Olen mielenkiinnolla lukenut viestejä, voin vain todeta seuraavaa; jokaisella on oikeus hakea apua itselleen, se on oikeastaan velvollisuus tilanteessa missä tämän kirjoituksen aloittaja on (anteeksi että en nyt muista nimeä). Ja se lasten kuritus, kerronpa teille esimerkin siitä, mitä voi pahimmillaan seurata kurituksesta, fyysisestä. Haluan sanoa, ja toivon että kukaan ei kurita lastaan fyysisesti, ei koskaan. Tuttavani lapsi on toisella luokalla, hän on vallaton ja kuritonkin. Valehtelee, syyttää kanssaihmisiä pahasta olostaan koulussa, kostaa, lyö, tönii, ilkkuu, painostaa. Mutta mistä johtuu ? Lapsi on kokenut kuritusta, kovaakin, ja pelkää vanhempiaan. Hän kostaa muille lapsille pahaa oloaan, kotona pitää valehdella, koska jos kertoo totuuden kolttosistaan, saa selkään niin että remmi viuhuu. Tämä on totta ! Olen puuttunut asiaan, se lapsi kärsii ja voi huonosti. Sama lapsi kiusaa lapsiamme, olen tehnyt asialle stopin, olen käyttänyt kaikki keinot siihen. Mutta pahinta tässä on se ketju, joka seuraa lapsen hakkaamisesta. Lapsi tekee väärin --> isä antaa selkään. Seuraavalla kerralla lapsi muuntaa totuuden --> ei saa selkään. No niin, siinä ollaan, että valehtelu on pakokeino estää selkäsauna, ja holtiton käytös mm koulussa jatkuu. Lapsista joita kohdellaan fyysisesti ja psyykkisesti huonosti, voi kasvaa tällaisia omintakeisia ihmisiä, jotka pakenevat asioita koko ajan. Uskon että rankaisukeinoja on hellävaraisempiakin, itse olen joskus joutunut ottamaan rangaistuskäytännöt. Meillä myös toiminut on hyvin se, että toiseen huoneeseen yksin olemaan, ja kun raivokohtaus tai muu sellainen puuska on ohi, voi tulla huoneesta ulos. Radio ei saa olla päällä, eikä tv:kään, ja lehtiä ei saa lukea. Olen kehottanut miettimään tekosiaan/sanomisiaan, ja pohtimaan keinoja niiden välttämiseksi sekä syytä. Sitten meillä on käytössä "kriisikokous" 😉, eli koko perhe istumme pöydän ääreen pohtimaan jonkun lapsistamme käytöstä. Jokainen antaa mielipiteensä, ja kommentit. Selvitämme miksi näin tapahtuu, ja mitä voisi tehdä parannusehdotuksia, hyvin toimii tämä kikka. Jos lapsi on ollut tuhmä tai ilkeä päivällä, lupaan että illalla on kriisikokouksen paikka ja miehelle ilmoitus töihin myös, että tulehan ajoissa kotio, on kokouksen aika. Joskus lähtee viikkorahat, tai ei saa luvattua vaatetta esim. tai ei mennä jonnekin minne on sovittu. Keinoja löytyy, ja koskaan en ole juputusta vastaan kuullut. Meillä ei lyödä lasta, eikä tulla lyömään. Olen sanonut että jos lapset haukkuvat toisiaan, niin haukku ei haavaa tee,mutta lyödä ei saa ketään eikä koskaan. Se voi johtaa yhä suurempiin vaikeuksiin, ja sama pätee meihin aikuisiin. Jos on paha olla aikuisella, pitää mennä vaikka potkimaan kiviä ulos, tai hikiselle lenkille. Ymmärrän kyllä että syvästi mielenterveysongelmainen sanoo tässä että helppo sanoa. Niin - sekin on totta. Mutta jokainen meistä joskus varmasti kokee elämässään syviä hetkiä, kuolemalta tuntuvia, mutta uskon että elämä kantaa, ei ole pelättävää. Elämä on meille annettu, ja sitä pitäisi vaan hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja uskoa elämään. Kaikesta voi selvitä, elämällä on tarkoitus. En usko että elämän tarkoitus on saada ihminen niin surulliseksi että elämän tuli sammuu. Jos vain jaksaisi ajatella huonollakin hetkellä niitä hyviä aikoja, sitä mitä voi elämässä vielä saada. Uskon että jos kovasti tavoittelet sitä mitä haluat, saat sen. Masennuksenkin voi voittaa, mutta jos siihen jää ajatuksineen, koko olemuksineen, se ei tiedä hyvää. Jos vain jaksaisit ne vuodet jolloin lapsi on pieni, ja tuntuu vaikealta, huomaat vuosien saatossa että kaikki kannatti. Elämä on hyvä sinulle kuitenkin, ja lapsi vaan kasvaa rinnallasi ja voit kokea siitä ilon hetkiä. Minä toivon että elämääsi saisit uutta potkua, hakeudu ihmisten pariin, äitien pariin (esim äiti-lapsi kerhot), vaihda kokemuksia toisten äitien ja naisten kanssa, uskon että huomaat ettet ole yksin. Voimia ja jaksamista Sinulle toivon koko sydämestäni, parempaa elämää lapsillesi ja Sinulle. Huomisessa on vielä toivoa, usko pois !