henkisen väkivallan taakka

henkisen väkivallan taakka

Käyttäjä perhonen72 aloittanut aikaan 10.10.2014 klo 19:35 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä perhonen72 kirjoittanut 10.10.2014 klo 19:35

Olen miettinyt miksi juuri minä olen joutunut henkisen väkivallan uhriksi. Olen ottanut asian esille miehelleni, mutta hänen mielestä hän ei altista minua väkivallalle. Kysyin mitä hänestä on minun nimittely, alentaminen ja kontrollointi, jos ei väkivaltaa? vastaus oli että minun oma käytös oikeuttaa hänen käytöksensä. Käytös johon hän viittaa on minun aktiivinen elämä työpäivänkin jälkeen harrastusten ja opintojen parissa. Kuinka paljon täytyy sietää ja kuunnella? Kumpa osaisin asiaan saada jotain tolkkua.

Käyttäjä Conchita kirjoittanut 13.10.2014 klo 12:33

Tuo on henkistä väkivaltaa mielestäni. Henkiset väkivallan käyttäjä vähättelee omaa käytöstään ja syyttää uhriaan hyökkäyksistään. Mene hakemaan googlesta, mitä se henkinen väkivalta on ja lue se miehellesi. Voin veikata, ettei ota sua tosissaan. Sinä päätät, että jäätkö suhteeseen, missä sua vähätellään ja kiusataan, vai ansaitsetko jotain parempaa. Itse olen henkistä (ja fyysistä) väkivaltaa kestänyt kohta kolme vuotta ja tilanne ei ole muuttunut miksikään. En enää usko miehen muuttuvan...

Käyttäjä Tasapaino haussa kirjoittanut 16.10.2014 klo 15:01

Hei!

Toisen nimittely ja kontrollointi ja syyttely, kun keskustelua yrittää, viittaa mielestäni hiukan narsistiseen persoonaan. Valehtelu kuuluu myös tähän.

Katso netistä tarkemmin tästä luonnehäiriöstä. Itse löysin tuttuja piirteitä ja havahduin, että oma suhteeni (joka ollut välillä seurustelusuhde, välillä ystävyyssuhde, välillä avoliitossa asumista) täytti tuntomerkit. Havahduin ja pyrin nyt eroon tästä molempia osapuolia haittaavasta suhteesta. Molemmat ovat riippuvaisia toisistaan ja eroon
pääseminen on vaikeata.
Voimia toivotan meille kaikille!

Käyttäjä sissi1986 kirjoittanut 23.10.2014 klo 12:43

moikka.. oon 28 vuotias nainen. Mut on alle 5 vuotiaana pakkohuostaanotettu kun isä käytti seksuaalisesti hyväksi. Jouduin toiseen perheeseen jossa luulin olevani turvassa. Toisin kävi. Tämä toinen sijaisvanhempi lukitti mut pimeään vessaan eikä päästäny pois vaikka yritin ja itkin et päästä mut pois. sit se laittoi kylmään suihkuun ja ku yritin pästä pakoon se otti kiinni ja heitti takasi ja suikutti kylmää vettä päälle. Kun muita oli lähellä nii se esitti niin kilttiä ja "hyvää äitiä", mut kun sen kans oli kahdestaan niin se teki pahaa.. Ja nyt ku oon aikunen se arvosteli kaikkea mitä tein ja kuinka elin. haukkui päin naamaa ja arvosteli kaikkea mitä tein tai sanoin. laitoin välit poikki niihin niin nyt se mun veljelle itkee sitä et miks laitoin välit poikki. ahdistaa ku ne yrittää vieläki hallita kaikkee mitä teen ja miten elän.. saisko hyviä neuvoja kuinka saan ne jättämään rauhaan ja saan keskittyä elämään omaa elämääni eikä tarvis kokoajan pelätä et tulee ovien taakse koputteleen. Kiitos😯🗯️

Käyttäjä tinppa-75 kirjoittanut 25.10.2014 klo 18:13

Hei. Ensimmäiseksi minusta sinä voisit jutella asiasta esim. oikeusaputoimistossa tai poliisille. He tietävät miten menetellä. Tärkeintä on että et missään tapauksessa "korjaa" välejäsi tohon hulluun äitiisi, se ei oikeesti koskaan jättäisi sua rauhaan. Paljon voimia!🌻🙂🌻

Käyttäjä Sama kirjoittanut 27.10.2014 klo 21:46

Itse elän parisuhteessa jossa mieheni harrataa henkistä välivaltaa. Hänellä on mielenterveysongelmia mutta on edelleen kieltäytynyt menemästä lääkäriin. Olen huomannut että miehelläni on rajatilapersoonallisuuteen viittaavia oireita. Hänen mielialansa heittelee eli minä olen toisinaan ihannoinnin toisinaan demonisoiinin kohde. Ja silloin kun olen demonisoinnin kohde hän harrastaa rajua henkistä välivaltaa, solvaa, kiristää, haukkuu, epäkunnioittaa jne. Ja kaiken lisäksi jos sanon hänelle asiasta kun hän on "tälläisessä negatiivisessa tilassa" hän suorastaa oikeuttaa itselleen ko käytöksen, koska hänen mukaansa minä olen kohdellut häntä väärin kun olen esim, jättänyt kahvikupin väärään paikkaan, puhunut äitini kanssa puhelimess, pitänyt koiraani sylissä jne. aiheet ovat loputtomat. Joka tapauksessa tällaista käytöstä ei tule kenenkään sietää. Henkinen väkävalta ei ole oikein. Itse olen tällähetkellä tilanteessa että olen valmis jättämään parisuhteen kun kerran mies ei suostu hakeutumaan hoitoon. En kestä tätä henkistä välivaltaa enää päivääkään. Tiedän että eroaminen hänestä tulee olemaan erittäin vaikeaa. Hän aikaa näet tuhota koko elämäni, valehdella ja mustamaalata minua kaikille ihmisille jotka hän vaan tuntee niin ettei minulla enää olisi ketään ihmistä omassa elämässäni.
Jokaisen ihmisen ihmisoikeus on tulla kohdelluksi ihmismäisesti. Kenelläkään ei ole oikeutta vahingoittaa toista henkisellä välivallalla.

Käyttäjä sissi1986 kirjoittanut 10.11.2014 klo 17:16

tinppa-75 kirjoitti 25.10.2014 18:13

Hei. Ensimmäiseksi minusta sinä voisit jutella asiasta esim. oikeusaputoimistossa tai poliisille. He tietävät miten menetellä. Tärkeintä on että et missään tapauksessa "korjaa" välejäsi tohon hulluun äitiisi, se ei oikeesti koskaan jättäisi sua rauhaan. Paljon voimia!🌻🙂🌻

Kiitos.. ja se oli sijaisvanhempi.. Jos ei muu auta nii pitää yrittää saada lähestymiskieltoo.. Nyt mun isoveljen vaimo väittää et tää välien poikki laitto vaikuttaa niidenki perheeseen... mitä mä teen tän tilanteen kaa.. En haluu olla sen sijaisperheen kaa tekemisis mut veljen kaa en haluis laittaa väliä poikki.. 😯🗯️