Eropäätöksen tekeminen vaikeaa
Huh. Olen pohdiskellut avioliittomme tilaa jo jonkin aikaa ja tullut siihen tulokseen, että minä en usko että siitä saa enää toimivaa. Olemme olleet yhdessä 12 vuotta, joista naimisissa 8. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, mikä onkin suurin syy siihen, että tämä päätöksen tekeminen tuntuu niin vaikealta.
Mieheni on harjoittanut jonkinasteista henkistä väkivaltaa jo vuosia. Ei mitään hirveän räikeää, mutta mm. sellaista ylenkatsetta, komentelua, arvostelua, vähättelyä, kritisointia sekä kaiken edellämainitun kiistämistä. Tuo kaiken kiistäminen itseasiassa on yksi hankalimmista asioista, sillä siitä tulee hyvin epätodellinen olo ja itsekin uskoin jo jossain vaiheessa (ja tavallaan uskon edelleenkin), että olen vain yliherkkä, eikä minulla olisi ollut aihetta niihin tunteisiin. Sitten onneksi myös pari muuta ihmistä näki tätä hänen käytöstään minua kohtaan ja piti minun puoliani, jolloin silmäni hieman aukesivat tilanteen oikealle tolalle. Yleensähän sitä käytöstä esiintyy vain silloin, kun kukaan muu ei ole sitä todistamassa, mutta ajan kuluessa hän käyttäytyi minua kohtaan samalla tavalla myös joidenkin muiden ihmisten läsnäollessa.
Lisäksi menneisyydessä on ollut muutama tiukka tilanne, joissa olisin tarvinnut hänen tukeaan, mutta hän on käyttäytynyt hyvin ylimielisesti. Yksi tällainen tilanne oli esimerkiksi kun toinen lapsemme oli syntynyt, ja itkeskeli hieman ensimmäisenä yönä. Hän sanoi, ettei aio koko yötä sitä kanniskella ja kiukutteli minulle. Tämä muutama muu tilanne on jättänyt aika syvät jäljet. Jos eläisimme yhdessä loppuelämämme, näitä tilanteita tulisi varmasti vielä vastaan, enkä kestäisi sellaista.
Lapsiakin hän kohtelee mielestäni epäreilusti. Vaatii niiltä mielestäni välillä kohtuuttomasti heidän ikäänsä nähden ja puhuu myös heille ilkeään, ylimieliseen sävyyn. Se on mielestäni todella kurjan kuuloista, minkä olen hänelle sanonutkin ja yleensä hän vaan sanoo, että ihan nätisti hän sanoi tai sitten nostaa kädet ilmaan ja sanoo, että hoida sitten kaikki itse kun tiedät paremmin. Enkä edes sano hänelle pikkuasioista, vaan sellaisesta käytöksestä, jota en voi hyväksyä tehtävän lapsia kohtaan.
Välillä on ollut parempia aikoja ja välillä huonompia. Vuosi sitten hänen käytöksensä oli sellaista, että olin melkein ottamassa eroa. Hän sitten sai puhuttua minut ympäri ja sanoi, että kaikki muuttuu. Nyt taas tänä keväänä meno oli sellaista, että minulla tuli mitta täyteen. Sen lisäksi, että hän käyttäytyi minua kohtaan huonosti, käyttäytyi hän todella moukkamaisesti myös muita ihmisiä kohtaan, esimerkiksi asiakaspalvelijat jne saivat kyllä huomata, että hän piti heitä ihan idiootteina jne. Minua hävetti näissä tilanteissa ihan hirveästi, enkä halua olla sellaisen ihmisen kanssa.
Kun sitten otin esiin ongelmamme, niin hän käänsi keskustelun siihen, että häntä nyppii, kun minä kasvatan lapsia väärällä tavalla eikä kotimme ole niin siisti, kuin hän haluaisi. Tämä vain vahvisti päätöstäni erota. Noin viikko tuosta ensimmäisestä keskustelusta kerroin hänelle, että haluan erota. Hän oli yllättynyt ja oli nyt kuulema oivaltanut mistä on kyse. Hän sanoi, että ei halua luovuttaa vielä, mutta ymmärtää minua ihan joka asiassa ja tsemppaa kovasti. Sen jälkeen on keskusteltu muutaman kerran ja minusta hän todella on ymmärtänyt nyt omaa käytöstään. Minä en vain oikein tunnu pääsevän kaikesta tapahtuneesta yli. En rakasta häntä, enkä enää edes halua rakastaa häntä. Useinhan sanotaan, että vaikka rakkaus loppuu, niin suhde ei vielä välttämättä ole loppuun katsottu, mutta kun halu rakastaa loppuu, ei mitään oikein ole tehtävissä. Siltä tämä tilanne tuntuu nyt. Aikaisemmin olen ainakin jollain tasolla halunnut selvittää asiat, mutta nyt tuntuu, että antaa olla.
Mutta siltikin tuntuu niin vaikealta tehdä tätä eropäätöstä. Eniten surettaa lasten puolesta, onko minulla oikeus tehdä tällaista päätöstä, joka vaikuttaa heihin niin voimakkaasti. Lisäksi mielessä pyörivät ihan toissijaisetkin asiat, kuten mitä muut ihmiset ovat mieltä, lasten päivähoitoon liittyvät asiat, ydinperhemallin romuttuminen meidän perheen osalta jne. Lisäksi mietin, että onko tämä tunne nyt varmasti lopullinen vai ei. Mistä minä voin tietää sen? Järjellä ajateltuna, olen pohtinut tätä nyt niin kauan (vuosia jollain tasolla ja nyt akuutisti useita viikkoja), että jos todella tunnen näin voimakkaasti, niin tunteet tuskin tulevat muuttumaan. Tiedän, että minulla on taipumus tehdä päätöksiä muiden toiveiden mukaisesti niin, että omat toiveeni usein jäävät taka-alalle. Osa tästä epäröinnistä on varmasti myös sitä, kun mieheni niin kovasti haluaa yrittää ja pitää perheen kasassa, mikä on hyvin ymmärrettävää.
Ajattelin ensin, että voisin kituutella tässä lasten takia vielä jonkun aikaa, mutta olen huomannut, että voin todella huonosti niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ahdistaa, ei saa kunnolla henkeä, migreenit ovat melkein jokapäiväisiä. Lisäksi olen niin pinna kireällä, että suutun jo otsekin lapsille ihan pienistä asioista, enkä voi hyväksyä itseäni sellaisena kuin nyt käyttäydyn.
Eron tuoma uusi arki ja muu elämä ei sinänsä pelota minua yhtään. Nautin elämästäni lasten kanssa ja vietämme paljon aikaa kolmestaan, sillä mieheni on usein pitkillä työmatkoilla. Jo pitkään on mennyt niin, että en kaipaa häntä yhtään vaan päinvastoin tunnen suurta helpotusta kun hän on poissa ja vastaavasti taas syvää ahdistusta, kun hänen paluunsa lähestyy.
Apua, mistä saan varmuutta päätöksentekoon? Onko joku muu ollut samassa tilanteessa?