Elämmekö narsistin kanssa?
Olen jo pidempään miettinyt, onko puolisoni ja lasteni isä narsisti vai mikä oikein mättää.
1. Mieheni antaa häntä huonommin tunteville todella hyvän kuvan itsestään; reilu, positiivinen, ahkera, idearikas ym. Läheiset pitävät häntä arvaamattomana ja usein negatiivisia huomautuksia nakkelevana
2. Mieheni kertoo ulkopuolisille olevansa hyvin perhekeskeinen. Totuus on kuitenkin jotakin muuta: riitatilanteissa hän voi huutaa lasten kuullen tai piiloutua lasten selän taaksee välttääkseen keskustelun
3. Hän löytää kaikkeen kielteiseen syyn muista. Es. jos hän kaataa kahvin kirjan päälle, on syy siinä, joka jätti kirjan väärään paikkaan.. (tässä vain esimerkki)
4. Hänellä on lukuisia työsuhteita, joista hän on irtisanoutunut, koska vika on ollut aina työnantajassa
5. Hän juo alkoholia humaltumistarkoituksessa ja tällöin hänestä tulee ilkeä ja katkera
6. Hän kokee olevansa äärimmäisen joustava ja kiltti ja siksi tulleensa hyväksikäytetyksi
7. Hän voi käydä surutta ravintoloissa ja kuluttaa rahaa. Laskut jäävät sitten puolison hoidettavaksi, eikä hän tunne asiasta kovinkaan suurta häpeää. Hän kokee muiden olleen niin ilkeä, että he ovat ansainneet sen
8. Lapset pyytävät isää olemaan kiltti ja lopettamaan mm. viinankäytön ja hermostuneen kiukuttelun. Isä kertoo äidin aiheuttavan käytöksen ja alkoholin olevan ihan normaali osa miehen elämää.
9. Hän on lupautunut muuttamaan pois…kunhan puoliso maksaa hänen vuokraennakot ja kalustaa uuden kodin…
10. Koskaan hän ei pyydä tekemisiään anteeksi
11. Hän vähättelee omia ikäviä tekojaan ja aina lopuksi mainitsee syyn olevan es. puolisossa, ystävissä
12. Hän ei näe, että lapset voivat huonosti, vaan hän sanoo, että minä olen ”psyykannut” lapset häntä vastaan
13. Hän kokee, että minä en ”ymmärrä” häntä ja vetoaa aina siihen, että muutkin miehet….
14. Hän ei kykene suuttumatta kämään läpi perheessämme tapahtuneita asioita
15. Hän ei halua, että menisimme juttelemaan ammattiauttajan kanssa, koska ammattiauttajakin olisi sitten vain minun puolellani
Että näin meillä. Hankalaksi tilanteen on tehnyt se, että välillä meillä on hyviäkin kausia, jolloin kuvaamani piirteet eivät ole pinnassa. Toistakymmentä vuotta vain tätä vuoristorataa on vaatinut veronsa ja luottamusta ei enää ole. Lapsetkin kommentoivat isäänsä melko ikävin sanakääntein…Koko tilanne on tietenkin puolisoni mielestä minun syyni. Siis vaikuttaako mies narsistilta eli onko parempi erota nyt, kun ainakaan lapset eivät vielä ole ihan romuna?
Kiitos, jos joku kommentoi