Ero tulossa – uhkaava tilanne kotona

Ero tulossa - uhkaava tilanne kotona

Käyttäjä pienijuulia aloittanut aikaan 03.05.2014 klo 14:18 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä pienijuulia kirjoittanut 03.05.2014 klo 14:18

Kirjauduin juuri tänne, kun en oikein mistään osaa etsiä apua tai päivystys arkisin tai varattava erikseen aika.

Tilanne on se, että ero on väistämätön ja mieheni uhkaa minua ja koiriani.

Asumme siis avoliitossa ja meillä on yhteinen talo (osuudet; hän 75/minä 25).
Minulla on pieni yksiö vuokralla ja vapautuu kesäkuun aikana.
En ole suostunut lähtemään mihinkään väliaikaiseen koirien kanssa.

Näiden taloudellisten asioiden selvittäminen on oma asiansa, mutta
nyt lähinnä kaipaan apua/neuvoja tilanteeseen, kun pelkona on, että tavarani lentävät pihalle (on tapahtunut ennenkin).

Aiemmin olen 2 kertaa soittanut poliisit paikalle, mutta eivät voi tilanteelle mitään ja se ei auta, kun toteavat, ettemme voi asua yhdessä

Mies on käynyt minuun käsiksi ja pari mustelmaa saanut aikaiseksi, mutta varsinaisesti nyrkistä ei ole tullut. Tappouhkauksiakin olemme koiriemme kanssa saaneet ja varsinkin toinen koira on joutunut miehen vihan kohteeksi ja pelkää tätä.

Luonteeltani olen vahva, enkä ihan pienistä säikähdä, mutta tätä pelkoa on kestänyt jo yli 1,5 vuotta ja tämä vaikuttaa jo omaan terveyteen ja hyvinvointiin.

Lakimiehen apua kait lähinnä tarvitsen, mutta työttömänä ja 2xasuntovelkaisena ei ole varaa sellaiseen.
Saakohan oikeusaputoimistosta neuvoja/apua, vai pitääkö laittaa ensin asia vireille?

Vahvakaan ihminen ei aina jaksa. 😭

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 03.05.2014 klo 15:34

Turvakoti? Kriteerit mielestäni riittävät hyvinkin, että voisit sinne lähteä. Älä tee itsellesi enää enempää pahaa olemalla väkivallan uhan alla. Kenties koiratkin saisivat jonkun varahoitopaikan siksi aikaa, kun saatte sen asunnon? koiriahan ei turvakotiin voi viedä.

Käyttäjä Annika67 kirjoittanut 03.05.2014 klo 19:52

Tuossa toteutuvat pahoinpitely, laiton uhkaus ja vahingonteko. Ei muuta kuin rikosilmoitusta tekemään. Sen jälkeen lähestymiskieltohakemus. Poliisiasemalle mars, sen jälkeen käräjäoikeudesta saat blanketit, jolla voit tehdä lähestymiskieltohakemuksen. Prosessi pyörii itsestään sen jälkeen.

Kyllä se siitä. Et ole ainut, joka on joutunut moista kokemaan, jos yhtään lohduttaa. Mutta itsestä kiinni, mitä sitten tekee. Ei kannata hävetä yhtään mistään.

Käyttäjä Annika67 kirjoittanut 03.05.2014 klo 19:54

Ja vielä. Ota oikeusaputoimistoon yhteyttä. He kertovat, saatko apua korvauksetta tai osakorvausta vastaan. Jos mies tuomitaan jostain rikoksesta, hänet velvoitetaan maksamaan kustannuksesi.

Käyttäjä Vompatti30 kirjoittanut 03.05.2014 klo 21:29

Hei, ethän jää tuollaiseen tilanteeseen?

Itselläni on lemmikkejä, ja siksi haluan sanoa erityisesti tämän: jos miehesi tekee koirillesi jotain, seuraukset eivät ole hänelle kovin kummoiset. Suomen lain mukaan eläimet ovat pitkälti esineisiin verrattavia, ja siksi niiden vahingoittamiseen on pienempi kynnys kuin ihmiseen kajoamisessa. Jokin aika sitten oli uutinenkin, jossa mies oli heittänyt tyttöystävänsä koiran parvekkeelta alas riidan yhteydessä. Voisitko saada koirasi siis hoitoon ystävälle tai sukulaiselle siksi aikaa, kunnes pääset muuttamaan pois? Jos et voi, voisit ottaa yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen?

Sanomattakin on myös selvää, että myös sinun olisi syytä lähteä kodistanne, vaikka se teidän yhteinen onkin, eikä miehelläsi ole mitään oikeutta käyttäytyä niinkuin käyttäytyy. Tavarat ovat kuitenkin vain tavaroita, jos hän ne nyt päättääkin tuhota. Sinun turvallisuutesi ja terveytesi on tärkeintä.