Hieno suhde päättymässä kumppanin masennukseen
Tämä teksti on todella pitkä, joten ymmärrän, jos monikaan ei sitä jaksa lukea.
[Tiivistettynä siis: olen menettämässä upean kumppanini, jonka kanssa tuli asuttua puoli vuotta ja oltua yhdessä kaksi. Kumppani on masentunut (minun arvioni) ja viikko sitten, kun hän vihdoin haki apua, hänelle diagnosoitiin tunne-elämän häiriö. Kumppanini ei tahtoisi menettää minua, mutta tuntee olevansa liian voimaton jatkamaan. Juuri kaksi viikkoa sitten annoin hänelle aikaa miettiä asioita, kun hän luovutti, mutta tahtoi yrittää. Asiat menivät hyvin, hän vahvistui ja alkoi uskoa taas hyvään. Tapasimme tuona aikana vain kerran kunnolla; toisella kerralla, kuuden päivän tauon jälkeen, meidän piti tavata ja aamulla poikaystäväni odotti sitä kovasti ja innoissaan, mutta perui tapaamisen viime hetkellä ja jätti minut samalla viestillä. Minä en tietenkään antanut periksi, vaan pakotin hänet puhumaan kanssani kasvotusten. En kuitenkaan voinut pyytää häntä yrittämään, sillä näin, ettei hänellä ollut voimia.
Niinpä erosimme toisistamme halaten ja sanoen rakastavamme toisiamme, poikaystäväni itki ja minä yritin pysyä vahvana. Nyt olemme olleet yhteydessä, sillä en voi jättää häntä yksin tälläisellä hetkellä eikä hänellä oel muita (perhe ei oikein ymmärrä, vaikka onkin hänelle tärkeä) ja edelleen joka päivä hän sanoo rakastavansa minua ja käyttää minusta hellittelynimiä. Suhteeseemme hän ei kuitenkaan usko. Enkä minä enää jaksa taistella. Toivon vain, että kun hän vihdoin saa tänään lääkkeitä, niin ne voisivat auttaa ja hän saisi voimaa palata. Meillä nimittäin on hyvä ja upea suhde, joka on kestänyt paljon ja tulisi todellakin onnistumaan, sillä me molemmat suunnittelemme tulevaisuutta yhdessä. Tarkoituksenani oli jopa kosia poikaystävääni, mutta sitten hän romahti. Kysymys kuuluukin: onko kellään kokemusta tilanteesta, jossa toinen osa puoli yrittää jättää masennuksen takia? Itse tiedän kyllä miltä hänestä tuntuu, mutta en tiedä, miten saisin annettua hänelle voimaa ja uskoa.]
Vähän pidemmin ja tarkemmin:
Poikaystäväni kävi lukioaikana lähes kaksi vuotta psykologilla, mutta henkilö oli ammattitaidoton eikä saanut paljoa mitään aikaan. Kahdeksan kuukautta sitten muutimme molemmat opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, eikä poikaystäväni enää jatkanut hoitoa. Vasta nyt hän sai haettua apua, mutta sitä ei kovin hyvin ole tarjolla. Vain lääkkeet (tänään aika lääkärille niitä varten) ja kesän ajan psykologilla käynti 1-2 kertaa kuukaudessa. Vasta syksyllä häenllä alkaisi säännöllinen psykoterapia -yksityisen kautta. Nyt poikaystäväni tila on kuitenkin niin huono, ettei hän enää näe mitään muuta keinoa kuin erota, vaikka sanoo itsekin, ettei sitä tahdo. Näitä ”erotaan” kertoja on ollut jo muutamia, muttei koskaan yhtään näin pahaa. Hän on oikeasti luovuttanut, hänellä ei ole voimia ja hän pelkää liikaa yrittää.
Meidän suhteemme on muuten ollut hieno, eikä suhteessamme ole ollut ongelmia, vaikka helppoa meillä ei ole ollut. Itse masennuin viime kesänä pahasti ja vaikka pääsin siitä yli ja sain elämänilon takaisin, jäi poikaystävälleni päälle omien tunteiden työntäminen syrjään ja vetaytyminen itseensä, jotta hän jaksaisi tukea minua. Asiasta oli monesti puhetta, sillä tiesin itsekin, että hän kyllä tukisi minua, mutta tarvitsisi samalla apua. Kesällä hän sitä siis vielä sai, mutta syksyllä meni vielä parikuukautta, kun minulla oli ongelmia jaksaa eikä hänelle kunnollista tukea. Aina ennen minä olin ollut vahva ja tukenut häntä suhteessa. Kesällä masennukseni takia yritin monta kertaa erota (kuten poiakystäväni nyt), koska kuvittelin sen olevan ratkaisu johonkin. En kuitenkaan koskaan pystynyt siihen, mistä olen onnellinen. En minä olisi sellaista todellakaan halunnut, minä aloin parantumiseni myötä tajuta, sillä rinnallani on todella upea ihminen. Suhteemme on toiminut aina erinomaisesti ja kaikki ympärillämme ovat sanoneet, että meidät on tarkoitettu yhteen.
Mutta takaisin poikaystäväni masennukseen. Kolme kuukautta sitten poikaystäväni muutti yhtäkkiä pois. Meillä oli ollut riitaa, päivä oli ollut molemmille pitkä ja hermot kireällä. Ongelmiensa takia poikaystäväni kuitenkin pelkää riitoja (eikä kotonaankaan niihin koskaan ole tottunut, sillä hänen vanhempansa vaikenevat eivätkä selvitä ongelia), eikä ymmärrä siten niiden kuuluvan osaksi luonnollista suhdetta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun poikaystäväni oli jättää minut. Silloin sain hänet takaisin ja sovimme jatkavamme muutosta huolimatta. Vaikeaa meillä silti oli. Ensimmäiseen kuuteen viikkoon poikaystäväni ei pystynyt tulemaan vanhaan kotiimme eikä halunnut minua asunnolleen, joten tapasimem vain kaupungilla. Minulle se oli todella rankkaa, tietenkin, tottua yhtäkkiä elämään yksin. Kesäinen masennuksenikin oli tulla takaisin, mutta sain sen kuitenkin päihitettyä (ja vaikka hain apua aika pian, niin sitä saan edelleen odottaa, koska en ole mikään akuuttitapaus, kun lääkkeitä en halua ja pärjään omin voimin jotenkuten).
Ongelmaksi tulivat kuitenkin jatkuvat riidat, sillä vaikka ymmärsin, ettei poikaystäväni pystynyt näkemään minua kuin kaupungilla jne., olisin halunnut hänen kuitenkin yrittävän enemmän – ja ennen kaikkea hakevan apua. Samaan vyyhtiin saimme vielä poikaystäväni vanhemmat vastuttamaan suhdettamme – ihan ilman syytä. Lopulta meillä oli liikaa ongelmia, ja yritimme jatkuvasti selvittää niitä puhumalla asioista. Lopulta tajusimme, ettemme pääsisi niin eteenpäin, vaan meidän olisi vain parempi jättää asiat käsittelemättä ja yrittää vain jatkaa sitö mukavaa ja hyviä muistoja tuomaa elämää, mikä meillä oli ennen muuttoa. Ongelmat kun eivät kuitenkaan varsinaisesti liittyneet suhteeseemme, vaan poikaystäväni mielenterveyteen. Emme vain saaneet päätöstämme kunnolla alkuun, kun poikaystäväni luovutti.
Meillä oli jatkuvasti hetkiä, kun minä hermostuin jostakin ja totesin toivottomassa tilanteessa, ettei siitä voi tulla mitään. Viimeisllä kerralla asia tuli kuitenkin poikaystävältäni (minä aloin vihdoin hallita äkkipikaisuuttani): hän oli nähnyt painajaista erosta, ja ahdistus jäi päälle. Yhteytemme takia minä vaistosin sen ja kysyin ensimmäistä kertaa ilman riitaa, haluaako hän olla
kanssani. Kun vastaus oli pessimistinen, minä loukkaannuin, koska olin kuvitellut, että jo kaksi kuukautta taistelleena poikaystäväni ei ajattelisi niin. Kaikki oli aivan järjetöntä, minä itkin murtuneena poikaystäväni hakiessa tavaransa ja poikaystäväni vain istui vierelläni eikä pystynyt lähteä. Sanoin monesti, etten tahdo hänen menevän ja hän sanoi, ettei tahdo menettää minua, mutta lopulta hän kuitenkin lähti, koska ajatteli, etten enää tahdo häntä. Hän käveli ulos ovestani ja nousi bussiin ennen kuin ehdin perään, kun hieman rauhoituttuani tajusin mitä oli tapahtumassa: poikaystävälläni oli vain huono päivä ja voimaton olo.
Masentuneen mieli ei kuitenkaan tuollaista tajua, vaikka juuri aamulla hän olisikin nähnyt totaallisen rakastuneen tyttöystävän herätessään. En saanut häntä enää palaamaan, mutta sain hänet tapaamaan minut ja valettua häneen sen verran voimaa, että hän lupasi miettiä asioita rauhassa ja yrittää löytää jotakin. Kahdessä viikossa hän sitä toivoa löysikin (olimme yhteydessä sähköpostilla) ja tuli tämän viikon tiistai, kun meidän piti tavata. Aamulla kumppanini oli vielä innoissaan ja kertoi kuinka kaipasi ja odotti sulkemistani syliinsä, mutta sitten tapahtui jotakin, kai hän pelästyi. Seurauksena oli pahin perääntyminen, mihin tänä kolmena kuukautena olen törmännyt. Nyt en tiedä mitä tehdä. Totesin, etten yritä saada häntä jatkamaan, vaan odotan, että hän itse tajuaisi asian. Sen sijaan olen ollut yhteydessä ja kuunnellut hänen huoliaan, osoittaen, että aion edelleen seisoa hänen rinnallaan ka kertonut, kuinka tärkeä hän on. Olen kuitenkin menettänyt toivoni, enkä usko hänen enää palaavan, vaikka hän sanoo edelleen rakastavansa minua ja käyttää hellittelynimiä.
Tietääkö kukaan, miten minun kannattaisi toimia? En uskalla painostaa poikaystävääni, jotten ahdistaisi häntä muun pahan olon keskellä, mutta pelkään, että toimiessani ”neutraalisti” menetän hänet. Ja sitä en todellakaan tahdo, sillä tiedän, että tämä suhde on taistelun arvoinen, niin vähän siinä on pahaa ja niin paljon hyvää. Päätimme jo kuukausi sitten mennä parisuhdeneuvojalle, mutta tiesimme, että ensin poikaystäväni olisi haettava apua. Tänään yritin varata ajan, mutta sain sen vasta 1.5 kuukauden päähän. Ajattelin, että siitäkin olisi voinut olla apua, kun ammatti-ihminen olisi kertonut, miten tälläisessä tilanteessa jaksaa ja auttanut poikaystävääni myös ymmärtämään, että riidat ovat osa suhdetta. Toki psykologinkin kanssa noita asioita varmasti käydään, mutta ajattelin, että niitä olisi voinut käydä ihan meidän suhteemme tasolla yhdessäkin – ja samalla poiakystäväni olisi saanut lisää hoitoa. Mutta tosiaan, kuukausi on tässä vaiheessa hieman liikaa.