Epävakaa persoonallisuushäiriö parisuhteessa

Epävakaa persoonallisuushäiriö parisuhteessa

Käyttäjä anonymous321 aloittanut aikaan 06.07.2020 klo 16:22 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä anonymous321 kirjoittanut 06.07.2020 klo 16:22

Haluan kertoa omasta kokemuksestani tänne ja ehkä saada jotain neuvoja, miten suhtautua tilanteeseen ja miten jatkaa elämääni. 🙁

Eli seurustelin siis melkein vuoden ajan miehen kanssa, joka kärsii tästä epävakaasta persoonallisuushäiriöstä ja sen lisäksi vakavasta masennuksesta. Yli kuukausi sitten hän jätti minut aivan yllättäen. Eroa edeltävänä päivänä hän sanoi, kuinka olen hänen elämänsä rakkaus ja että ei voisi toivoa itselleen parempaa tyttöystävää. Muutenkin meillä oli mennyt tosi hyvin ja olen ollut hänelle ainoastaan rakastava tyttöystävä ja yrittänyt tukea sekä ymmärtää häntä parhaani mukaan. Seuraavana päivänä hän sai kuitenkin ihan hirveän kohtauksen siitä, kun en ollut laittanut hänellä ”hyvää huomenta” -viestiä heti herätessäni, niin kuin meillä on ollut yleensä tapana laittaa toisillemme. Joskus voi jäädä laittamatta, kuten silloin ja selitin hänelle tilanteeni ja painotin vielä sitä, kuinka se ei tee poikaystävästäni yhtään vähemmän tärkeää, kun en sitä viestiä kerennyt hänelle laittaa silloin. Tämän jälkeen hän yllättäen haukkui minut aivan pystyyn, käski painua helvettiin ja sanoi, ettei halua kuulla minusta enää IKINÄ mitään. Sitten hän esti minut joka paikassa. No, pari viikkoa sitten hän oli poistanut estot ja sain muutaman viestin, joissa hän haukkui minua hulluksi ja käski etsimään uuden hänen tilalleen.

Olen ihan tyrmistynyt tästä kaikesta, miten hän voi yhtäkkiä vihata minua, vaikka en ole tehnyt mielestäni mitään väärää? 🙁 En ole kuullut hänestä nyt mitään pariin viikkoon, enkä tiedä mitä minun pitäisi ”odottaa” nyt. Hänellä on kyllä aikaisemminkin ollut huonompia kausia, mutta ne eivät oo kestäneet ihan näin pitkään tai ollut muutenkaan ihan näin vihamielisiä. Aina ennen hän on myös tullut pahoittelemaan käytöstään jotenkin, mutta tämä tilanne on kestänyt nyt tosi pitkään. Olen alkanut kyseenalaistamaan omaa todellisuudentajua ja välissä syytellytkin itseäni kaikesta, että olenko tosiaan näin huono ja riittämätön, mutta sitten ymmärrän, että kyse on vain hänen sairaudestaan 🙁 Toivoisin, että saisin häneltä vielä edes sen anteeksipyynnön… Ja jos hän nyt tulee takaisin, niin en ota häntä elämääni enää, ellei hän hae apua itselleen.

Onko jollain samanlaisia kokemuksia? 🙁 Tämä tilanne on henkisesti erittäin raskas ja uuvuttava…

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 10 kuukautta sitten. Syy: Välien lisäys
Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 08.07.2020 klo 12:18

Epävakaa masentuja on alkanut pelätä tunteitaan tod. näk. Hänellä voi olla kokemus hylätyksitulemisesta ihmiseltä jota hän on rakastanut.

Sitten elämä on opettanut hänelle että "hyökkäys on paras puollustus" - edellinen ei vaan toimi parisuhteessa. Hänen pitäisi purkaa hyökkäys toiminto pois terapeutin avustuksella.

Toden näköisesti hän on rakastanut/rakastaa sinua? Mutta et voi olla terapeutti ja parisuhdekumppani samaan aikaan.

Käyttäjä anonymous321 kirjoittanut 08.07.2020 klo 19:51

HerKaramazov: Kiitos viestistäsi. Hänellä on ennen minua ollut kyllä parisuhteita, joissa häntä on petetty ja on tullut hylätyksi eli traumoja siis on. Lisäksi hänellä on elämässään paljon stressiä tällä hetkellä. Nyt hän sitten päätti pilata suhteemme ennen kuin minä muka kerkeäisin hänet hylkäämään. Jokin tuossa edellämainitussa tilanteessa laukaisi hänessä tuon kohtauksen. Tuntuu niin absurdilta, että tuollaisen asian takia hän raivostui minulle, jätti minut ja esti kaikkialla. Sanoen vielä, ettei halua kuulla minusta enää ikinä mitään, vaikka vähän aikaisemmin oli vannonut rakkauttaan... 🙁

Onkohan mitään mahdollisuutta enää, että hän tokenisi tuosta ja tulisi pyytämään minulta vähintään anteeksi ilkeää käytöstään vai onkohan tuo ihan lopullista hänen puoleltaan, niin kuin on väittänyt kivenkovaa ja kun on jo yli kuukausi kulunut... Ja kuten sanoin, jos hänestä kuuluu vielä, niin en häntä kyllä ota takaisin, ellei hän ole valmis hakemaan apua itselleen.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 10 kuukautta sitten. Syy: -
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 10 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä Johanna72 kirjoittanut 09.07.2020 klo 21:15

Minulla on hieman samankaltaisia kokemuksia. Mieheni saattaa etenkin väsyneenä hermostua minuun todella herkästi ja syyttää minua kaikesta. Näissä tilanteissa hän on myös alkanut uhkailemaan erolla. Hän myös vähättelee minua ja se on alkanut jo vaikuttamaan itsetuntooni. Kun mieheni rahoittuu, hän tosin usein pyytää anteeksi. Raskasta tämä kuitenkin on, sillä välillä muutamat sanat tai hänen mukaansa jokin ilmeeni  riittävät siihen että hän hermostuu. Rakastan edelleen miestäni, mutta en tiedä miten paljon asioita voi ja jaksaa sietää.