaan ja sai minua ehkä vähän paremmin tunnistamaan ongelmiani. Olin kuitenkin ehkä vähän liian nuori moniin oivalluksiin, joten monet niistä ydinongelmista jäivät käsittelemättä. Ja siitä kärsin nyt viiveellä.. Tämä ongelma ei siis todella ole vain parisuhteessa, vaan se heijastuu kyllä kaikkiin ihmissuhteisiini. Muussa elämässä ja ystävyyssuhteissa olen kuitenkin onnistunut jotenkin välttelemään ongelmaa ja pitämään sen ainakin jossain määrin muilta piilossa. Nyt vasta parisuhteen kanssa on tullut se tilanne vastaan, että asialle olisi jotain tehtävä. Totta on kyllä toisaalta myös sekin, että elämässäni on paljon positiivisia asioita ja voimavaroja ja yleisesti ottaen minulla menee ihan mukavasti. Terapiaan minulla ei nyt ole varaa eikä mahdollisuutta ja asiaa täytyy siis yrittää käsitellä omin avuin, siksi käännyin tänne palstallekin vinkkejen/kohtalotovereiden toivossa.