En tiedä mitä tekisin
Kaikki meni pirstaleiksi, kun minulle selvisi mieheni suhde toiseen naiseen. Oli isänpäivä ja olimme viettäneet sitä kotona perheen kesken. Minulla oli kuitenkin jo pidemmän aikaa ollut outo tunne siitä, ettei kaikki ole kunnossa. Kun mieheni meni illalla suihkuun katsoin hänen kännykkänsä viestit ja karmea totuus selvisi minulle. Sieltä löytyi viestejä: rakastan sinua, seksi on sun kanssa ihanaa, milloin taas nähdään ym. sekä kuvia intiimialueista. En voinut uskoa sitä todeksi. Kädet täristen istuin portailla kun mieheni tuli suihkusta ja hän kysyi mikä on. Sanoin, että kyllä sinä tiedät. Tästä sitten kehkeytyi kauhea episodi ja lapset sattuivat olemaan paikalla. Minä itkin ja huusin ja mieheni yritti selitellä. Lopulta menin ulos kävelemään ja purkamaan mielipahaani. Mieheni soitti tälle naiselle ja oli sanonut jääneensä kiinni ja että on parempi etteivät näe enää vähään aikaan. Mutta mukavaa oli kuulemma ollut niin kauan kuin kesti, tämän oli vanhempi tyttäreni kuullut.
Tästä on nyt kulunut yli neljä kuukautta, mutta tilanne ei ole normalisoitunut. En pysty unohtamaan, vaan asia kalvaa mieltäni jatkuvasti. Tunnen suunnatonta vihaa miestäni ja tätä naista kohtaan.
Suhteen paljastuttua halusin uskoa, että se loppuu ja eivät enää ole yhteydessä. Mutta sähköpostiviestittely yhä jatkui: huomenta rakkaani-otsikolla vain viikko käryn jälkeen. Puhelinyhteydessäkin olivat edelleen ja naisen nimi oli luettelossa muuttunut miehen nimeksi. Yhä edelleen mieheni poistaa kaikki puhelimensa tiedot (viestit, puhelut ja lokin). Hän kuitenkin väittää minulle, että suhde on loppu ja se loppui jo kuulemma silloin kun jäivät kiinni. Ei vain tunnu uskottavalta kun pitävät kuitenkin yhteyttä. Tämä on saanut minut niin pois tasapainosta, että en osaa olla raivoamatta asiasta miehelleni. Jatkuvasti kun tulee joku riita otan asian esille. Näin on jatkunut jo monta kuukautta ja alamme molemmat olla väsyneitä tähän. Olisin niin halunnut uskoa, että kun mieheni aikoi jatkaa kanssani toinen nainen jäisi kokonaan pois kuviosta. En pysty hyväksymään tätä heidän keskinäistä yhteydenpitoaan.
Pari viikkoa sitten mieheni oli ulkona viettämässä työkaverinsa synttäreitä ja tuli sitten puolenyön aikaan kotiin. Oli todella humalassa ja oudolla tuulella. Halusi nähdä lapset ja sanoi tappavansa itsensä. Kun hän sammui, katsoin puhelintiedot. Taas oli soittelua koko illan näiden kahden kesken. Nainen oli pyytänyt luokseen ja mies oli viestittänyt tulevansa heti ja oli soittanut taksia. No kuitenkin hän oli mennyt ravintolaan ja tullut sen jälkeen kotiin.
Löysin puhelimesta myös kuvia tästä toisesta naisesta. Ne oli otettu jo ennen kuin tiesin suhteesta. Herätin mieheni ja kyselin miksi taas olivat olleet yhteydessä. Mies yritti selitellä jotain ja väitti naisen ottaneen yhteyttä. Sanoi sitten, että minua kuitenkin rakastaa ja siksi tulikin kotiin.
Nyt olen alkanut ajatella koko meidän suhdehistoriaa ja olen niin pettynyt kaikkeen. Oikeastaan tuntuu, että tämä on ns. viimeinen pisara. Minun on niin vaikeaa nähdä enää mitään hyvää miehessäni.
Kaikki muu ikävä asia palaa mieleen eikä jätä rauhaan.
Aloimme seurustella jo nuorina ja nyt yhteistä taivalta on parikymmentä vuotta takana. Lapsia on siunaantunut kaksi. Takana on pitkä taival, joka ei aina ole ollut niin ruusuinen, mutta kelläpä olisi.
Suhteemme on pikemminkin ollut sellainen, jossa mies on määrännyt ”kaapin paikan” ja minä totellut. Mies on meillä se joka tienaa perheessä enemmän ja se on hänen mielestään antanut hänelle vallan kohdella minua miten huvittaa. Hän on hyvin äkkipikainen ja saattaa raivostua pienimmästäkin jutusta. Sen jälkeen hän odottaa, että minä pyydän anteeksi. Joudun pyytämään anteeksi vaikka en olisi tehnyt mitään tai ollut edes syyllinen miehen vihanpurkaukseen. Joskus hyväksyn sen ja joskus laitan hanttiin, mutta silloin hän saa uhkailemalla, mitätöimällä ja loukkaamalla tahtonsa lopulta läpi. Tämä on ollut hyvin rankkaa olla aina se syypää kaikkiin vastoinkäymisiin. Mihinkään hän ei ole halunnut minua päästää, eikä hän hyväksy sukulaisiani. Ystäviinkään en ole enää voinut olla niin usein yhteydessä kuin haluaisin. Olen joskus yrittänyt lopettaa koko suhteen, mutta puhumalla mieheni on saanut minut jatkamaan. Olen myös ajatellut, että lasten takia en halua hajottaa perhettä, vaan yritän kestää tämän. Itsetuntoni on ollut tässä todella kovilla ja olen usein allapäin.
Miten sitten tällaista kestää, no kun on niitä hyviäkin kausia. Silloin mies on iloinen ja ystävällinen. Hän on aina hoitanut hyvin työnsä, tienaa hyvin ja on hyvinä kausinaan mukava isä ja kiva puoliso. Tuntuu kuin olisi kaksi eri persoonaa samassa ihmisessä. Tuntuu kun hän ei pystyisi hallitsemaan itseään, eikä kukaan pysty vaikuttamaan häneen. Minulla ei ole minkäänlaista otetta häneen enkä enää ole varma hänen tai minun tunteistakaan.
Käryttyään mies yritti käyttäytyä toisella tavalla. Hän oli ystävällinen ja huomaavainen. Otti minut huomioon, jota ei ennen ole useinkaan tapahtunut. Hän myös osoitti hellyyttä ja läheisyyttä. Sain taas vapauden liikkua ja tavata ystäviäni. Hän yritti hillitä itsensä ja ottaa asiat rauhallisemmin. Olen yrittänyt itsekin olla läheinen ja hellä ja kuunnella miestäni. Nyt ollaan jo palattu takaisin samaan vanhaan kaavaan. Mies raivostuu ja uhkailee jopa erolla vähän väliä. Voi olla, että oma suhtautumiseni häneen on vaikuttanut siihen, että emme ehkä sittenkään onnistu. Tosiasia on, että rajani kulkee nyt tässä enkä voi hyväksyä yhtään enempää. Olen jo miettinyt terapiaan lähtemistä, mieheni ei siihen suostunut kun ehdotin sitä hänelle. Omat keinoni ovat tosi vähissä suhteen pelastamiseksi. En tiedä miten pystyn antamaan anteeksi.
Tiedän etten voi unohtaa, mutta haluaisin kuitenkin oppia elämään asian kanssa. Tuntuu, että nyt ollaan todella pattitilanteessa. Miten voin selvittää nämä asiat omassa päässäni ja päästä elämässäni eteenpäin?
☹️