Hei,
Itse aloin kärsiä mustasukkaisuudesta - tai oikeastaan lopulta suorastaan pelosta erotilanteissa - koska meiltä puuttui luottamus.
Suhteen alussa paljastui monta kuukautta kestänyt valheiden ketju. Mies varmastikkin halusi vain välttyä selittelemiseltä / pitää omat asiat ominaan, mutta kun monta kuukautta on valehdeltu naispuolisesta ystävästä ja siihen yhdistyi jo liuta menoja ja tekoja jotka näyttivät liittyvän asiaan (en siis todellakaan enää pysynyt kärryillä mikä oli mitä) ja syyksi sanottiin, että hän valehteli, koska ei tiennyt mitä halusi, niin mulla meni jotenkin pohja luottamiselle.
Yhdessä olo oli pitkälle varmistelua ja sellainen takaraivoon jäänyt ahdistus epäluottamuskesta jäi, mutta pärjäsin hyvin sen turvin, että ajattelin asioiden jo olevan hyvin ja että enää olisi kyse siitä, että mun pitäisi päästä yli peloistani ja antaa vanha valehtelu anteeksi.
Oliimme mielestäni jo varsin onnellisia. Naimisiinkin kerettiin. Sitten, ihan sattumalta, tuli ilta jonka istuin pöydässä, jossa joku nainen tuijotti pala kurkussa koko illan. Menin aivan hämilleni varsinkin, kun mies sitten vältteli pöytää ja jäin yksin tuon naisen tuijottelua ihmettelemään (nainen tunsi mieheni). Myöhemmin mies sanoi, että se on sen naisen ystävä, josta hän oli minulle valehdellut. Vaikka valheista oli jo pari-kolme vuotta aikaa, menin aivan raiteilta. Jotenkin ihan sekaisin. En uskonut enää mitään. Niin kuin kaikki olisi valetta - ajatuksissa kävi kaiken maailman kuvitelmat pitkään jatkuneesta pettämisestä jne. Ja sattui kun naisen syntymäpäivät olivat edelleen miehen kalenteriin merkattu. Ja kun miehen syntymäpäivä oli sunnuntaina niin klo 08 tulee onnitteluviesti tältä naiselta. He ovat varmasti vain ystäviä, mutta se pitkäaikainen valhetelu asiasta sotki mun pään täysin ja tulin joksikin aikaa kaikesta mustasukkaiseksi. Oli todella epämielllyttävää tuntea niin ja käytökseni oli kotona tosi huonoa. Yritin vaatimalla vaatia häntä kertomaan miten asiat "oikeasti" ovat eikä se jatkuva nalkutus ollut kivaa kenellekään.
Ja itselläni on läheinen miespuolinen ystävä. Mielestäni siis normaalia ja jopa suotavaa, että on omia ystäviä kaikenlaisia. Mutta toisaalta itse aina kerron asioista avoimesti miehelleni - ei tulis mieleenkään salata saati valehdella, että kävin kahvilla tämän ystävän kanssa tms.
Päälle tuli lisää väärinkäsityksiä, joita hän ei halunnut selvittää. Innti vain versiota monta viikkoa, jonka sitten myönsi valheeksi. Ja aloin tajuta, että hän jotenkin aina sanoo mitä siinä tilanteessa kannattaa sanoa. Ikään kuin puhe olisi tilanteista selviytymistä varten, eikä sitä varten että kerrotaan miten asiat on.
Muutin pois, mutta kaipaan häntä kovasti. Hän on minulle todella rakas ja jotenkin ymmärrän sitä kovaa yksityisyyden tarvetta. Mutta tuo valhetelu on tehnyt sen, että mun mielikuvituksella mikä tahansa voi olla ihan mitä tahansa.
Mietin, että mun on pakkko ajatuksissani erota hänestä kokonaan ja sitten voidaan yrittää tutustua uudelleen. Molemmat kärsi mun mustasukkaisuudesta. Sain siitä onneksi puhuttua hänelle juurikin omana pelkonani ja korostin, että se on mun ongelma eikä hänen vika, eikä hänen tule muuttaa tekemisiään tai menemisiään sen vuoksi. Toki myös yritin selittää, että mun on todella vaikea opetella epävarmuudestani suhteessa häneen eroon, kun hän jää tuon tuosta valheesta kiinni - vaikka kuinka pienestä valheesta sitten olisikaan kyse. Kärsin hänen valehtelusta ja sen tuomasta luottamuspulasta paljon. Se ei ole hänelle ongelma edelleenkään. Hän ei ymmärrä miksi vieläkin toivoisin, että vanhatikin valheet oiottaisiin.
Pelkään, että luottamuspula tulee olemaan este sille, että voisimme olla kumppanit uudelleen. Toivon että ystävinä pysymme.
Ainakin mun itsetunto vaatii avoimuuden, rehellisyyden ja luontevan yhteyden toiseen. Muuten menen ihan pelonsekaisiin tiloihin ja tunnen mustasukkasiuutta. Mutta mustasukkasisuus on ennemmin oire. Enkä niinkään ole kauhuissani siitä, että miehelläni on toinen tai että suhde päättyisi, vaan siitä, että oma elämä onkin ihan kupla, valetta, kulissia, enkä edes itse tajua sitä. Se tuntuu loukkaavalta - niin kuin en olisi minkään arvoinen hänelle.
Silti. Hänessä on paljon hyvää. Hieno mies monella tapaa. Ja tuo valehtelukin on varmasti jonkinlainen keino pysyä sillä saarella, jonka on itselleen tarvinut selvitäkseen omassa elämässään. Pitäisi vain kumppanille vähän avata sitä saarta, ettei kumppanin tarvitsisi pelätä tai olla turhaan mustasukkainen.