Näin tässä meillekin kävi. Ero on tulossa, mies jatkaa pettämistään, ei kadu eikä edes yritä olla myötätuntoinen. Olen niin maassa kuin ihminen olla voi. Miten kaikki asiat selviää, miten pienet ihanat lapsemme selviävät? Ja miten minä selviän tästä kaikesta järjissäni? Apua olen hakenut, moneltakin taholta, ja sitä saanut. Ystäviä on iso joukko tukena ja apuna ihan käytännön asioissa. Ilman heitä olisinkin jo ties missä. He ovat jaksaneet kuunnella, kuunnella, kuunnella ja lukea, lukea ja lukea vuodatustani tästä kaikesta. Lapset pitävät kiinni ihan arkisissa asioissa. Työssä en ole jaksanut käydä mutta yritän palata sinne mahdollisimman pian. Kaikki asiat ovat ihan auki, ihan kaikki paitsi se että ero tulee.
Opettelen elämään ilman miestäni, opettelen olemaan rakastamatta häntä, opettelen olemaan iloisen ja onnellisen näköinen hänen seurassaan vaikka sielussa tuntuisi miltä. Enkä ikinä enää pyydä häntä lopettamaan salasuhdettaan, koska se ei enää kuulu minulle. Se on hänen elämäänsä, ei minun. Mutta myös minulla on oikeus aloittaa uusi elämä jonkun ihmisen kanssa, mikäli niin haluan. Vaikka juuri tällä hetkellä tuntuu, etten pysty luottamaan yhteenkään mieheen maailmassa enää koskaan.
Minä en koskaan luullut löytäväni itseäni tästä tilanteesta. Luulin eläväni uskollisen ja luotettavan ihmisen kanssa elämäni loppuun saakka. Niin ei käynyt, ei tässäkään liitossa. Hän valitsi toisin, minun on siihen tyytyminen ja suostuminen. Aikaa kuluu, että tämän asian kanssa pystyn elämään. Kaiken menneen pois heittäminen, yhteiset menneet ja tulevat asiat – kaikki on ollut toiselle tyhjänpäiväistä, tai ainakin niin vähäpätöistä, etteivät ne ole merkinneet riittävästi hänelle. Minä elin vain toisille – hänelle ja lapsille – enkä saanut muuta aikaiseksi kuin rikkinäisen kodin. Mutta tiedän senkin asian, etten ole syyllinen, sitä taakkaa minä en enää jaksa kantaa. Toivon muille petetyille toisenlaista tulevaisuutta. Minäkin olisin sen mielestäni ansainnut mutta en saanut.