Eron jälkeen - tuntemuksia
Hei
Olen ihan uusi täällä ja ajattelin tulla kokeilemaan, auttaisiko tällainen avautuminen yhtään…
Erosin lähes 7 vuotta kestäneestä suhteesta juuri. Yhdessä ehdittiin asua hieman yli 2 vuotta. Jouluksi muutettiin omaan kotiin poikani kanssa. Eropäätös tehtiin noin vuoden soutamisen ja huopaamisen jälkeen, eli mikään pikainen päätös se ei ollut. Koko viime vuosi meni eroa miettiessä. Koko touhu asunnon oston, asunnon remontoimisen, muuttamisen ja jopa joulun osalta meni ihan hyvin. Joulun jälkeen iski aivan hirveä masennus. Itkin ja olen itkenyt tähän asti. En saa mitään tehtyä, makaan sängyssä pitkään, en saa unta. Kaipaan ja ikävöin exääni, kadun eroani. Hän on viimeinen mitä mietin illalla ja ensimmäinen mitä mietin aamulla. Mietin, olisiko minun pitänyt vielä yrittää, teinkö eropäätöksen liian hätäisesti.
Mies kertoi jossain vaiheessa (asunto oli jo ostettu), että ei hän olisi halunnut erota, että minä kuulemma tein sen päätöksen. Hänestä me oltaisiin voitu vielä yrittää. Nyt mietin, enkö ikinä pysähtynyt katsomaan häntä. Mitä jos olisin pysähtynyt, katsonut tuota miestä, jota rakastin. Olisinkö nähnyt hänessä ne hyvät puolet, joita mietin nyt enkä vain niitä huonoja, mitkä tuntuivat koko viime vuoden painavan eropäätöksen suuntaan?
Kaipaan häntä ja meidän hyviä hetkiä. En edes osaa enää sanoa miksi tein sen eropäätöksen (luulin kyllä että teimme sen yhdessä, mutta ilmeisesti oma mielipiteeni painoi enemmän..).. Mies sanoi, että passivoiduin täysin viime vuonna, ettei minua saanut mihinkään, en innostunut mistään enkä huomioinut häntä lainkaan. Vuoden alussa tein abortin. Suhteemme oli niin kaameassa jamassa ja miehen reaktio vahinkoraskauteen niin raju, että tein oikeastaan paniikinomaisen ratkaisun abortista (asia mitä myös kadun nyt). Ajattelin että meidän riitojen keskelle ei lasta tehdä. Nyt olen miettinyt miksi en katsonut sitä vaihtoehtoa. Mies olisi halunnut isäksi. Tein aborttipäätöksenikin juttelematta hänen kanssaan juuri lainkaan. Nyt pyöritän päässäni sitä, miksi en puhunut asiasta, miksi en sitä, miksi en tätä. Mietin myös, että passivoiduinko tuon abortin takia, enkö nähnyt mitään ympärilläni kun olin ”vahva” ja tein päätökseni. Mietin, miksei elämä voi olla se elokuva, missä päähenkilö palasi takaisin ja teki toisenlaiset valinnat, näki miten se elämä meni erilaisilla valinnoilla. Ei, oikeassa elämässä ei ole kelausnappulaa..
Olen ihan hajalla, soimaan itseäni ja vihaan itseäni siitä, etten vieläkään yli 30:nä tunnu tietävän yhtään mitä haluan. Toimin kuin tuuliviiri mielialojen mukaan, mukamas haluan yhtä ja sitten taas haluankin toista. Yhdessä ollessa halusin erota, nyt kun olen yksin, haluan hänet takaisin. Miksen osaa päättää!
Apua, mikä mua vaivaa? Onko tää normaalia eroon liittyvää pohdiskelua? Voinko ajatella että kun olen eropäätöksen tehnyt, onhan mun täytynyt se mielessäni valmiiksi pohtia. Olenko vain unohtanut ikävässäni ne syyt, miksi halusin erota? Meillä ei ole ollut mitään sellaisia ongelmia, missä ero olisi taatusti oikein, alkoholismia, väkivaltaa, pettämistä… no meillä molemmilla on ollut jotain muita säpinöitä suhteen aikana, mikä on kyllä syönyt luottamusta puolin ja toisin, mutta niistä on selvitty ja jopa yhteen muutettu.
Minkälaisia kokemuksia muilla on eroista ja sen jälkeisistä tuntemuksista?