Erilaiset maailmankatsomukset parisuhteessa
Olen shokissa. Tämä kirjoitus voi myös loukata lukijota ja johtaa uusiin järkytyksiin.
Toissa päivänä tuore avomieheni paljastui uskovaiseksi. Hän siis rukoilee uskoen Jumalan kuulevan ja ainakin jollain tavalla hän uskoo myös taivaaseen ja helvettiin. Aiemmin hän on sanonut pitävänsä kirkon tuomista perinteistä ja että on kotoa oppinut esim. lastensa kanssa harjoittamansa iltarukouksen. Mistään varsinaisesta uskosta ei ole koskaan ollut mitään viitteitä, mutta nyt jouluun valmistuessamme asiat ovat pulpahtaneet esiin.
Itse olen ateisti ja tällä hetkellä kyvytön keskustelemaan avokkini kanssa aiheesta loukkaamatta häntä ja hänen uskoaan. Hänen kertomansa oli minulle todellinen pommi. Minulle uskova ihminen on aina edustanut tyhmyyttä ja heikkoutta. Siinä ei ole mitään pelottavaa, kuten mieheni epäili minun tuntevan, vaan se on ainoastaan luotaan työntävää. Tiedän loukkaavani nyt teitä lukijoita jotka uskotte Jumalaan, mutta ehkäpä ymmärrätte myös millaisen ongelman edessä olemme pariskuntana kun ajatukset poikkeavat toisistaan näin paljon.
Epätoivo iskee kun mietin miten tästä eteenpäin. On kuin matto olisi viety jalkojen alta enkä näe avomiestäni enää samoin silmin vaikka pari päivää olen aktiivisesti yrittänyt toipua tästä järkytyksestä. Osaakohan kukaan edes sanoa tällaiseen mitään?