Heikko itsetunto ja parisuhde
Hei,
Olen kärsinyt koko ikäni enemmän tai vähemmän heikosta itsetunnosta. En oikeastaan tiedä mistä se on kummunnut, varmaankin lapsuudesta koska jo nuoruudessa se oli suuri ongelma. Vanhempani ovat olleet alkoholisteja ja aina välillä epäröin välittävätkö minusta. Välillä epäröin olenko neljästä lapsesta se kaikista vähiten tärkein vanhemmilleni, kun tuntui että muut saivat enemmän huomiota ja hyväksyntää. Kuulin joskus kun isäni sanoi äidilleni, että minun syntymäni jälkeen äiti alkoi juoda enemmän. Mielestäni hän yritti viestittää, että minä olin ollut syynä äidin juomiselle.
Ulkonäön suhteen olen aina ollut tyytymätön itseeni. Olen ollut hoikka ja monet ovat kehuneet kauniiksi, mutta itse näen vain kaikki virheeni. Ajattelen, että muut sanovat kauniiksi, koska eivät näe minua vaatteiden ja meikkieni alta…aina löytyy joku selitys kehumiselle.
Olen aika tarkka muiden mielipiteistä ja tuntuu etten osaa aina olla oma itseni. En uskalla näyttää huonotuolisuutta, koska pelkään että muut eivät jaksa kuunnella kiukutteluani, yritän pitää iloista keskustelua yllä, jotta muut eivät tylsistyisi seurassani. Usein ajattelen, että ihmiset ajattelevat minusta pahaa, eivätkä pidä minusta. Olen aina pelännyt tulevani hylätyksi. Osittain niin on käynytkin, muutama ystävä on hylännyt minut tilanteessa, jossa oma elämäntilanne on ollut vaikea ja olisin kaivannut tukea. En kuitenkaan ole ollut koulukiusattu, joten osittain ihmettelen mistä pelko juontaa juurensa.
Olen ollut 14 vuotta parisuhteessa mieheni kanssa. Suhteen alussa mieheni petti minua. Jatkoimme siitä huolimatta suhdetta, kun en uskaltanut suhdetta lopettaaakaan. Hullua oli se, että lopulta mieheni oli lähes ainoa tärkeä tukipilarini pettämisen jälkeen. Vähäiset ystäväni kaikkosivat parisuhteen myötä hiljalleen. Vetäydyin itse omaan kuoreeni ja pettämisen jälkeen taisin menettää luottamukseni kaikkiin ihmisiin. Pettämisen jälkeen riitelimme asiasta jatkuvasti ja edelleenkin niinä päivinä, kun mieheni on ilkeä, muistan elävästi kaikki menneisyyden synnit ja hänen pahat tekonsa. En ole kyennyt päästämään ikävistä teoista irti, vaan ne nousevat mieleen riitojen mukana ja vanhat vihan tunteet pulppuavat pintaan. Olen itsekin todella ihmeissäni siitä, miksen ole kyennyt luovuttamaan menneisyydestä, vaikka asiaa on vatvottu ja kaluttu vuosia kyllästymiseen asti. Tiedän, ettei mieheni koskaan pettäisi minua ja hän on tekonsa sovittanut. Silti vanhat muistot palaavat mieheen ja vihantunteet miestä kohtaan heräävät.
Koenkin nykyisin olevani itse syypää parisuhteeni ongelmiin, sillä mieheni on muuttanut tapojaan ja rakastaa minua aidosti. Itse kuitenkin jatkuvasti kyseenalaistan hänen tunteitaan. Usein riitelemme siitä, että hän ei mielestäni huomioi minua tarpeeksi tai osoita rakkauttaan, hän on itsekäs tmv. Epäilen että kaikki johtuu kuitenkin vain omasta huonosta itsetunnostani. Mieheni on kyllästynyt jatkuvaan riitelemiseen ja menneiden kaiveluun.
Onko teillä vastaavia kokemuksia? Pyydän anteeksi jäsentelemätöntä tekstiäni, omat tuntemukset ovat aika ristiriitaiset ja sekavat, mutta uskon että kohtalotovereita löytyy. Miten olette päässeet eroon heikosta itsetunnosta? Onko ammattiapu ainoa keino?