(Ero?)päiväkirja.

(Ero?)päiväkirja.

Käyttäjä Mikey9 aloittanut aikaan 17.07.2022 klo 17:09 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Mikey9 kirjoittanut 17.07.2022 klo 17:09

Elän aviokriisissä. Tai en tiedä, miksi tätä oikein kutsuisin. Vaimo ei pysty edes ottamaan mua kädestä kiinni tai halaamaan enää, väistelee kaikkea läheisyyttä eikä jaksa puhuakaan. Tai halua puhua, en tiedä totuutta. Suoraan sanottuna mä en ymmärrä, miksi näin on. Tähän on ajauduttu pikku hiljaa lapsen syntymän jälkeen, siitä on nyt kahdeksan vuotta. Yhdessä me on oltu jo 13 vuotta. Ollaan molemmat 38-vuotiaita. Väärin tästä olisi meidän ihanaa lasta syyttää. Toki väsymyksellä yms. kuormittumisella joku vaikutus tietenkin on, muttei se ole mikään syy. Nämä on niin vaikeita ongelmia, että mitään yksittäistä tai yksinkertaista ratkaisua ei ole olemassakaan.

Meidän avioliiton ongelmat alkoi eskaloitua tammikuussa 2017, sitä ennen oli lähinnä sellaisia pieniä vihjeitä asioista, joita en oikeasti ymmärtänyt vielä silloin. Mutta sen ensimmäisen kerran sain märän rätin vasten kasvoja yhtenä tiistai-iltana hetkeä ennen kuin olin lähdössä yövuoroon. Luin pojalle hänen silloista suosikkikirjaansa ’Antti autotehtaassa’ ja huomasin vaimon ilmeestä, ettei kaikki ole nyt hyvin. Kysyin asiasta ja sain täyslaidallisen päälleni: ”En tiedä, rakastanko sua enää. Meillä ei ole mitään yhteistä. Voi olla, että pärjäisin pojan kanssa paremmin ilman sua. Et ymmärrä mua. jne.” Siitä hetkestä silloin 5,5 vuotta sitten alkoi sellainen jatkuva stressi täysipainoisena, josta en ole vieläkään päässyt yhtään yli tai irti. Tähän on jo tottunut, ettei koskaan pysty rentoutumaan. Mutta helppoa se ei ole. Ei ole mennyt päivääkään sen jälkeen, etten olisi pelännyt vaimon lähtevän lapsen kanssa. Tämä raastaa mun sisintäni tavalla, jota en osaa kuvailla millään sanoilla. Mulla on tunne, että olen vanhentunut näiden vajaan kuuden vuoden aikana pitkälti yli 20 vuotta. Olen sisäisesti ja oikeastaan ulkoisestikin todella rikki.

Ensi alkuun silloin heti iski valtava paniikki: Menetän vaimoni, menetän perheeni! On lähes mahdotonta yrittää kuvailla niitä tuntemuksia, joita silloin koin siellä yövuorossa. Siinä oli sekaisin paniikkia, pelkoja, ahdistusta, levottomuutta, toivottomuutta, epäuskoa. Aika kului hitaasti madellen ja tiesin, ettei aamukaan tuo helpotusta kun itsen on mentävä nukkumaan ja vaimo lähtee töihin. Mä vaan taistelin läpi sen yön melkein kyyneleet silmissä yrittäen tehdä työni samalla edes jotenkin.

Ei meidän avioliitto silloin päättynyt kuitenkaan. Mutta kaikki muuttui pysyvästi. Melkein heti tämän tapahtuman jälkeen aloin tarkkailla itseäni; mietin jatkuvasti mitä olen tehnyt väärin, missä voisin parantaa itseäni, miten mun pitäisi muuttua, mitä voisin tehdä toisin. Jostain syystä ajattelin, että voisin parantaa meidän avioliiton omilla toimillani tai muuttamalla itseäni. Näin jälkikäteen kun ajattelee, se oli kaikki ihan typerää. Miksi ajattelin tilanteen olevan vain mun vikaani? Miksen ajatellut sen olevan vaimon vikaa tai yhtälaisesti molempien? Miksi ajattelin menettäväni lapseni? Miksi äidillä olisi yhteisen lapsen suhteen enemmän oikeuksia kuin mulla? Näistä en silloin(kaan) voinut keskustella kenenkään kanssa, joten kesti paljon kauemmin ymmärtää tilanne kunnolla. Ja vaikka nyt tiedän jo paremmin, silti yhä edelleen vaivun säännöllisesti epätoivoon ja paniikkiin mahdollisesta erosta. Koko mun kehoni on jatkuvassa selviytymismoodissa. Mä voin todella huonosti.

Näitä mun viimeisiä vuosia on leimannut jatkuva ahdistus, joka on rapauttanut mun henkisen ja fyysisen terveyden täysin. Samanlaisia erokeskusteluja ja -uhkailuja on ollut monia tuon ensimmäisen kerran jälkeen. Mä oon mennyt jokaikinen kerta samaan paniikkiin kun se tilanne alkaa. Enää en tosin ajattele menettäväni kumppania, koska tiedän ettei mun vaimo rakasta mua tai edes välitä musta. Kyseessä on pelko jonkin paljon suuremman menettämisestä: Oman lapsen. Lain silmissä mulla on samat oikeudet isänä kuin äidilläkin. Valitettavasti en vain hetkeäkään usko näin olevan myös käytännössä. Niin paljon olen lukenut kauhutarinoita erilaisista eroista ja huoltajuusriidoista. Lisäksi mun vaimo on epämääräisesti useita kertoja vihjannut muuttamisesta lapsen kanssa 300km:n päähän. Koskaan ei ole suoraan sillä uhannut, mutta sellainen tietynlainen vihjailu on mun mielestä henkistä väkivaltaa jo. Mä olen itse nyt jo kallistunut sille linjalle, että ero olisi iso helpotus tähän nykyiseen tilanteeseen. Varmaan meille kummallekin. Mutta. Lapselle se ei olisi vielä tuonikäisenä parasta. Etenkin kun ei ymmärrä oikeasti tätä tilannetta vielä. Ja mä tunnen oman lapseni, hän on todella herkkä kaikille muutoksille, ihan pienillekin. Ja tässä olisi valtaisa muutos pienen lapsen elämään ja turvallisuuden tunteeseen. Miten vanhempien ero vaikuttaisi hänen herkkään mieleensä? Lisäksi tässä on tietenkin mukana mun omaa itsekkyyttäni myös, en halua menettää vielä sitä arkea lapseni kanssa. Niitä pieniä hetkiä kun jutellaan iltapalalla tai peittelen hänet sänkyynsä. Tai kun lapsi kertoo koulupäivästään. En halua olla isä joka toinen tai kolmas viikonloppu. Haluan olla mukana arjessa tiiviisti. Ja oikeasti pelkään ihan vitusti, että eron koittaessa menetän sen kaiken. Se on ollut mun suurin pelkoni koko tämän ajan ja se on myös se syy, miksi mä en tästä todellakaan pysty irtaantumaan. En vaan pysty, vaikka nyt jo ehkä itsekin haluaisin lähteä.

Niinpä tämä avioliitto jatkuu edelleen. Mulla olisi aivan älyttömästi kerrottavaa tästä ja muusta, muttei elämässä ole nyt ketään kenelle kertoa. Enkä halua valittaa myöskään. Tosimies ei valita. Valittaminen ei auta eikä johda mihinkään. Asioista saa ja voi puhua kyllä. Se on eri asia kuin valittaminen. Kirjoitan nyt tänne, koska tarve kertoa edes jollekin on kasvanut liian suureksi jo.

Kiitos kun luit.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 9 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
Käyttäjä Mikey9 kirjoittanut 16.03.2023 klo 09:33

Mun paha oloni meni eilen illalla yli enkä enää kyennyt olemaan puhumatta vaimolleni asiasta. Miltei kaikki meni oikeastaan juuri niin kuin ajattelinkin; ensin tuli suuttumus ja sitten selittely: "MULLA ON OIKEUS TUTUSTUA UUSIIN IHMISIIN EIKÄ SE OLE SULTA POIS!" Tavallaan niin joo. Mutta miksi kaikki tuo salailu? Ja miksi se viestittely menee aina kaiken muun edelle? Jopa siis lapsen tarpeiden edelle, itseäni nyt en enää edes osaisi kuvitella vaimolleni miksikään prioriteetiksi. Sen viestittelyn takia hänellä on puhelin kourassa 24/7, jopa yöllä. Sen takia puhelin on nykyään aina äänettömällä, jottei viestien piippailu kuuluisi. Vaimo jopa poisti whatsappistä sen 'viimeksi paikalla' -näkyvyyden, jottei kukaan näkisi että hän on öisinkin jatkuvasti paikalla. Kyseessä on siis vaimon kertoman mukaan joku selvästi nuorempi ulkomailla asuva mies, jolla on live-elämässään muitakin naisia vaikka kuinka ja paljon. On kuulemma mukava mies, joka "ymmärtää ja kuuntelee". Keskustelu on helppoa. Vaimon mukaan miehen kiinnostus myös "ihanasti hivelee" hänen itsetuntoaan. Mutta mitään väärää hän ei ole puheidensa mukaan siis tehnyt, jutellut vain kaikesta maan ja taivaan väliltä. Ja mun kykenemättömyyteni keskusteluun on hänet ajanut alun alkujaankin juttelemaan toiselle. Eli minun syyni. Taas kerran.

Niin. Miten sen nyt sitten ottaa? Onko se pettämistä, jos sitä on salailtu viikkokaupalla? Se, että tuo tuntuu musta pahalle johtuu vaimon mukaan vain siitä että mä olen mustasukkainen ja omistushaluinen. Tilanne on vähän hankala, koska mielestäni en edes ole mustasukkainen. Enkä ole ollutkaan enää moneen vuoteen. Eikö tällaisesta voi tulla paha mieli muka normaalisti? Mulla on todella loukattu olo ja paha mieli. Mielestäni en ylireagoi. Kertokaa joku, onko tämä normaalia teidän mielestä?

Toinen puoli asiassa onkin sitten vielä erikoisempi. Vaimo käänsi koko keskustelun ihan yhtäkkiä seksiin. Meidän kuulemma pitäisi alkaa harrastaa taas seksiä. Se oli niin outo juttu tähän väliin, että menin täysin sanattomaksi. Taustana siis se, ettei vaimo ole melkein KAHTEEN VUOTEEN halunnut edes halata mua tai muuten koskettaa. Eli seksiä ei todellakaan ole ollut. Ja nyt, tämän asian yhteydessä, puhutaankin siitä. Musta se oli vain kehno yritys kääntää epämiellyttävä keskustelu muualle, mutta tiedä häntä. Ja tämäkin sen miehen ansiota siis kuulemma, oli sanonut kun vaimo oli valittanut avioliitostaan, että kannattaa yrittää muuttaa tilannetta. Mun korviin se kuulostaa kehotukselta erota tosin. Sitten sain kuulla, että osasyystä seksiä ei ole ollut koska mä olen vähän lihonnut ja sitten että mun hius- ja pukeutumistyylit jne. on rumia. Olen kuulemma tyyliltäni joku juntti. Omasta mielestäni mun tyyli on suht neutraali ja normaali. Ja mitä ylipainoon tulee, joo sitä on vähän tullut, muttei kyllä ollenkaan niin paljoa mitä vaimolle itselle. Ja mähän en todellakaan voi kommentoida hänen tyyliään mitenkään, koska se olisi naisvihaa tms. Siitä seuraisi uhriutuminen, painosta en etenkään voisi huomauttaa. Jännä miten miehelle saa sanoa vaikka kuinka ilkeästi, mutta naiselle ei. Kai se on tätä nykyajan tasa-arvoa sitten. Selvennettäköön nyt vielä, etten mä ikinä edes sanoisi kenellekään ilkeästi. Ei se kuulu mun tapoihin.

Mitä tästä kaikesta nyt ajatella? Musta mua on petetty, vaimon mielestä mitään väärää ei ole tehty. Hänellä on oikeus. Ja jos mun on paha mieli, se on vaan mun ongelmani. Mun pitää se käsitellä. Näin sain kuulla. Vaimo ei todellakaan lopeta yhtään mitään. Kyseessä on hänen oikeutensa. Kai kenellä tahansa on oikeus tehdä mitä tahansa kumppaninsa selän takana, mutta onko se oikein? En kerta kaikkiaan tiedä, mitä tehdä. Ainoa mitä tiedän, on se että voin todella huonosti juuri nyt. Mun tekee ihan fyysisesti pahaa. En pysty syömään. En saa nukuttua. Mulla on kamala olo. Ajattelen, että kuolema veisi mut pois täältä. Ajattelen, että voisin alkaa juoda taas. Mitä väliä sillä edes olisi?

Käyttäjä Mikey9 kirjoittanut 21.03.2023 klo 01:26

Siitä seikasta itsessäni voin olla ylpeä, etten ole ratkennut juomaan tämän kaiken ahdistuksen vuoksi. Vaimo on toki ollut mulle nyt selvästi mukavampi ja ystävällisempi parina viime päivänä. Liekö jotain alitajuntaista syyllisyyttä pettämisestä sitten, en tiedä. Vaikea sitäkin on silti uskoa, sillä ei vaimo kyllä mun tunteistani mitään välitä. Hänelle tärkeintä on vain oma napa. Vieläkään ei ymmärrä tehneensä mitään väärää. Oikeastaan olen aivan varma, ettei tule sitä ymmärtämään koko loppuelämänsä aikanakaan. Vain minä olen vaimon mielestä syyllinen tähän tilanteeseen ja sillä selvä. En jaksa enää välittää siitä.

Mä mietin miten kauan ihminen voi toimia suht normaalisti ja käydä töissä yms, jos ei syö oikein mitään? Mä en ole nyt viikkoon pystynyt syömään kuin muutamia proteiinipatukoita tai banaanin päivässä. Mua ällöttää ruoka ja kaikki syöminen. Mun tekee pahaa. Ahdistaa. En saa nukuttua. Ajatukset kiertää kehää. Onko ihminen silloin masentunut, jos haaveilee kuolemasta? En tiedä, voi olla että alan palaa loppuun nyt. Tätä stressiä on jatkunut taukoamatta yli kuusi vuotta jo eikä loppua näy.

Käyttäjä keiji kirjoittanut 21.03.2023 klo 09:46

Olen meinannut jo monta kertaa vastata sinulle mutta jospa nyt viimein. Muutama vuosi sitten minä olin sinä ja tunnen täysin kaiken tuskasi mitä koet. Olin niin täsmälleen samanlaisessa tilanteessa, että ihmettelen miten se on edes mahdollista. Lähes kaikki täsmää. Myös minulla oli pitkä suhde epävakaan, kylmän ja aikaansaamattoman vaimon kanssa joka käytti sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa minua kohtaan mutta jota silti erittäin suuresti rakastin. Myös minä sinnittelin vuosia siinä helvetissä ja yritin kaikkeni korjatakseni tilanteen ja muutakseni itse paremmaksi jotta toinen ei olisi niin hirveän onneton ja saisin itsekin parempaa kohtelua. Mikään ei auttanut. Ei vähääkään. Mitä enenmmän yritin niin sitä huonommin ja kylmemmin minua kohdeltiin. Myös meillä oli lapsi jonka tulevaisuudesta olin erittäin huolissani mm. koska äiti ei ollut hänen seurastaan erityisen kiinnostunut.

Puolisoni oli myös uskoton. Kun sain tämän selville niin annoin anteeksi kun uskoin yhteyden löytyneen jälleen ja hän lupasi yrittää korjata välejämme. Yritykset jäivät vähitellen ja aiempi kylmyys ja huono kohtelu jatkuivat. Tilanteemme viimein ratkesi kun hän jäi uudelleen kiinni uskottomuudesta muutaman kuukauden päästä. Sain jälleen kuulla samat vakuuttelut ja selitykset miten kaikki nyt muuttuisi ja miten väärin hän ymmärtää tehneensä minua kohtaan. Ymmärsin itse vasta sitten, että suhdettamme sellaisena kuin olen sen nähnyt ei koskaan ole ollutkaan. Minä olen ollut vain rahoittaja ja oksennusämpäri johon voi purkaa pahaa oloaan. Viimein ymmärsin, että tulevaisudessa ei ole odotettavissa kuin tätä samaa muutaman vuoden jatkunutta tuskaa mitä olen elänyt tähän asti. Rakastava ja kunnioittava parisuhdetta tästä ei enää tule eikä se kaiketi sellainen ole koskaan ollutkaan.

Niinpä otin eron.

Ei mennyt kuin muutama viikko niin huomasin jo millaisen taakan olin saanut pois harteiltani. Elämään palasivat värit, ja nyt muutaman vuoden jälkeen olen onnellisempi kuin koskaan. Myös välit lapseen ovat erinomaisia. Nyt lapsen ei enää tarvitse katsoa isän surkeaa naamaa vaan isä jaksaa touhuta lapsen kanssa täysin eri antaumuksella kun huono suhde ei enää nakerra omaa hyvinvointia. Onneksi myös lapsen äiti osallistuu nyt enemmän, koska lapsi on puolet ajasta siellä ja hänen on pakko. Lapsi tavallaan sai molemmat vanhempansa eron myötä. Yhdessä ollessamme hänellä ei ollut oikein kumpaakaan. Ainoa mitä kadun on se, että kestin tuota kohtelua niin pitkään.

Sinä olet nyt Mikey tehnyt kaiken minkä pystyt. Voit olla tyytyväinen siitä ettei sinun tarvitse jossitella teitkö tarpeeksi. Kyllä teit. Nyt sinun on aika pelastaa itsesi ja mahdollisesti myös lapsesi. Kukaan muu ei sitä tee kuin sinä. Lähde. Vaimosi tuskin lähtee. Miksi lähtisi? Hänellä on jo sinut elättäjänä, lapsenvahtina ja oksennussankona etkä sinä vaadi itsellesi mitään vaan mukisematta kestätä kaiken tuon huonon kohtelun. Toinen vaihtoehto on että jäät ja sitten kuluu vielä toiset kuusi vuotta ja olet edelleen samassa tilanteessa.

Käyttäjä Mikey9 kirjoittanut 27.03.2023 klo 10:34

Hei, ja kiitos kommentistasi! Sain siitä itse asiassa todella paljon voimia. Jo pelkästään tajunta siitä että joku on elänyt ja selvinnyt läpi samasta helvetistä, auttaa mua tosi paljon! Mä tiedostan täysin, miten olen tehnyt kaiken voitavani tämän jutun eteen. Antaisin ulkopuolelta katsoen itselleni myös saman neuvon kuin sinäkin: Lähde. Se olisi oikein, sen olisin myös ansainnut. Toisaalta mietin meidän lasta ja sitä, minkä kaiken siinä menettäisin, jos myös jotain uuttakin saisin. Mä aion vielä sinnitellä toistaiseksi tässä, vaikka mua sattuukin. Tämä on hullua, tiedän sen, mutten juuri nyt osaa muutakaan. Tai pysty muuhun.

Meillä on jostain ihmeen syystä ollut nyt myös vähän paremmat välit vaimon kanssa. Seksiäkin on harrastettu. Toisaalta tilanne on hyvä, toisaalta mun pää on aivan sekaisin. Totaalisesta tunnekylmyydestä, suoranaisesta vihasta, seksiin ja puheisiin yhteisestä tulevaisuudesta. Mun vaimo on kuin epävakaa tuuliviiri. Ja mä olen tässä vierellä aivan pihalla, että mistä nyt taas tuulee.

Samaan aikaan mua todella paljon loukkaa mun vaimon käytös ja toiminta. Mun pitäisi ihan vaan normaalisti hyväksyä se, että hänellä on jossain joku salaperäinen ihastus, jonka kanssa viestittelee jatkuvasti. En mä sitä hyväksy ja se tulee vaan viemään mua koko ajan etäämmälle vaimosta. Sille en voi enää mitään. Tämä on taas yksi asia missä koen, ettei mun tunteista välitetä paskan vertaa.

Käyttäjä Mikey9 kirjoittanut 28.03.2023 klo 09:53

Syvässä energiavajeessa ensimmäiseksi aamulla tunnin hyvätempoinen kävelylenkki. Lumi tuiskaa päin naamaa, kylmä viima tuntuu takin läpi. Mä kiusaan itseäni. Sama syömisen kanssa, kourallinen viinirypäleitä, banaani, proteiinipatukka. Toinen päivä jo putkeen näin. Kiitos laihtumisesta kuuluu vaimolle. Toki tämä ahdistus satuttaa joka hetki, joten en saa oikein iloa painon putoamisestakaan.

Mutta kun mun ei vaan tee mieli syödä mitään, ihan kaikki ruoka etoo mua. Mä en saa nukuttua. En pysty keskittymään mihinkään. Mua ahdistaa. Mietin vaihtoehtoja tälle, mutta en keksi mitään. Ajatukset pyörii vaan kehää päässä. Jopa filosofian lukeminen on nyt jäänyt, huomaan tuijottavani samaa sivua kymmenen minuuttia ymmärtämättä mitään lukemastani.

Mä käsitän nyt, miten pahalta petetyistä tuntuu. Tämä syö ihmistä elävältä. Eikä mua edes ole fyysisesti petetty. Tiedä silti, onko tämä mulle jopa pahempaa näin? Etenkin kun se yhä vaan jatkuu. En saisi miettiä näitä. Mutta pää ei tyhjene.

Käyttäjä Sanria kirjoittanut 02.04.2023 klo 10:14

Hei, miten voit tänään Mikey9 ? Luin tätä viestiketjua ja mietin että olet ollut sitkeä. Hienoa että olet ollut juomatta ja pitänyt huolta kunnosta. Muista silti syödä terveellisesti. Ehkä se kiinnittää vaimosikin huomion kun näytät ja voit paremmin?

Mietin myös että vaimosikin on voinut pahoin. Se ei toki anna oikeutta pitää sinua roskakorinaan. Hän on ilmeisesti pettynyt moneen asiaan eikä työkään ole ollut jatkuvaa ja kestävää eikä näin ollen palkitsevaankaan. Lisäksi naisella saattaa olla kuukautiskierron vuoksi ihan hirveä olla. Tiedän sen kokemuksesta ja nyt 48 vuotiaan näen että se on aiheuttanut minulle elämässäni paljon harmia.

Oletko näinä vuosina yrittänyt huomioida häntä? Ostanut jotain mistä hän tykkää, vaikka suklaata tai kehua häntä? Vaikka huolehdit lapsesta ja kodista, se ei huomioi häntä vaan on perheessä muutenkin kummankin tehtävä. Huomaatko häntä henkilökohtaisesti? Rakastatko häntä? Oletko sanonut sen hänelle, koska?

Se että hän kirjoittaa englanniksi jonkun kanssa saattaa olla tällaista samanlaista purkautumista mitä sinäkin kirjoitat täällä? Ehkä se ihminen kehuu häntä ja hän saa siitä voimia pahaan oloonsa.

Se on superhyvä asia että kirjoitat tänne. Vaikkei ketään vastaisi, kirjoita silti. Asioita ei pidä padota sisälleen. Hyvää huhtikuuta, katso miten aurinko paistaa ja kevät tulee aina uudelleen. Se ei huomaa meidän ongelmiamme vaan loistaa aina täynnä uutta toivoa.

Käyttäjä johis kirjoittanut 03.04.2023 klo 16:21

Saako tiedustella mitä filosofiaa luet?

Käyttäjä Loot kirjoittanut 06.04.2023 klo 21:11

Hei Mikey9,

 

luin läpi kaikki sinun tekstit ja nostan sinulle hattua että olet pystynyt jo useamman kerran katkaisemaan juomiskierteen ja aloittanut terveellisemmän elämän. Hienosti toimittu tukalassa tilanteessa.

Kaipasin lukea kirjoituksia vaikeista parisuhdetilanteista miehen näkökulmasta. Vaimosi tapa olla ja käyttäytyä muistuttaa itseäni monessa mielessä, joten tuleepa tässä mulle syvällinen tenkkpoo sen suhteen miten minua koetaan parisuhteessani. Aloitan ehkä omasta tilanteesta keskustelun.

Voimia sinulle!