Hei taas kaikki.
Pitkä tovi vierähti, ennen kuin pääsin tänne kirjoittelemaan uudelleen. Tosin ihan hyväkin, aika antaa usein vastauksia ja vie eteenpäin, tai sitten takapakkia.
Tuhannesti kiitoksia teille, jotka vastasitte. Olen lukenut kerta toisensa jälkeen noita kirjoituksianne sekä seurannut keskusteluja toisissakin ketjuissa. Paljon näistä saa ajateltavaa, ehkä liikaakin. Toisinaan tulee mietittyä, alkaako sitä itse kuvitella liian paljon asioita omassa parisuhteessa, kuvitella siitä eteenpäin, mihin tieto loppuu. Olisiko parempi vain sulkea foorumit, kirjat ja lehdet tältä aihealueelta omalla kohdalla. Kysymys, johon ei ole yhtä ainoaa, oikeaa vastausta. 😎
Olen purkanut keskustelussa vaimoni kanssa tuota ihastumisasiaa. Vaimo kiisti suhteen olemassa olon, ihastumisen ohi menneeksi ja niin edelleen. Ja sain sen ohjeen häneltä, ettei tästä asiasta tarvitse keskustella enää. Olen kuulemma vain liian mustasukkainen ja kuvittelen. En ole enää siitä hänelle puhunut. Keskustelun jälkeen oli viikon verran ihanaa yhdessäoloa ja rakkauttakin ilmassa, tai ainakin niin minä uskoin sen olleen.
Kun aikaa on kulunut, on arjen elämässä taas se sama viileys. Seksielämää on silloin kun vaimolla tekee mieli. Ja kun itse ehdotan jotain, tai vain silitän ja halaan ohimennen, saan tuhahduksen vastaukseksi ja kysymyksen, miksi sinusta on tullut tuollainen. "Siis millainen?", kysyn ja vastaus kuuluu: "Himokas ja hipelöin aina." Tiedättekö, se sattuu kovasti. Erityisesti kun aina olen tosiaan ollut "romanttinen hupsu" ja ajatellut puolisoni parasta. Sängyssäkään en varmasti ole luovuttanut itse, ennen kuin tiedän, että toinenkin on saanut "tarpeeksi".
Olen myös saanut kuulla olevani todella mustasukkainen, ja kyttääväni häntä. Myönnän, vaimoni on mielestäni todella kaunis ja mukava ihmisenä. Pientä mustasukkaisuutta toisinaan tunnenkin, mutta tuota kyttäämisväitettä en hyväksy ja käsitä. Se tulee siitä, että vaikka vain ihan ohimennen kysyn kuulumisia tai kävelylenkin kokemuksia ("oliko mukava ulkoilla?/oliko hieno ilma käydä kävelyllä?/kävitkö kaukanakin?/oliko hyvä reitti, voisin itsekin käydä sielläpäin.") Siis parempi lienee olla kysymättä mitään. Tai sitten todella ruveta kyttäämään? Ei, ei. Se tie ei ole rauhan tie. Näin ajattelen.
Nyt kun jäin työttömäksi, ja odottelen uuden työsuhteen alkua (selvä tapaus), olen siis kotona. Siivoan, laitan ruuat ja hoidan lapset taipaleelle aamulla. Eväät rouvalle töihin. Teen kaiken sen, minkä vain osaan, kykenen ja ehdin. Olen toki aina ennenkin osallistunut näihin siinä missä puolisonikin. Pyrin täyttämään arkeani kaikenlaisella puuhalla, helpottaakseni omaa tuskaa.
Eli heikkoa (todella heikkoa) itsetuntoani psyykkaan sillä, että yritän ainakin jotain. Ettei vain tule sitä tunnetta itselle, että makaan vain sohvalla ja märisen.
No, tuon pöllöhuuhkajan mainostaman kirjan aion lainata kirjastosta, heti kun sellaisen saan käsiini. Aion tutustua aiheeseen, mutta lienee paras pitää se kirja piilossa vaimoltani. Syytökset minua kohtaan ovat melkoiset, kun olen kysynyt suoraa ja rehellistä vastausta siihen, haluaako hän erota. Haluan kuulemma itse erota ja yritän vierittää vastuuta asiasta toiselle. Siis ei helppo tie sekään. Vaikka jossain sydämeni sopukassa tunnen (siis kaiketi kuvittelen) raskaan, mustan möykyn, joka kertoo, ettei kysymykseni ja epäilykseni rakkauden viilenemisestä ja erohalukkuudesta ole aivan tuulesta temmattuja. Ongelmamme ovat sillä saralla lapset. Onko tämä parisuhde enää muulla pohjalla, kuin velvollisuudentunto lapsia kohtaan. Kunniakysymys lapsuudenkotia ja perheväkeä kohtaan. Näihinkään kysymyksiin en vastausta saa. Enkä uskalla itse asiassa edes kysyä. 😞
Niin, "uskalla". Siinä on mainio sana kuvaamaan tunteitani näinä aikoina. Jollain tasolla olen alkanut pelätä vaimoani. Mitään fyysistä ei ole ollut, ei siinä. Mutta sanan säilä viuhuu toisinaan kohti melkoisen lujasti, en enää aina uskalla sanoa ääneen omia ajatuksiani mitättömistäkään asioista. Olen siis hiljaa, jos haistan ilmassa alkavaa eripuraa.
Siis katse kohti uudenlaisia ajatuksia ja tuon pöllöhuuhkajan kirjan hankintaan. Josko siitä saisin, jos ei nyt muuta, niin ajateltavaa (lisää) myös vastauksia kysymyksiini. Nuo lainaamasi ja muistelemasi kohdat kirjasta kuulostavat mielenkiintoisilta. Itse olen opiskeluajoista lähtien ollut kiinnostunut psykologiasta ja sitä kautta ihmismielen arvoituksista, joten työlästä se kirjan lukeminen ei liene ole. 🙂👍
Kuten Eveny kirjoitti tuosta itsensä rakastamisesta. Siitä sain muistikuvan, liekö jostain uskonnollisluonteisesta tilaisuudesta tai ehkä joistain häistä jäänyt mieleen.
Jotta voisi toista rakastaa ja kunnioittaa sellaisena kuin hän on, on osattava rakastaa ja kunnioittaa ensin itseään.
Siinäpä on ollut minulle savottaa koko kymmenvuotisen avioliittomme ajan, heikko itsetunto kun ei aina ole antanut periksi tälle ajatusmallille. 😳 Mutta tuota Evenyn kirjoitusta lukiessani ajattelin, että meidän elämämme on aina asioiden opettelua ja harjoittelua. Ihmisinä emme tule koskaan valmiiksi. Siinä on oltava niin itselleen kuin myös läheisilleen armollinen.
Sappe, itselleni terapia ja ammattiapu voisi tuoda paljonkin. Se todella on harkinnassa, kuinka sen toteutan. Mutta tuo vaimon ajatus tästä meidän "ongelmasta" on se, että ongelma on minun päässäni. Alan vähitellen uskoa siihen itsekin. 😞
Masennus ottaa hiljalleen enempi ja enempi jalansijaa ja olenpa todella miettinyt siisteintä tapaa ottaa oma henki. Siisteimmällä tavalla tarkoitan sitä, että en aiheuttaisi traumoja rekka/junakuskille, sitä, että henki todella lähtee, ettei pelastushenkilöstön resursseja valuisi hukkaan jne. Jep, tiedän. Todella hirveitä ajatuksia. En olisi koskaan uskonut päästäväni moista linnunpesää rakenteille pääni päälle. 😭
Tällä hetkellä omat vanhemmat ja rakkaat lapset ovat syyt, miksi haluan hätistellä moiset ajatuksen pois. Vaimolle näistä ajatuksista en puhu, sillä pieni viaton (ihan oikeasti viaton väsymystyyppinen) viittaus aiheeseen nosti sellaisen myrskyn että karvat nousee pystyyn vieläkin. Sain niskaani melkoisen liudan syytöksiä itsekeskeisyydestä ym. Sinänsä ihan todenperäisiäkin olivat. Ei siis asiasta enempää keskusteluja hänen kanssaan, koska seuraava syytös olisi kiristys vakavalla asialla. Ja sitä en todellakaan halua tehdä, kiristää. Se ei palvele minua eikä ketään muutakaan millään tavoin.
Liikunta ja ulkoilu vievät ajatuksia ja antavat voimaa arkeen. Vielä on laihdutettavaa muutama kilo, joten siinä on oman elämäni "sisältö" tällä hetkellä. ☺️❤️
Toisinaan mietin sitä, että tätäkö elämä sitten on. Haluan toista ihmistä rakastaa ja pitää hyvänä. Mutta luonnollisesti samoja tunteita toivoisin itseänikin kohtaan. Mutta eniten saan itse siitä, että saan antaa toiselle rakkautta ja hellyyttä. Tämä kaikki tuntuu vain niin vaikealta hyväksyä. Vaikeaa "nojata taaksepäin näytöstä seuraten".
En koe olevani vielä edes kovin vanha, 30 kolkuttelee ovella vuoden kuluttua. Vaimokin on parhaaseen ikäänsä tulossa, 5 vuotta minua vanhempi. 😍 Hän on se rakkain ja kallein minulle. Mutta pelkään omia tunteitani. Milloin ne loppuvat, sitä pelolla odottelen. Niille ajatuksille en halua sijaa antaa, mutta sen tiedän, että lohtua ja tukea kaipaan. Olkapäätä johon nojata. 😞
Kiitos jälleen ajastanne, ja vaivannäöstä. 🙂🌻 Tekstistä tuli pitkä ja sekava, mutta toivottavasti jollain tavoin luettavissa.