Huuliherppes ja parisuhde

Huuliherppes ja parisuhde

Käyttäjä Samppa2 aloittanut aikaan 19.07.2012 klo 20:23 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Samppa2 kirjoittanut 19.07.2012 klo 20:23

Olen seurustellut nykyisen naiseni kanssa ja kohta kaksi kuukautta. Emme ole vielä olleet yhdynnässä sillä hän halusi minunkin menevän sukupuolitautitesteihin. Hän kertoi itsekin käyneen testeissä ja otattaneen kaikki kokeet. Kävin itse kanssa ja olen sukupuolitautivapaa, mutta minulla on huuliherppes. Keskustelemme tapaamisten välissä päivittäin verkossa ja nyt pohdimme sitä, että miten huuliherppeksen tartuntaa voisi välttää.

Onko teillä kokemusta vastaavanlaisista tilanteista? Apua ja neuvoja huuliherppeksen tartunnan ehkäisemiseksi kaivataan mahdollisimman äkkiä sillä emme halua elää epätietoisuudessa asian kanssa.

Käyttäjä Karhunvatukka kirjoittanut 23.07.2012 klo 01:13

Hei!
Olet jo varmaan googlettanut huuliherpeksestä:
http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=7155221
http://zovirax.fi/ukk/kysymyksia_ja_vastauksia/miten_huuliherpes_tarttuu.html
Minä saatan kuulua siihen onnelliseen 10-20 prosenttiin, jolla virusta ei ole elimistössä (kenelläkään ei ole sitä lapsuudenperheessäni). Puolisollani ja hänen perheenjäsenillään on puolestaan usealla ja monta kertaa vuodessa.
Olemme kolmekymmentä vuotta noudattaneet sääntöä, että herpeksen ollessa aktiivinen puolisoni ei koske sillä mihinkään (ei pusuja yms.). Jos hän nykii rakkuloita, hän pesee kädet erityisen huolella. Tuona aikana meillä on visusti eri pyyhkeet, mukit jne. ja hän on muutenkin tarkka, ettei tartuta sitä minuun ja lapsiin. Kukaan meistä ei ole saanut näkyviä oireita koskaan.
Hyvällä hygienialla tartunta on vältettävissä sekä teoriassa että käytännössä.

Käyttäjä eheytynyt kirjoittanut 24.07.2012 klo 08:41

Kai jokainen tähän päivään mennessä (tuo kun niin yleinen on) on tietoinen myös siitä, että vaikka näkyviä oireita ei tulisikaan, miltei kaikilla se tartunta siellä on. Siskollani herpes on aktivoitunut ehk kerran, minulla se aktivoituu ties kuinka useasti. Ja myös silloin kun on aktiivivaihe herpeksestä, suudella voi jos on tuo huuliherpeslaastari _kunnolla_ siinä herpeksen päällä eikä siten kosketusta tule ja tottakai hygieniasta eli käsien pesemisestä yms on pidettävä hyvä huoli. Mutta eipä ole tuo herpes minua koskaan haitannut eikä kumppaneitanikaan. Tai minua ehkä joo joskus, mutta eipä se koskaan ole silti tarttunut.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 24.07.2012 klo 15:46

Minulla on ollut huuliherpes n.30 vuotta, enkä ole sitä "onnistunut" tartuttamaan kenellekkään. Pidä vain huoli hygieniasta silloin kun se on aktiivinen, ei suutelua, eikä suuseksiä. Silloin ei ole tartuntavaaraa.