Olen itse sellaisen äidin tytär, joka ei osannut minulle puhua. Teininä masennuin, eristäydyin, sulkeuduin huoneeseen, en tavannut kavereita jne. Jouduin hyvin isoihin ongelmiin jotka on vieneet yli 10v selvitä.. Äitini ei osannut minua auttaa ja vain sitä olisin toivonut, vaikka en osannut hänelle niin sanoa.
On jokseenkin ehkä normaalia, että nuori voi haluta olla omissa oloissa, mutta jos kaverit ei kiinnosta ja opiskelu ei suju, niin huolesi on varmasti aiheellinen.
Voisitko kertoa tyttärellesei häneen liittyvästä huolestasi ja kysyä, miten hänellä menee, mitä kuuluu? Valmistautuisit ottamaan vastaan ihan kaiken mitä hänellä mahdollisesti on mielessä tai mitä tahansa tunteita. Vihaa, pettymystä, halveksuntaa, luokkaantumista, surua tai mitä vain.. jos hän osottaisi sinulle jotain voimakasta negatiivista tunnetta, niin ottaisit sen luottamuksen osoituksena ja linkkinä hänen ymmärtämiseen. Sanoisit, että olet hyvillään että hän kertoi tunteestaan, että voit paremmin nyt ymmärtää häntä. Voisit myös kertoa hänelle, että haluaisit häntä lähestyä ja auttaa, mutta tunnet epävarmuutta, että kuinka sen tekisit. Ehkä voisti myös kysyä tyttäreltäsi mitä hän toivoisi sinun tekevän. Jos hän sanoisi, että "jätä vain minut rauhaan", voisit kysyä, että onko hän vihainen sinulle. Näin tulkitsemalla auttaisit häntä ymmärtämään hänen omia tunteitaan.
Osoita hänelle, että olet kiinnostunut ja välität hänestä ja olet valmis kuulemaan häntä, heti kun hän pystyy jotain kertomaan. Joskus myös voi olla vaikea puhua omalle äidille, niin voisitko ehdottaa, että tyttäresi voisi puhua terveydenhoitajalle tai kuraattorille tms. Jos selviää, että hän on hyvin masentunut ja vaikeuksissa, hänen olisi hyvä päästä hoitoon, ammattiauttajan puheille.
Omasta kokemuksesta sanoisin, että tärkeintä mitä olisin äidiltäni itse toivonut olisi ollut se, että olisin voinut ilmaista oman pahan oloni, kiukun raivon, vihan, pettymyksen, yksinäisyyden ym. ja hän olisi sen kestänyt ja ymmärtänyt ja rakastanut minua kaikesta huolimatta. Näin ei minun kohdalla käynyt ja siksi asiat meni hyvin solmuun.
Jos tyttärelläsi on vaikeaa ja paha olla, pyri itse olemaan vahva ja näyttämään valoa sekä sano että sinä kestät hänen vaikeudet ja asiat varmasti selviää. Mutta puhumaan olisi varmasti hyvä päästä, ilman puhetta asiat ei taida selvitä.. Mutta älä luovuta, älä anna tyttäresi eristäytyä ja mennä kauas. Ei hän sitä itsekään oikeasti halua, mutta hänellä on ehkä vaikeaa ja hän on itse neuvoton ja avuton. Vaikka hän murjottaa ja sulkeutuu huoneseen, hän varmaan oikeasti toivoo, että osaisit häntä lähestyä ja auttaa..
Ole rohkea. Kaikkea hyvää sinulle ja tyttärellesi!
🌻🙂🌻
amanta