En jaksa enää hoitaa lapsiani!

En jaksa enää hoitaa lapsiani!

Käyttäjä mami83 aloittanut aikaan 18.08.2007 klo 09:47 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä mami83 kirjoittanut 18.08.2007 klo 09:47

Minulla on kolme lasta,5v,pian 2v ja 2kk ikäinen vauva.Tätä tunnetta on kestänyt jo todella kauan ja tunne vain vahvistuu kokoajan,en mitenkään enää jaksaisi hoitaa ja huolehtia lapsistani…vauvasta jaksan kyllä huolehtia,häntä kohtaan tunnen rakkautta ja hellyyttä,usein ajattelen että olisipa minulla vain tämä vauva eikä isompia lapsia ollenkaan…isommat lapset ovat tosi hankalia,huutavat ja tappelevat jatkuvasti,eivät usko mitään yms elämä heidän kanssaan tuntuu hirveältä,uuteen aamuun herääminen tuntuu kauhealta kun tietää mitä taas edessä…olen niin väsynyt heihin että tuntuu etten edes välitä heistä yhtään,kuulostaa kauhealta mutta näin se on,tunteelle en voi mitään vaikka yritän kuinka ajatella että he ovat minun omia lapsiani ja minun tulee rakastaa ja huolehtia heistä…minua ärsyttää melkein kaikki mitä he tekevät,tiuskin ja olen paha heille,en jaksa olla heille enää äiti,en mitenkään jaksa enää tämmöistä elämää…olen miettinyt jopa antavani heidät sijaiskotiin,minä en jaksa antaa heille sellaista elämää kuin he tarvitsevat,jokainen lapsi tarvitsee rakastavan ja hyvän vanhemman,sellaisen he varmasti saisivat jostakin…tuntuu etten jaksa enkä pysty elämään näiden tunteiden takia,vauva on ainoa syy jatkaa tätä elämää…

Käyttäjä Uupunut kameli kirjoittanut 21.08.2007 klo 12:58

Olet selvästi uuvuksissa. Pystytkö saamaan mistään apua? Onko sinulla puolisoa, joka auttaa sinua? Onko sinulla sukulaisia tai tuttavia, jotka voisivat auttaa, että pääsisit hengähtämään kokonaan tai vaikka olemaan vain kahdestaan vauvan kanssa? Uskalla pyytää rohkeasti apua, sillä ulkopuolinen ei välttämättä osaa aavistaakaan, että olet uuvuksissa. Entä neuvola, oletko kertonut siellä uupumisestasi? Riittäisikö teillä rahat esim. mannerheimin lastensuojeluliiton hoitajan, joka voisi viedä isommat lapset vaikka leikkipuistoon muutamaksi tunniksi silloin tällöin?

Onko seudullanne alkanut seurakunnan perhekerhoa tms, jossa voisitte käydä? Lapset saisivat kavereita ja se vähentäsi keskinäistä tappelua. Entä onko asuinalueellanne perhepäivähoitajaa, joka on säännöllisesti ulkona lasten kanssa? Hänen seuraan lyöttäytyminen toisi kavereita lapsille.

On tärkeää, ettet sinä uuvu ihan tyystin, koska sitten et jaksa olla enää äiti ollenkaan. Älä yritä selvitä yksin, pyydä apua, älä häpeä avun pyytämistä.

Käyttäjä malina kirjoittanut 21.08.2007 klo 14:20

Hei Uupunut Kameli!🙂🌻

Onko sinun mahdollista saada isommat lapsesi puolipäivähoitoon jaksamattomuutesi perusteella? Itse aikoinaan voin huonosti lasteni ollessa pieniä ja he olivat päiväkodissa puolipäivähoidossa aamupäivät (2- ja 5-vuotiaasta), että sain aikaa itselleni, aikaa nukkua suruuni, ja että lapset saivat ’oikeanlaista hoitoa’, leikkiseuraa, ym. Olin yksinhuoltaja. -Vanhempi lapseni oli myös seurakunnan kerhossa kahtena iltapäivänä (3h). Päiväkoteihin sain viedä lapseni omien tarpeitteni mukaan, ei välttämättä joka päivä; etenkin sitten myöhemmin kun asuin kaukana päiväkodista, en aina jaksanut ajaa ja vein nuorempaani pääasiassa eskaripäivinä tai kun oli jotain erityistä. -Toivon todella että tällainen mahdollisuus edelleen on!? -Voit ottaa yhteyttä kunnassasi päivähoidosta vastaavaan tai puhua neuvolassa tai kysyä sosiaalityöntekijältä.

Etsi ihmeessä apua! Sinä saat olla väsynyt äiti. -Auttaisiko sinua, että saisit purkaa syitä jaksamattomuuteesi?😑❓

Käyttäjä Mallow kirjoittanut 24.08.2007 klo 00:16

Hei mami83! 🙂🌻

Heti alkuun paljon voimia ja jaksamista sinulle! Olet selvästi aivan voimiesi äärirajoilla, eikä sellainen ole varmasti hyväksi kenellekään. Aiemmissa viesteissä oli hyviä neuvoja tilanteeseesi, enkä itsekään osaa neuvoa muuten kuin kehottamalla sinua pyytämään apua. Jokainen äiti tarvitsee joskus omaa aikaa tai vaikka aikaa pelkän vauvan kanssa, jos se tuntuu hyvältä. Olet saanut lapsesi hyvin nuorena, mikäli tuo 83 on syntymävuotesi (itse olen saman ikäinen), eikä ole ihme jos välillä uuvut. Tarvitsisit ympärillesi hyvän tukiverkoston, joka auttaa jaksamaan ja pitää huolta lapsista silloin kun et sitä itse jaksa. Edelleen paljon voimia, toivottavasti tilanteesi kääntyy parempaan suuntaan! 🙂👍 🙂👍