Heikko itsetunto, heikko parisuhde?
Kertokaa, onko teillä kokemuksia siitä, että joko sinulla tai kumppanillasi on heikko itsetunto ja se vaikuttaa parisuhteeseenne? Millaisia ongelmia heikko itsetunto on aiheuttanut? Oletteko selvinneet ongelmista, miten?
Tässä oma tarinani:
Olen seurustellut jo monta vuotta nykyisen kumppanini kanssa. Rakastan häntä, hän on erittäin hyvä ja huomioonottava mies. Meillä on samankaltaiset kiinnostuksen kohteet, samanlainen arvomaailma ja arkielämämme toimii ongelmitta. Kaikki on ollut periaatteessa siis hyvin. Jostain syystä minun on kuitenkin ollut vaikea olla tässä rakkaussuhteessa ja se on aiheuttanut monenlaisia ongelmia.
Minulla on heikko itsetunto, joka on varmasti yksi tärkeä syy siihen, miksi olen tuntenut oloni jotenkin hankalaksi, vaikka minulla on rakastava mies ja turvallinen parisuhde. Petin miestäni, nyt olemme keskellä kriisiä. Lähdin psykologille selvittämään, mistä vaikeuteni rakkaussuhteessa olemisesta johtuvat. Suhde joka minulla oli toiseen mieheen, ei tähdännyt seurusteluun, ja se toi vaan loputtoman tyhjän ja pahan olon sekä kalvavan syyllisyyden. Jos syy tyytymättömyyteeni olisi se, että haluaisin seurustella toisten kanssa, olisin varmaan lähtenyt suhteestamme jo ajat sitten. En kuitenkaan halua jättää miestäni, sillä rakastan häntä, ja toivon että osaisin olla onnellinen ja hyväksyä rakastettuna olemisen.
Onkohan tämä juuri sitä, että koska minulla on vaikeuksia olla sinut itseni kanssa, minun on myös siksi vaikea hyväksyä se, että minua rakastetaan? Tunnistan itsessäni tietynlaista kapina-henkeä, ja olen monesti kääntynyt miestäni vastaan, vaikka hän onkin minulle se kaikkein tärkein ihminen tässä maailmassa. Minuun sattuu, kun tajuan, että tuotan tuskaa miehelleni, ja en ole ollut aina 100-prosenttisesti parisuhteessamme mukana. ☹️
Auttakaa! Minä haluan selvittää ongelmat itselleni, mutta pelkään, että kumppanini ei halua selvittää käsittelemättömiä asioita, ei esim. suostu ottamaan ulkopuolista apua vastaan. Pelkään, että hän jättää minut ja minulle jää sellainen olo, että en tehnyt / emme tehneet kaikkea mahdollista parisuhteemme pelastamiseksi. Minua pelottaa kovasti yksin jäämisen mahdollisuus. 😭 Ymmärrän, ettei mieheni ole vastuussa minun ongelmistani, mutta haluaisin edes yrittää selvittää asiat perinpohjin, ja jos vain suinkin mahdollista, rakentaa parisuhteemme uudelleen niin, että voimme jatkaa paremmalta pohjalta eteenpäin.