Erityisperheen elämä uuvuttaa

Erityisperheen elämä uuvuttaa

Käyttäjä Kamelin selkä aloittanut aikaan 10.10.2008 klo 13:48 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Kamelin selkä kirjoittanut 10.10.2008 klo 13:48

Tiedän, että erityislapset ja heistä aikanaan kasvavat erityisaikuiset eivät mahda erityisyydelleen mitään. Tiedän, että heidän elämänsä onnistumisen kulmakiviä ovat ymmärrys, kannustus, ongelmakohtiin kohdistuva rakentava ohjaus ja tuki, kiitos, huomion kiinnittäminen vahvuuksiin jne.

Tiedän myös, että erityisyyden positiivisena kääntöpuolena on paljon hyviä asioita, iloja ja monenlaista hauskuutta. Juuri näistä positiivisista puolista tulee ammentaa voimia ja uskoa huomiseen. Ja sen lisäksi tarvitaan aimo annos avaraa sydäntä ja ymmärrystä. Ja tietenkin rakkautta.

Minä ymmärrän lasteni ja puolisoni erityistilanteen. Minä olen päivästä, vuodesta, vuosikymmenestä toiseen ymmärtänyt ja yrittänyt parhaani mukaan olla tukena takkuilevassa arjessa. Olen tehnyt lasten kanssa yhtä jos toista kasvua ja oppimista tukevaa ”projektia”, kehitellyt yhteistyössä ammatti-ihmisten kanssa terapeuttisia menetelmiä oppimisen tueksi jne. Kyllä lapset ovat tosi paljon kehittyneetkin, joskin erityisyys monine arjen ongelmineen tulee aina säilymään. Välillä tulee todella toivoton olo: ei elämä ja arjen asioiden oppiminen voi olla näin hankalaa. Mutta kyllä se näköjään voi. Valitettavasti.

Olisin tarvinnut rinnalleni puolison, joka olisi voinut olla yhdessä kanssani tukemassa ja auttamassa lapsia. Mutta kun hän on erityinen itsekin, niin ei siitä ole tullut mitään. Minun on täytynyt auttaa häntäkin. Myönnän, etten aina ole jaksanut olla tukeva, auttava ja rakentava. Hän on kuin yksi iso erityislapsi, joka saattaa saada paljon häslinkiä aikaan lyhyessä ajassa: aikuisen oikeudet, mutta lapsen kyky vastuuseen ja seurausten pohtimiseen. Omienkin asioiden hallinta on hänelle on hankalaa, saati sitten siihen päälle lasten johdonmukainen kasvatus – se on hänelle täysin mahdotonta.

Miksi tänne kirjoitan? Olen aivan puhki ja kaipaisin kiperästi kaikenlaista vertaistukea jaksamiseni tueksi. Olen niin yksin. ☹️

Olen ollut jo monta vuotta ihan umpiuupunut, ihan vakavaksi diagnoosiksi asti. Saan asianmukaista hoitoa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että loppuikäni elän kaiken tämän kuormittavan erityisyyden keskellä. Jaksamistani tarvittaisiin kiperästi, koska mitä pitempään olen huonossa vedossa, sitä solmumpaan ja sekaisemmaksi ehtivät mennä perheemme asiat. Kun minä en jaksa, kuka tukee ja kasvattaa lapsia? Kuka ohjaa lapsia hallitsemaan paremmin omaa erityisyyttään? Kuka huolehtii, ettemme ajaudu henkilökohtaiseen konkurssiin? Kuka organisoi arjen? – Ei kukaan.

Turvaverkkomme on olematon. Lähisuvussa on myös erityisyyttä (perinnöllisiä juttujahan nämä ovat). Kun lapset olivat pieniä, ei lähipiiri huolinut heitä hoitoon, koska oleminen heidän kanssa koettiin kai liian vaativaksi (erityisyyden lisäksi pitkäaikaissairauksia). Maksulliset hoitajat taas eivät tulleet kyseeseen rahatilanteen vuoksi. Nyt isompanakin pitäisi katsoa perään ja auttaa arjen organisoinnissa, jos mielisi itse lähteä johonkin hetkeksi hengähtämään. Eli jos jotenkin ”lomailemme”, sekin tapahtuu yhdessä kaikkine erityisjärjestelyineen.

Anteeksi tämä valitus. Tässä ei ollut piiruakaan positiivareiden aurinkoisuutta. Mutta minä olen niin rättipoikkiumpiväsynyt, eikä helpotusta arkeen näy tulevaisuudessakaan. En jaksa ammentaa voimia enää siitäkään, että tilanne voisi olla vielä huonompikin. Eikä sekään tuo voimia, että minun pitäisi osata olla tyytyväinen, että minulla sentään on perhe ja elävät lapset. En enää jaksa ajatella, että onko minulla oikeus olla poikki, koska yksinkertaisesti kamelin selkä katkesi taakan alla. Nyt olisi se jotenkin ehjättävä ja vain kasattava itsensä täältä pohjamudista ja jostakin taiottava voimia ja jaksettava taas.

Auttakaa minua jaksamaan paremmin eteenpäin.

Käyttäjä mirpi kirjoittanut 10.10.2008 klo 21:13

Toimiiko kotipaikkakunnallasi perhetyöntekijää? Häneltä tai kotipalvelusta voisit saada aluksi ihan pientä ensiapua esim. siihen, että voisit sovittuna päivänä viikosta vaikka vain viettää itseksesi muutaman tunnin. Itse menen usein kirjastoon. Se ei maksa mitään ja ilmaista lehteä lukiessaan voi hetkeksi unohtaa missä on ja mihin kaikkeen sidottu. Kävelylenkki omassa hyvässä seurassa auttaa jaksamaan ainakin sen päivän iltaan. Joku harrastuspiiri tai vertaistukiryhmä ovat myös hyviä jaksamisen apukeinoja.

On erittäin tärkeää, että voit pala palalta alkaa huolehtia itsestäsi ja jaksamisestasi. Kaikkein tärkeintä itsesi kannalta ja hyvin tärkeää myös perheesi kannalta. Jo yksistään koulutusjärjestelmä on nykyisin sellainen, että erityiselle, olipa hän sitä sitten millä tavoin hyvänsä, sen läpikäyminen on hyvin haasteellista. Äitiä ja hänen ymmärrystään tarvitaan kipeästi.

Terveisin toinen erityinen erityisten äiti 🙂👍

Käyttäjä Kamelin selkä kirjoittanut 15.10.2008 klo 12:45

Kiitos mirpi vastauksestasi 🙂 Tuntuu hyvältä, kun joku vastaa - se helpottaa totaalista yksinäisyyden tunnetta näiden asioiden keskellä.

Tuttavani on perhetyöntekijä. Resurssipulan vuoksi he ovat todella vaikeimpien tapausten työllistämiä. Kotipalvelusta on huutava pula jopa akuuteissakin tilanteissa. Säästöjuttuja.

Kirjasto on hyvä, olen joskus siellä käynytkin. Sen ilmaisuus on loistojuttu. On vain niin levoton olo, kun tietää, että kotiin tullessa odottaa kasautuneita juttuja. Ajatukset pyörivät kotiasioissa...

Minulla on myös pitkäaikainen harrastus, josta en vaikeinakaan hetkinä ole luopunut, vaikka välillä sinnekin raahautuminen on ollut tosi työlästä. Kuitenkin sinne päästyä on tyytyväinen, että onneksi tuli lähdettyä. Joskus jopa hetkeksi unohtaa kotiasiat ja muut murheet.

Diagnoosirajat ylittävä erityislasten vertaistukiryhmä täällä on, mutta en ole käynyt siellä. Jotenkin on tuntunut, että olen aivan liian iloton ja uupunut, ettei kukaan jaksa kohdata vanhempaa, joka ei tällä hetkellä jaksa olla aurinkoinen ja positiivinen ja vahvuuksista voimaa ammentava. Hävettää olla sairauteen asti uuvuksissa. Tuntee itsensä läpeensä huonoksi vanhemmaksi. Ehkä pitäisi uskaltautua sinne, tällaisenakin.

Olet mirpi oikeassa, koulusysteemimme on todella vaativa ja kauniista puheista huolimatta erityiset ja oppimisvaikeuksiset jäävät niin helposti jalkoihin. Tukea ja erityisopetusta riittää vain kaikkein heikoimmille. Lisäksi kaveripiirissä on raaka nokkimisjärjestys - kyynärpäätaktiikka ja oman edun tavoittelu keinoja kaihtamatta jyräävät. Niin surullista.

Päivä kerrallaan...