Ihastuminen parisuhteessa ja huono omatunto

Ihastuminen parisuhteessa ja huono omatunto

Käyttäjä sitruunainen aloittanut aikaan 12.01.2015 klo 15:42 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä sitruunainen kirjoittanut 12.01.2015 klo 15:42

Olen seurustellut joitakin kuukausia ja todella rakastunut poikaystävääni. Mulla on kuitenkin huono omatunto siitä että ihastuin yhteen mieheen jo ennen kuin tutustuin poikaystävääni enkä ole päässyt tästä tunteesta yli. Meidän välille ei koskaan ehtinyt tulla mitään ja vaikka nyt joku tilaisuus tulisikin niin en aio missään tapauksessa pettää. Kyse on siis ”vain” ihastuksesta joka perustuu lähinnä ulkonäköön ja siihen vähään mitä häntä muuten tunnen. Kai sekin jotenkin viehättää että tiedän hänen myös pitävän musta.

Ongelma siis on että vaikken vaihtaisi poikaystävääni ihastukseen enkä haaveile pettämisestä tms. niin mua hävettää olla millään tavalla kiinnostunut toisesta miehestä ja tunnen olevani tosi huono ihminen. Vaikka tiedän että se menee ajan myötä ohi koska on paljon pinnallisempaa kuin tunteeni poikaystävääni kohtaan. En tiedä pitäisikö mun puhua tästä poikaystäväni kanssa vai ei. Ihastus on kuitenkin meidän yhteinen tuttu ja musta tuntuu nyt jo vähän kiusalliselta olla porukalla yhdessä, niin kertominen voisi toisaalta pahentaa asiaa.

Mitä mieltä?

Käyttäjä AJo kirjoittanut 15.01.2015 klo 19:37

sitruunainen kirjoitti 12.1.2015 15:42

Mulla on kuitenkin huono omatunto siitä että ihastuin yhteen mieheen jo ennen kuin tutustuin poikaystävääni enkä ole päässyt tästä tunteesta yli.

...Ihastus on kuitenkin meidän yhteinen tuttu...

Millainen suhde sulla on nykyään tähän ihastuksen kohteeseen? Miten paljon ja missä tavoin olette tekemisissä?

Jos sun ei tarvitse olla ihastuksen kanssa kiinteämmin tekemisissä, jää odotteleen, että ihastuminen haalistuu pikkuhiljaa. Älä pidä yhteyttä ihastukseen kohteeseen, jos se on mahdollista. Jos tilanne on vain ihastuksen tasolla ja todennäköisesti hiipumassa pois, en välttämättä puhuisi siitä kumppanille, jonka kanssa sulla on ilmeisesti aivan toisen vakavuusasteen suhde.

Jos taas sun on käytännön tilanteissa pieni pakko olla tekemisissä ihastuksen kohteen kanssa tai sulla on tän miehen kanssa pitkäaikainen ystävyyssuhde, jota toisaaltaan haluaisitte puolin ja toisin jatkaa, tilanne onkin sitten kinkkisempi...

Käyttäjä sitruunainen kirjoittanut 16.01.2015 klo 10:19

Ei olla niin läheisiä ystäviä että vietettäisiin kahdestaan aikaa, mutta nähdään melkein viikottain yhteisten ystävien takia. Juhlapyhiäkin ollaan vietetty samassa porukassa. Ihastus on myös poikaystäväni ryyppykaveri ja kuulemma poikaystäväni on huomannut tämän olevan muhun ihastunut. En tiedä onko hän musta huomannut mitään, ei ole ainakaan ottanut puheeksi.

Tutustuin ihastukseeni n. vuosi sitten. Olin sinkkuna silloin ja hän iski mut ja antoi numeronsa. Sain kuitenkin pakit kun oltiin nähty kaksi kertaa. Mitään suutelua kummempaa ei ehtinyt tapahtua. Samoihin aikoihin meidän parhaat ystävät päätyi yhteen mistä seurasi että vietettiin kesällä paljon aikaa porukalla. Jossain vaiheessa tajusin että olin edelleen ihastunut ja tunne alkoi tuntua molemminpuoliselta kun uskaltauduin puhumaan enemmän ja olemaan oma itseni, jolloin ihastus vasta oppi tuntemaan mua. Yritin varovasti iskeä häntä uudelleen mutten uskaltanut tehdä suoraa aloitetta.

Kun lähdin kesällä baarista nykyisen poikaystäväni matkaan olin päättänyt olla jonkun aikaa yksin ja rauhassa miettiä asioita ja mitä tehdä ihastuksen suhteen. Kuitenkin yhden illan jutusta kehittyikin pitempi suhde joka muuttui pikkuhiljaa rakastumiseksi ja seurusteluksi.

Poikaystäväni ei ole hirveän mustasukkaista tyyppiä. Pettämistä ei hyväksy niinkuin en mäkään, mutta hänestä on ok esim. halailla ja pussailla kaverimielessä (ei nyt mitään kielareita tietenkään). Itse oon oikeastaan tiukempi tässä asiassa ja otin suhteen alussa puheeksi etten tykkää että hän pusuttelee naispuolista kaveriaan. Muutenkin ollaan puhuttu rehellisesti kaikesta ja poikaystäväni kertoo heti jos on tehnyt vaikkapa kännissä jotain pientä hölmöä mistä saattaisin suuttua jos kuulisin sen muualta.

En varmaan ainakaan vielä puhu ihastuksesta poikaystävälle. Luulen että se on menee ohi tai muuttuu ystävyydeksi. Tottakai poikaystävästä tuntuisi pahalta kuulla jotain tuollaista vaikka kuinka selittäisin että häntä mä rakastan.

Käyttäjä AJo kirjoittanut 18.01.2015 klo 02:14

sitruunainen kirjoitti 16.1.2015 10:19
...nähdään melkein viikottain yhteisten ystävien takia.

Hankalaa voi olla, kun tuonkin verran olette tekemisissä. Et oikein pääse unohtamaan tunteitasi, vaan ne voivat tupsahdella aina tapaamisten kohdalla uudelleen ja uudelleen pintaan.

En varmaan ainakaan vielä puhu ihastuksesta poikaystävälle. Luulen että se on menee ohi tai muuttuu ystävyydeksi.

Vaikeesti se ihastuminen ystävyydeksi muuttuu. Hetkellinen ihastuminen voi noin muuttuakin. Etenkin jos kummallakin osapuolella on parisuhteensa, joihin ovat sitoutuneet. Puhut kuitenkin toistuvista tunteista pitkältä aikaväliltä.

Yleisesti olen sitä mieltä, että jos haluat tiukasti sitoutua parisuhteeseesi, järjestät asiat niin, että ihastus ei ala sotkea sitä tärkeämpää valitsemaasi ihmissuhdetta. Jos oikeasti kunnioitat parisuhdekumppaniasi, torjut tuon ihastumisen ja näet suorastaan vaivaa laimentaaksesi tuon ihastuksen.