(Ero?)päiväkirja.
Elän aviokriisissä. Tai en tiedä, miksi tätä oikein kutsuisin. Vaimo ei pysty edes ottamaan mua kädestä kiinni tai halaamaan enää, väistelee kaikkea läheisyyttä eikä jaksa puhuakaan. Tai halua puhua, en tiedä totuutta. Suoraan sanottuna mä en ymmärrä, miksi näin on. Tähän on ajauduttu pikku hiljaa lapsen syntymän jälkeen, siitä on nyt kahdeksan vuotta. Yhdessä me on oltu jo 13 vuotta. Ollaan molemmat 38-vuotiaita. Väärin tästä olisi meidän ihanaa lasta syyttää. Toki väsymyksellä yms. kuormittumisella joku vaikutus tietenkin on, muttei se ole mikään syy. Nämä on niin vaikeita ongelmia, että mitään yksittäistä tai yksinkertaista ratkaisua ei ole olemassakaan.
Meidän avioliiton ongelmat alkoi eskaloitua tammikuussa 2017, sitä ennen oli lähinnä sellaisia pieniä vihjeitä asioista, joita en oikeasti ymmärtänyt vielä silloin. Mutta sen ensimmäisen kerran sain märän rätin vasten kasvoja yhtenä tiistai-iltana hetkeä ennen kuin olin lähdössä yövuoroon. Luin pojalle hänen silloista suosikkikirjaansa ’Antti autotehtaassa’ ja huomasin vaimon ilmeestä, ettei kaikki ole nyt hyvin. Kysyin asiasta ja sain täyslaidallisen päälleni: ”En tiedä, rakastanko sua enää. Meillä ei ole mitään yhteistä. Voi olla, että pärjäisin pojan kanssa paremmin ilman sua. Et ymmärrä mua. jne.” Siitä hetkestä silloin 5,5 vuotta sitten alkoi sellainen jatkuva stressi täysipainoisena, josta en ole vieläkään päässyt yhtään yli tai irti. Tähän on jo tottunut, ettei koskaan pysty rentoutumaan. Mutta helppoa se ei ole. Ei ole mennyt päivääkään sen jälkeen, etten olisi pelännyt vaimon lähtevän lapsen kanssa. Tämä raastaa mun sisintäni tavalla, jota en osaa kuvailla millään sanoilla. Mulla on tunne, että olen vanhentunut näiden vajaan kuuden vuoden aikana pitkälti yli 20 vuotta. Olen sisäisesti ja oikeastaan ulkoisestikin todella rikki.
Ensi alkuun silloin heti iski valtava paniikki: Menetän vaimoni, menetän perheeni! On lähes mahdotonta yrittää kuvailla niitä tuntemuksia, joita silloin koin siellä yövuorossa. Siinä oli sekaisin paniikkia, pelkoja, ahdistusta, levottomuutta, toivottomuutta, epäuskoa. Aika kului hitaasti madellen ja tiesin, ettei aamukaan tuo helpotusta kun itsen on mentävä nukkumaan ja vaimo lähtee töihin. Mä vaan taistelin läpi sen yön melkein kyyneleet silmissä yrittäen tehdä työni samalla edes jotenkin.
Ei meidän avioliitto silloin päättynyt kuitenkaan. Mutta kaikki muuttui pysyvästi. Melkein heti tämän tapahtuman jälkeen aloin tarkkailla itseäni; mietin jatkuvasti mitä olen tehnyt väärin, missä voisin parantaa itseäni, miten mun pitäisi muuttua, mitä voisin tehdä toisin. Jostain syystä ajattelin, että voisin parantaa meidän avioliiton omilla toimillani tai muuttamalla itseäni. Näin jälkikäteen kun ajattelee, se oli kaikki ihan typerää. Miksi ajattelin tilanteen olevan vain mun vikaani? Miksen ajatellut sen olevan vaimon vikaa tai yhtälaisesti molempien? Miksi ajattelin menettäväni lapseni? Miksi äidillä olisi yhteisen lapsen suhteen enemmän oikeuksia kuin mulla? Näistä en silloin(kaan) voinut keskustella kenenkään kanssa, joten kesti paljon kauemmin ymmärtää tilanne kunnolla. Ja vaikka nyt tiedän jo paremmin, silti yhä edelleen vaivun säännöllisesti epätoivoon ja paniikkiin mahdollisesta erosta. Koko mun kehoni on jatkuvassa selviytymismoodissa. Mä voin todella huonosti.
Näitä mun viimeisiä vuosia on leimannut jatkuva ahdistus, joka on rapauttanut mun henkisen ja fyysisen terveyden täysin. Samanlaisia erokeskusteluja ja -uhkailuja on ollut monia tuon ensimmäisen kerran jälkeen. Mä oon mennyt jokaikinen kerta samaan paniikkiin kun se tilanne alkaa. Enää en tosin ajattele menettäväni kumppania, koska tiedän ettei mun vaimo rakasta mua tai edes välitä musta. Kyseessä on pelko jonkin paljon suuremman menettämisestä: Oman lapsen. Lain silmissä mulla on samat oikeudet isänä kuin äidilläkin. Valitettavasti en vain hetkeäkään usko näin olevan myös käytännössä. Niin paljon olen lukenut kauhutarinoita erilaisista eroista ja huoltajuusriidoista. Lisäksi mun vaimo on epämääräisesti useita kertoja vihjannut muuttamisesta lapsen kanssa 300km:n päähän. Koskaan ei ole suoraan sillä uhannut, mutta sellainen tietynlainen vihjailu on mun mielestä henkistä väkivaltaa jo. Mä olen itse nyt jo kallistunut sille linjalle, että ero olisi iso helpotus tähän nykyiseen tilanteeseen. Varmaan meille kummallekin. Mutta. Lapselle se ei olisi vielä tuonikäisenä parasta. Etenkin kun ei ymmärrä oikeasti tätä tilannetta vielä. Ja mä tunnen oman lapseni, hän on todella herkkä kaikille muutoksille, ihan pienillekin. Ja tässä olisi valtaisa muutos pienen lapsen elämään ja turvallisuuden tunteeseen. Miten vanhempien ero vaikuttaisi hänen herkkään mieleensä? Lisäksi tässä on tietenkin mukana mun omaa itsekkyyttäni myös, en halua menettää vielä sitä arkea lapseni kanssa. Niitä pieniä hetkiä kun jutellaan iltapalalla tai peittelen hänet sänkyynsä. Tai kun lapsi kertoo koulupäivästään. En halua olla isä joka toinen tai kolmas viikonloppu. Haluan olla mukana arjessa tiiviisti. Ja oikeasti pelkään ihan vitusti, että eron koittaessa menetän sen kaiken. Se on ollut mun suurin pelkoni koko tämän ajan ja se on myös se syy, miksi mä en tästä todellakaan pysty irtaantumaan. En vaan pysty, vaikka nyt jo ehkä itsekin haluaisin lähteä.
Niinpä tämä avioliitto jatkuu edelleen. Mulla olisi aivan älyttömästi kerrottavaa tästä ja muusta, muttei elämässä ole nyt ketään kenelle kertoa. Enkä halua valittaa myöskään. Tosimies ei valita. Valittaminen ei auta eikä johda mihinkään. Asioista saa ja voi puhua kyllä. Se on eri asia kuin valittaminen. Kirjoitan nyt tänne, koska tarve kertoa edes jollekin on kasvanut liian suureksi jo.
Kiitos kun luit.
- Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 4 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe