Miten näytän miehelleni, että en hyväksy hänen käytöstään enää? En siis hae kostotoimenpiteitä, vaan ns. oikeita ja tehokkaita tapoja näyttää, että minua ei enää kohdella näin.
Kun asiat eivät mene juuri niin kuin mieheni haluaa, hän käyttäytyy lapsellisesti, haukkuu, huutaa, vittuilee lyhyesti sanottuna käyttäytyy todella paskamaisesti. Vika on aina minussa. Minulla ei saa koskaan mennä hermot enkä minä saa koskaan suuttua. Jos näin käy, on minun vikani, että hän haukkuu, huutaa, pettää lupaukset, uhkailee erinäköisillä asioilla (ei väkivallalla), käyttäytyy lapsellisesti, ärsyttää tahallaan, ei puhu, tai puhuu todella rumasti minulle, jne, jne. Minä sanon kärkkäästi ja korotan ääntäni, kun hermostun. Mutta minä en (enää) käyttäydy samalla tavalla kuin hän. Yritän selvittää ja puhua asiat, hänellä ei ole mitään sanottaa, ei mitään puhuttavaa. Hän ei ota vastuuta omista teoistaan ollenkaan.
Syy hänen käytökseensä on aina minussa. Minä tein jotain väärin, joka oikeuttaa hänet olemaan minua kohtaan paskamainen.
Aikansa tapeltuaan hän kyllä puhuu jonkin verran ja pyytää anteeksi. Mutta ei se riitä enää.
Hänessä ei ole mielestäni narsistisia piirteitä (se tuntuu nykyisin olevan muotia), vaan tämä johtunee kasvatuksesta tai sen puutteesta. Kotonaan ei ole koskaan selvitetty erimielisyyksiä, on saanut riehua ja sillä selvä. Lapsena on saanut kaiken periksi ja on hemmoteltu. Rajoja ei ole ollut, vastuuta ei ole tarvinnut kantaa.
Tätä on jatkunut jo pari vuotta. Välillä pahempana, välillä vähän helpompana. Pahinta aikaa oli se, kun käyttäydyin samalla tavalla kuin hän. Enää en toimi niin. Olen kärkäs sanomaan ja puolustamaan mielipiteitäni ja parisuhteessa pitää minun mielestäni tehdä kompromisseja, mutta sekin on mahdotonta, koska hän vain tappelee. Yritän puhua ja selvittää asiat, hän vain haastaa riitaa.
En vain jaksa enää. Voisiko joku neuvoa, miten osoitan hänelle, että en hyväksy hänen rumaa ja ilkeää käytöstään?
Puhuminen ei auta – lopputulos on aina sama. Jos lähden, hän kostaa sen esim. koirallemme (jota en voi lähtiessäni ottaa mukaan). Jos lähden, ero on varma. En kuitenkaan halua erota ennen kuin olen varmasti yrittänyt kaikkeni. Parisuhdeneuvontaan tms. hän ei suostu lähtemään.
Olen sanonut jo monta kertaa hänelle, että jos hän ei halua olla minun kanssani, niin voi vapaasti mennä. En ymmärrä mitä hän haluaa minusta ja miksi hän käyttäytyy näin.
Minusta tuollainen käytös ei ole missään nimessä hyväksyttävää.