”Väitös: Läheisen itsemurhan kokeminen lisää itsemurhariskiä
Läheisen itsemurhan kokeneilla on muita suurempi riski tehdä itsemurha. Itsemurhaa sureva omainen voi menettää elämän merkityksen ja saada itsetuhoajatuksia. Hänen suruunsa liittyy usein myös syyllisyys ja katkeruus.
Kasvatustieteiden maisteri Tuula Uusitalo on ensimmäisenä Suomessa tehnyt väitöstutkimuksen itsemurhamenetyksen kokeneista. Hän haastatteli 24:ää miestä ja naista, jotka olivat menettäneet lapsensa, puolisonsa, sisaruksensa tai vanhempansa.
Uusitalo kysyi haasteltavilta, mitä seurauksia läheisen itsemurhalla oli, minkälainen heidän surunsa oli ja millaiset kokemukset tukivat heidän sopeutumistaan ja toipumistaan.
Uusitalo päätyi siihen, että traumaattisen itsemurhakokemuksen läpikäynyt tarvitsee kriisiapua.
”Mitä nopeammin ihmiset saavat tehokasta apua traumaattisissa elämäntilanteissa, sitä helpommaksi ja halvemmaksi trauman jättämien jälkien hoitaminen tulee yhteiskunnalle”, Uusitalo sanoo.
Uusitalo ehdottaa ensiapukurssien rinnalle psyykkisen ensiavun kursseja. Myös oppilaitoksiin ja työpaikoille pitäisi tuottaa materiaalia surusta, masennuksesta ja itsemurhavaarassa olevien auttamisesta.
Itsemurhamyytteihin kuuluu esimerkiksi väite, että masennuksen helpottuessa itsemurhavaara vähenee. Uusitalon mukaan monilla syvästi masentuneilla ei ole voimaa toteuttaa itsemurhaa. Toisaalta masennuksen näennäinen väistyminen voi johtua siitä, että masentunut on jo tehnyt oloansa helpottavan itsemurhapäätöksen.
Tuula Uusitalon väitöskirja tarkastetaan Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa lauantaina.”
(STT/ Hesari 13.9.2006, Otsikko Uusi Rovaniemi-lehdestä)
Itselläni oli aivan toinen kokemus eli kieltäydyin kriisiavusta läheisen itsemurhan jälkeen. En suostunut mitään puhumaan kriisiryhmälle, kun he tulivat meille ilmoittamaan kuolemasta. Net-tukeen aloitin kirjoittelut jonkun ajan päästä mutta terapiassa en oikeastaan vieläkään ole puhunut mitään. Ehkä minä olen tullut yhteiskunnalle toiminnalleni kalliiksi mutta olen asian omaan tahtiini omassa rauhassa käsittelyt.
Minusta on aika kauhistuttavaa, kun puhutaan läheisen itsemurhasta ja miten omaisten surua halvemmin hoidettaisiin yhteiskunnan rahoilla. ”Mitä nopeammin ihmiset saavat tehokasta apua traumaattisissa elämäntilanteissa, sitä helpommaksi ja halvemmaksi trauman jättämien jälkien hoitaminen tulee yhteiskunnalle”, Uusitalo sanoo.
Minä en siis tarvinnut kriisiapua mutta monen vuoden jälkeenkin tulee vaikeissa tilanteissa mieleen itsemurha. Itsemurha tuntuu monesti ainoalta keinolta selviintyä ongelmista, laiskuuttani ei ole kai sitä vielä tehnyt.
Tutkimuksen mukaan olen kai väärin käsitellyt suruni, siksi olen ainaisessa itsemurhavaarassa.
Millaisia kokemuksia muilla on läheisin itsemurhasta? Pystyykö siitä selviintymään omin avuin, vaan onko ainut keino selviintyä ammattiauttaja?