Hyvään parisuhteeseen
Täytin juuri 45 vuotta ja olen jo pidempään etsinyt miestä, jonka kanssa jakaisin elämäni.
Vajaa kaksi vuotta sitten rakastuin yhteen leskimieheen, mutta lähinnä kai miehen haasteellisen elämäntilanteen takia – vaimon kuolemaan johtanut onnettomuus jätti häneenkin syvät fyysiset ja psyykkiset jäljet – meille ei koskaan syntynyt suhdetta. (Se taitaa olla elämäni suurin pettymys, koska meillä olisi mielestäni ollut aidosti mahdollisuus kahden aikuisen väliseen tasaveroiseen parisuhteeseen. En ole tuntenut sellaisia tunteita koskaan ennen elämässäni.)
Viime kesänä tutustuin ensimmäistä kertaa elämässäni nettitreffailuun ja kävin paljon treffeillä lähinnä saadakseni muuta ajateltavaa tuon em. miehen sijaan. Kokemukseni olivat pääosin myönteisiä; pientä seikkailua hain ja sain.
Tuossa syksyn mittaan aloin ajatella, että olen kai jo nuollut haavani ja olisin valmis ”oikeaan” suhteeseen. Sellaisen löytäminen vaan ei tunnukaan olevan kovin helppoa.
Nettitreffeillä olen tutustunut sellaiseen hämmentävään ilmiöön, että seksiä olisi tarjolla rajattomasti, mutta jos aidosti etsii syvempää suhdetta, niin homma menee hankalammaksi. Enpä usko, että toiseen treffipalveluun kirjautuminen olisi ratkaisu. (Enkä käy baareissa.)
Muutama päivä sitten kävin treffeillä yhden miehen kanssa, jonka kanssa olin kirjoitellut useamman illan ja meillä tuntui olevan hyvin samansuuntaisia ajatuksia elämästä. Tavatessamme kahvikupin äärellä juttu luisti ja tunnelma oli rento.
Myöhemmin samana iltana sain mieheltä viestin, jossa hän sanoi, että emme kuitenkaan taida olla toisillemme ”ne oikeat” ja hän kiitti kaikista käymistämme mielenkiintoisista keskusteluista. En minäkään tuntenut treffeillä mitään ”elämää suurempaa” kipinää, mutta en sellaista odottanutkaan – kokemukseni mukaan sellainen ei ole välttämättä tae siitä, että kyseessä olisi muu kuin fyysinen viehätys. Ehkäpä henkisen yhteyden syntyminen vie enemmän aikaa kuin yhdet treffit…
Niin. Olen siis tällä hetkellä hiukan ymmälläni. Elämässäni on asiat kunnossa – ehkäpä olen väärässä paikassa, kun olen täällä tukinetissä; en vaan sattunut muutakaan paikkaa löytämään minne olisin kirjoittanut – ja tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa. Olen siis sosiaalinen, empaattinen, elämää pohdiskeleva ja ulkoisestikin ihan mukiinmenevän näköinen.
Miksi ihmeessä minun on vaikea löytää miestä hyvään suhteeseen?