Etäsuhde, yhteydenpito ja hellyys

Etäsuhde, yhteydenpito ja hellyys

Käyttäjä Minussako Vika? aloittanut aikaan 14.01.2007 klo 14:14 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 14.01.2007 klo 14:14

Kaipaisin miesten kommentteja oheiseen ongelmaan.

Olen elänyt jonkin aikaa suhteessa miehen kanssa, jolle olen ensimmäinen vakavasti otettava nainen moneen, moneen vuoteen. Emme asu yhdessä, mutta mies viettää paljon aikaa luonani. Viimeisten kuukausien aikana hänen suhtautumisensa minuun on muuttunut. Aikaisemmin niin hellä ja huomaavainen mies on muuttunut etäiseksi. Enää en saa viestejä päivittäin, en kuule hellittelysanoja ja muutoinkin hän vaikuttaa haalentuneen. Vähitellen tilanne näyttää menneen siihen suuntaan, että minun pitää olla aktiivinen yhteydenpidossa ja oikein ruinata hellyyttä. Toisaalta hän kyllä huolehtii fyysisestä hyvinvoinnistani kaikin tavoin, niin kuin mies vain osaa.

Miten minun pitäisi mielestänne tilanteeseen suhtautua?😐 Todeta vaan, että hän rakastaa omalla tavallaan? Vai alkaa vaatia sitä, mitä minä tarvitsen? Olen vähän solmussa tämän asian kanssa, koska en halua saada häntä tuntemaan joutuneensa ”vankilaan”, mutta haluaisin kuitenkin itsekin suhteesta jotain irti.

Käyttäjä migi kirjoittanut 16.01.2007 klo 11:05

Hei vaan
Enpä tiedä onko apua vastauksesta vaikka mies olenkin. Siihen ruinaus linjalle en kehota ryhtymään, vaan tarjoan klassikkovastausta joka fredin laulussa lyhykäisesti sanotaan: "puhumalla välillämme kaikki tää, selviää ". Eli jos miehesi on kypsä aikuinen voi aivan huoletta puhua asioista mitkä sinua vaivaavat. Mielummin tietenkin kysymyslauseita kuin nalkuttamista ja haukkumista. Ja vielä vihje anna miehen tuntea olevansa tärkeä ja tarpeellinen. Muitakin ohjeita olisi mutta tässä näin lyhykäisesti kun ei oikein kaikkia taustoja tiedä esimerkiksi kamariasioista.

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 16.01.2007 klo 13:08

Kiitos vastauksesta. Ruinauslinjalle minusta ei ole. Olen elämäni aikana viihtynyt parhaiten miesten seurassa ja tottunut heidän suoraan tapaansa kommunikoida. En kestä naisellista asioiden vääntelyä ja lauseisiin kätkettyjä sivumerkityksiä. Nalkuttamista kokeilin kerran, yhtenä päivänä. Jaksoin sitä puoli päivää ja sen jälkeen minulla oli niin paha olla itselläni, että totesin sen huonoksi tavaksi saada asioita perille. Minä sanon kerran, mitä tahdon ja ehkä toisenkin, mutta sen jälkeen vastuu siirtyy kuulijalle. Ehkäpä suurin vikani onkin se, että odotan toisen oivaltavan asioita ihan itse, muutamasta lauseesta.

Kamarissa menee ihan mukavasti silloin, kun sinne asti päästään. Viime aikoina sinne pääseminen on vähän ollut hitaampaa, mutta se ei ole meille mikään suuri onglema. Mennään, kun siltä tuntuu. Ja muutoin viihdytään hyvin yhdessä.

Ehkä tämä onkin vain minun omaa epävarmuuttani ja rutiinien kammoa. Suhdehan muuttuu ja elää jatkuvasti. Nainen kaipaa suhteesta hellyyttä ja kauniita sanoja vähintään kerran päivässä. Onko miehelle rutiinit ja varmuus toisesta vastaava asia? Puiden pilkkomista ja lämmintä ruokaa pöydässä, riittääkö se miehelle hellyyden ja rakkauden osoitukseksi?

Käyttäjä migi kirjoittanut 17.01.2007 klo 15:47

Niin vielä lisää tästä aiheesta. En osaa oikein pitää tällaista etääntymiskehitystä oikein sukupuolisidonnaisena asiana, koska itse samanlaisen kokemuksen olen saanut/joutunut kohtaamaan. Eli vaimoni alkoi elää "omaa" elämäänsä ja etääntyi jo melko pahasti yhteisestä mailmasta. Siihen sitten terapeutit kehiin ja parisuhdekeskusteluihin neuvottelukeskukseen. Olennaisena asiana jäi näistä keikoista mieleen se neuvo, että selkeästi minun oli kysyttävä vaimoni tahtotila ja tunteet. Ja kun ei ollut eroa suunnittelemassa alettiin korjailla pienempiä asioita ja rutiineja. Kova työ se on ja en oikein ole vielä vakuuttunut siitä onnistuimmeko, koska taas on vaivuttu sellaiseen " kaveri suhteeseen". Ja huom minä olin meillä se joka sitä hellyyttä, huomiota ja läheisyyttä heräsin kaipaamaan ei vaimo. Joku jossain vaiheessa sanoi tällaisten vaiheiden kuuluvan luontaisesti elämään, mutta en minä oikein sitä kulissiavioliitossa elämistä hyväksy, saatikka kestä. Minä tarvitsen naista muuhunkin kuin kotitöihin.

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 17.01.2007 klo 21:30

Ei läheisyyden ja hellyyden tarve varmaan ole sukupuolisidonnainen piirre. Minun kokemukseni mukaan miehiltä tuo tarve loppuu silloin, kun suhde "vakiintuu" eikä enää tarvitse yrittää tehdä valloitusta. Ehkä olen vain törmännyt vääränlaisiin miehiin elämäni aikana. Toivon todella niin, koska se antaa toivoa, että terveesti hellyyteen ja toisen kunnioittamiseen kykeneviä miehiä on vielä tässä maailmassa tarjolla.

Toista en voi muuttaa, mutta omaa käytöstäni voin kyllä kehittää aikuisempaan suuntaan. Myönnän itse olevani välillä täysin sokea ja kuuro toisen yrityksille osoittaa kiintymystä ja välittämistä. Nimenomaan silloin, kun toinen osoittaa sen omalla tavallaan, eikä siten kuin minä haluaisin. Jälkeenpäin koen olevani todella tyhmä. Haluaisin uskoa, että sama toistuu toisinpäin. Ehkä pitää vain hyväksyä, että toinen voi välittää minusta, vaikkei huudakaan sitä ääneen enää samaan tapaan kuin suhteen alkuaikoina.

Käyttäjä migi kirjoittanut 20.01.2007 klo 22:53

Terve taas !
Muutama päivä vierähtäny, mutta vähän vaivaa mihin suuntaan on teillä homma kehittyny ? Vai junnataanko samassa pisteessä edelleen ?
Siitä aiemmin mainitsemastani miehen tunteiden herättämisestä voisin vielä antaa muutaman vinkin. Tehokas keino ei miehillekkään ole suoran seksin tyrkyttäminen saatikka sellaiseen "pakottaminen", vaan kyllä se partasta on pieni yllättävä arvostuksen ja läheisyyden osoitus. Me miehet tykätään älyttömästi kun meitä verrataan muihin miehiin arvostavasti tyyliin " onneksi et ole sellainen mykkä mölli, kuin se työpaikan Pena". Ja minua ainakin hiveli kun vaimo pyysi minua mukaan edustustehtäviin jonne ei puolison välttämättä olisi tarvinnut osallistua. Ja kun vaimo pyysi tanssimaan "kun eivät muut niin hyvin osaa...." ( vaikka takuulla osaavatkin ) olin myyty ja palkitsin tietysti sen. Nyt on jatkettava duunia. Palataan asiaan.

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 22.01.2007 klo 12:35

Tuossa eräänä päivänä vähän puhdistettiin ilmaa ja kerrottiin toisillemme hieman totuuksia omista ajatuksista. Se teki hyvää ja ilmeisesti helpotti molempien oloa. Kerroin hänelle, mikä minua suututtaa ja nykytilanteessa ahdistaa. Arvostan hänessä sitä, että hän jopa ihan itse ajattelee näitä asioita. Päädyimme lopulta siihen, että jatketaan niin kuin tähänkin asti. Mitään auvoista ja leppoisaa parisuhdetta ei varmasti meistä kahdesta saa aikaiseksi, mutta ehkä silti tarvitsemme toisiamme ja ajoittaisia tukkanuottasiamme ollaksemme onnellisia elämässä.

Kaikesta huolimatta en tiedä suhteen tulevaisuudesta. (Kukapa sitä ennustaa osaisi .😉) Silloin tällöin olen heittämässä häntä ulos elämästäni, mutta hetken harkittuani tulen taas toisiin ajatuksiin. Olemme kuitenkin olleet sen verran pitkään yhdessä, ettei suhdetta ihan kepoisin perustein laiteta poikki. Ehkä sen tasapainon löytäminen vain vie enemmän aikaa kuin mitä minä haluaisin.