Epävakaa persoonallisuus, bipo, narsisti, alkoholisti vai mikä?
Hei!
Tästä tulee pitkä tarina ja toivottavasti joku jaksaa lukea loppuun… Olen siis nyt reilut kaksi vuotta ollut suhteessa, nyt vuoden aviossakin miehen kanssa. Erosin 11v liitosta 2,5 v sitten ja puoli vuotta villiä sinkkuelämää elettyäni löysin sen ”elämäni miehen”. Sielunkumppanin ja toisen puoliskoni. Suhde eteni nopeasti ja menimme naimisiin viime kesänä. Mies on juuri sellainen spontaani hullu ja samalla huomioiva, minun täydellinen sielunkumppani. Olin aivan myyty.
No, arvaatte varmaan, että tilanne muuttui. Minulla on kolme lasta ja muutimme siis vuosi sitten yhteen. Jo sitä ennen olin huomannut joitain varoitusmerkkejä; joka ikinen ilta 2 tai 3 isoa kaljaa. Plus ajoittain salapiiloja jaloviinaa ☹️ Vireystilan vaihtelut nollasta tuhanteen ja kaljaa otettuaan sellainen nk. ”toteemitila”. Silmät seisoo ja tietty ilme. Ajatus kiertää samaa rataa. Ei tavallaan ota vastaan mitään. Saa kilareita aivan ihmeellisistä asioista, vaikka sanoisin kissa niin senkin hän vetää johonkin ihan ääripäähän. Riidat ovat tuossa tilassa ja nyt muutenkin ihan älyttömiä. Kaikki pitää tehdä niin kuin hän tekee, nopeimmin ja tehokkaimmin. Kaikesta asioista pitää olla samaa mieltä. Hänen kanssaan ei voi keskustella mistään. Joko hän pitää puolen tunnin monologin, ja joka asiasssa yrittää osoittaa oman paremmuutensa ja experttiytensä asiassa kuin asiassa. Keskustelu on siis väittelyä, toisen jyräämistä ja omalle kannalle käännyttämistä.
Viime aikoina kuvioon on tullut myös minun jatkuva syyttäminenb asiasta kuin asiasta. Mustavalkoinen ajattelu. Hän manipuloi ja projisopi kaiken pois itsestään, kääntää kaiken minuun. Ihan kaiken.
Tämä on sellaista, jonka huomaan heti ja aina hänelle siitä sanon. Seurauksena enemmän ärsyynnystä ja huutoa ja kieltämistä ja asioiden tai minun sanomisten vääntämistä, kääntämistä, splittausta ja projisointia. Lopulta tilanne on lähes aina se, että olen itse ihan rikki, ahdistunut ja hajalla ja niin raivoissani, että voisin paiskoa kaikki huonekalut ikkunasta.
Minua on haukuttu narsistiksi ja vaikka miksi. Kun olen hänelle kertonut, miltä hänen oma käytöksensä kaikessa järjettömyydessään tuntuu. Itsessään ei näe vikaa. Koen olevani täysin rikki ja väsynyt. Ymmärrän etten ole narsisti tai muutakaan, mutta mies saa minut tuntemaan itseni ihan sekopääksi. Tavallaan tekee minusta yhtä hullun. Sitten tuo ihmeellinen ääripään meininki saattaa ihan hetkessä vaihtua, ja hän muuttuu täysin sovittelevaksi ja keskustelevaksi. Tällöin olemme sadasti puhuneet ja sopineet, kuinka muutetaan käytöstä ja hän ymmärtää mitä tekee ja lupaa muuttaa itseään. Sitten kun tilanne taas tulee niin ikäänkuin joku päässä napsahtaa ja ajatus ja reagointitapa on taas sama. Mikään ei muutu.
Hänen kanssaan en aio mihinkään yhteisterapiaan mennä, koska hän vakuuttaisi vaikka jumalan puolelleen. Itselleni koitan saada jtn apua. Surullisinta on nyt se, että näyttää sille että ellei tämä muutu niin ero tulee. ☹️ Vuoden kestäneen liiton jälkeen. Ja edelleen rakastan häntä, vaikka tiedän että joka ikinen riita tappaa tunnetta ja kohta sitä ei enää ole.