Minun tarinani: 35 v naimisissa, 3 aikuista lasta, mies petti minua n. 12 vuotta sitten (3 vuoden suhde) ja nyt sain selville että suhde samaan naiseen taas (2 vuotta jatkunut). Siinä välissä he eivät hänen mukaansa olleet yhteyksissä. Asia selvisi minulle vahingossa nyt. Ja nyt mies kuitenkin haluaa jatkaa avioliittoamme, ei halua erota. Ja minä olen ihan sekaisin.
En tiedä mitä tehdä.
Mieheni on minun ensirakkauteni, ainoa seksikumppanini, en ole häntä koskaan pettänyt. Olen aina ollut kodin ”taloudenhoitaja” ja ”vastuunkantaja”, teen kaikki ns. naisten työt, hän tekee ne työt mitkä häntä kiinnostavat (surffailu tietokoneella, takan lämmitys, nurmikon leikkuu ym). Olen koko avioliiton ajan yrittänyt saada häntä puhumaan enemmän tunteistaan, huonolla menestyksellä ja tekemään enemmän yhdessä arkisia asioita, vähän huonolla menestyksellä. Meillä on mennyt mun mielestä aina hyvin niin kauan kuin minä olen hiljaa ja teen kiltisti kaikki pakolliset.
Ensimmäisen pettämisen jälkeen hän sanoi syyksi: ”luulin että et enää tykkää munsta”. Asia oli silloin minulle todella järkytys, olin todella pitkään aivan masentunut. Mutta nämä 8 ”välivuotta” menivät mielestäni hyvin. Nyt pari viimeistä vuotta on ollut vaikeaa, hän on ollut poissaoleva ja asunut kotona kuin hotellissa. Olen yrittänyt jutella hänen kanssaan, vastaus: mistä pitäisi puhua. Olen kirjoittanut hänelle ja kertonut ajatuksistani, eikä hän ole niihin pahemmin kommentoinut. Ja viimeisen vuoden en ole enää edes yrittänyt jutella hänen kanssaan muuta kuin pakolliset, eikä meillä ole kunnon seksiä ollut aikoihin. Viimeksi keväällä kysyin häneltä että onko hänellä joku toinen ja mitä hän haluaa meidän suhteeltamme. Vastaus oli (naurun kera), ei hänellä ole ketään ja ei hän mitään ihmeellistä halua. Ja sitten selvisi tämä 2 vuoden petos…
Hän on nyt sanonut soittaneensa tälle rakkaalleen että suhde on nyt (taas) loppu. Ja hän on luvannut minulle ”parantaa tapansa”, mitä se sitten tarkoittaakaan…Olemme olleet nyt yhdessä mökillä ja meillä on ollut ihan mukavaa, olemme sienestäneet, uineet ja rakastelleet. Olen itse ollut työttömänä puoli vuotta ja sekin masentaa minua ja nyt kun mieheni on takaisin töissä, tuntuu että arki on taas valumassa samoihin uomiin: hän tulee töistä, ei osallistu kotihommiin ym eikä oikein ymmärrä miten kurja olo minulla on. Joka toinen päivä ajattelen erota, joka toinen päivä en. Sekoan kohta. Kotona asuu vielä 20 vuotias tyttäremme, joka myös aiheuttaa harmaita hiuksia (biletystä, juomista ym). Hän on viimeisen vuoden ollut todella ”meno päällä” oltuaan ennen kiltti perhetyttö. Ymmärrän että hän yrittää irtaantua kotoa, itsenäistyä mutta on todella raskasta murehtia häntäkin.
Isäni oli alkoholisti ja minä olin pienenä ns. kiltti tyttö, yritin auttaa äitiä, joka yksin hoiti kodin, raha-asiat ym eikä oikein osannut antaa hellyyttä minulle ja siskolleni. Ja isäni petti häntä….Ja nyt olen itse ihan samanlainen ja samassa tilanteessa.
Yritin saada ajan kaupungin parisuhdeneuvonnasta, mutta siellä on 4 kk:n jono? Eikä meillä ole varaa mennä yksityiselle.
Toisaalta minulla on kaikki hyvin: tyttäreni on kaunis, fiksu ja aloitti juuri ammattikorkeakoulun. Mieheni on työssä, ei ole väkivaltainen ja on todella ihana isoisä meidän kolmelle lapsenlapselle. Olen työtön, mutta tulemme rahallisesti ihan hyvin toimeen silti. Ja silti, minä olen nyt ihan hukassa. Apua