Ero, ahdistus ja lapset
Hei,
olen 32-vuotias mies, lapset ovat 5- ja 2-vuotiaat. Olemme olleet yhdessä vaimoni kanssa melkein 12 vuotta, viimeiset 3 vuotta naimisissa. Esikoisen kanssa olin kotona noin kaksi vuotta, tämän jälkeen jatkoin opiskelua ja vaimoni jäi kotiin lasten kanssa. Viime syksynä vaimoni sai vakituisen työn vanhalta kotipaikkakunnaltamme, joten palasimme tänne lähes kymmenen vuoden jälkeen.
Vaikka meille on ollut ongelmia lähes aina, kenelläpä ei olisi, mielestäni parisuhteemme on ollut aina vahva. Aika usein jouduimme toimimaan lähipiirin tukipilareina, ja toisaalta kannattelemaan omaa perhettämme yksin, johtuen luotettavien tukiverkkojen puutteesta.
Vaikka vaimoni on riitojen aikana väläytellyt eron uhkaa jo varmaankin vuosia, on tilanne vasta vuodenvaihteen tienoilla konkretisoitunut. Silti koko asia tuntuu vain vaivihkaa hiipineen elämääni, missään vaiheessa en uskonut tämän tapahtuvan.
Olen siis jo tehnyt asuntohakemuksen, ja kaikista käytännön järjestelyistä lapsien suhteen olemme kyllä täydessä yhteisymmärryksessä.
En vain halua erota, rakastan vaimoani. 😭
Meillä on ollut toisen lapsen syntymän jälkeen todella raskasta. Lähipiirissä kuolemaa, onnettomuuksia, masennusta, alkoholismia, perheväkivaltaa. Kaikki tämä stressi aiheutti yhdessä vaiheessa vaimolleni viikkojen pituisen migreenikohtauksen. Siitä kyllä selvittiin, sen jälkeen keskitin voimani täysin oman perheeni kannatteluun. Olen antanut vaimolleni tilaa, omaa aikaa, mahdollisuuksia harrastaa, tukenut työnhaussa, tukenut muutossa. Vietän ja olen viettänyt paljon aikaa lasten kanssa, siinä sivussa opiskelin itselleni toisen ammattin.
Vaimoni vain sanoo, että hänen tunteensa minua kohtaan ovat kuolleet. Huonoina hetkinä syyttää minua hänen tukahduttamisestaan ja rajoittamisestaan. Ehkä olin sellainen nuorempana, mutta olen yrittänyt tietoisesti muuttaa tapojani. Tuntuu, kuin olisin pyhittänyt elämäni vain hänen myötäilemiseen.
Minulla on välit poikki sekä isääni, että äitiini. Välien katkeamisen jälkeen isäni on saanut jonkin asteisin aivovamman, en ehkä koskaan pysty kohtaamaan häntä. Äidilläni on koko elämäni ollut vain vaatimuksia minua kohtaan. Jos niitä ei toteuta, hän katkaisee välit. Vuoden aikana olen saanut häneltä yhden puhelun, lasten synttärikorteissa ei edes mainita minua tai vaimoani. Näitä välien katkeamisia on sattunut parikin kertaa tässä vuosien aikana, kaikilla kerroilla äitini vaatimukset oli osittain osoitettu vaimolleni ja äitini käytös oli vaimoani kohtaa jopa todella törkeää. Olin tapani mukaisesti vain sivustaseuraaja, mutta jossain kohtaa äitini ylitti jonkin rajan ja asetuin selkeästi vaimoni puolelle. Äitini pakkaa teatraalisesti tavarat eikä hänestä kuulu mitään.
Kaikki tuntuu vain tyhjältä, tuntuu kuin koko elämästäni katoaa pohja.