Olen jonkin aikaa lukenut täältä teidän kertomuksianne elämästänne ja olen saanut niistä paljon apua jaksamiseen. Nyt ajattelin kertoa omasta elämästäni ja siinä vallitsevista ongelmista. Pahoittelut pitkästä tekstistä, toivottavasti jaksatte lukea.
Eli olen 29-vuotias mies ja elänyt nyt parisuhteessa 5,5 vuotta. Suhteemme aloitus ei ollut mitenkään ihanteellinen. Puolisollani oli vielä entinen suhde päättämättä vaikka he eri paikkakunnilla jo asuivatkin. Itse olin henkisesti vielä aika huonossa jamassa äitini kuoltua 4kuukautta aiemmin. Lapsuuteni jouduin elämään ilman mies kuvaa koska vanhempani erosivat kun olin reilun 2 vanha. Muutettiin äidin kanssa toiselle paikkakunnalle 400km päähän. Isääni näin harvakseltaan. Äidillä kyllä oli lapsuuteni aikana yksi mies suhde mutta sekin päättyi aika lyhyeen. Koulussa olin koko peruskoulun ajan koulukiusattu ja siten ammattiopinnot ei sitten kiinnostaneet koska ajattelin kiusaamisen jatkuvan myös siellä. Menin välivuoden jälkeen töihin ja sitten myöhemmin suoritin ammattitutkinnon.
Teini/nuoruusvuosina minulla ei liiemmin ollut kavereita ja tyttöystäviä viellä vähemmin. En osannut luoda suhteita muihin ihmisiin. Äitini jäi eläkkeelle alta viisi kymppisenä ja masentui sen jälkeen pahasti. Jouduin huolehtimaan paljon hänen asioistaan. Käymään kaupassa, pankissa jne. Väsyin itsekkin ja rupesin juoksemaan baareissa useina päivinä viikossa. Lähes aina niin kauan kun rahat riitti. Viina ei kuitenkaan ollut minulle se houkutus niinkään vaan muut ihmiset. Sitten tuli aika kun äitini meni niin huonoon kuntoon masennuksensa takia että joutui sairaalaan. Viettikin viimeiset neljä vuotta mitä eli lähes koko ajan sairaalassa. Kuolemakin oli pitkäkestoinen prosessi. Hän sairastui heinäkuussa 2001 ja oli lokakuun alkuun asti lähes kokoajan teho-osastolla hoidossa. Eli erittäin rankkaa aikaa minulle.
Sitten takaisin tähän varsinaiseen ongelmaan eli parisuhteisiin. Ennen nykyistä puolisoani en pystynyt luomaan kehenkään pidempi kestoista suhdetta vaan surrasi suhteesta toiseen tai pikemminkin kukkasesta toiseen kun ei niistä mitään suhteita koskaan ennättänyt muodostua. En vaan pystynyt ajattelemaan että annan toiselle ihmiselle itseni kokonaan. Tähän nykyiseen puolisooni kuitenkin rakastuin niin että tuntui oikeastaan ensi kertaa elämässä hyvältä. Muutettiin aika pian yhteiseen asuntoon ja elämä näytti menevän hyvin. Kunnes sitten 2002 syksyllä (tavattiin keväällä) menin jossakin ihme typeryydessäni laittamaan sähköpostia toiselle naiselle jonka sattumalta netistä huomasin. Puolisoni sai tämän selville ja hänkin oli sitten yhteydessä toiseen mieheen. Molemmat lopetettiin nämä hölmöydet mutta niitä ei kuitenkaan koskaan käsitelty kunnolla pois.
Sitten minuun iski se läheisyyskammo mikä oli aiemmin vaivannut ja kaikenlaiset hellyyden osoitukset puolisoani kohtaan jäivät todella vähäiseksi. Jopa halaaminen oli minulle vaikeaa, seksistä puhumattakaan.
Siinä sitten oli taas ongelmia ja niitäkään ei tietenkään osattu käsitellä. Tapahtumat johtivat lopulta siihen että puolisoni loi tekstiviesti yhteyden työkaverinsa kanssa (siis miehen). Tämä aluksi ihan viaton viestittely johti kuitenkin lopulta siihen että puolisoni petti minua syksyllä 2005. Tästä seurasi täydellinen romahtamiseni. En pystynyt töitä tekemään eikä pystynyt puolisonikaan ja kaikki muukin tuntui kaatuvan niskaan. Menin lääkäriin ja sain masennuslääkeet. Päätettiin puolisoni kanssa kuitenkin yrittää ja hankkiuduttiin molemmat kriisikeskukseen jossa käytiin erikseen 5kertaa keskustelemassa. Päädyttiin jatkamaan suhdettamme mutta sillä tavalla että muutettiin toiseen kaupunkiin (puolisoni synnyin- ja entiseen kotikaupunkiin).
Täällä (missä nytkin asumme) asiat meni aluksi todella hyvin. Sain työpaikan ja suhdekkin saatiin mielestämme ihan hyvään kuntoon. Joten ei sitten jatkettu täällä terapiaa ja lääkkeetkin lopetin ilman lääkärin lupaa. Sitten töissä tuli ongelmia palkkojen kanssa ja lopulta sanoin itseni irti. Sain noin kuukauden työttömänä olon jälkeen uuden työpaikan. Tällöin kaikki oli vielä suhteessamme kunnossa. Mutta mutta tämäkin työpaikka osoittautui huonoksi. Siellä minua käytettiin vain hyödyksi ja kun hyöty oli saatu annettiin potkut. Tästä masennuin ihan täysin 😞 . Minusta rupesi tuntumaan ettei tässä kaupungissa ole mitään hyvää ja kun kavereitakaan en ollut saanut tuntui siltä että on päästävä takaisin sinne mistä muutettiin. Kerroin tästä puolisolleni mutta hän ei oikein innostunut asiasta. Ymmärrettävää olihan hänellä täällä sukulaisia jotka ovat hänelle erittäin tärkeitä ihmisiä. Laitoin kuitenkin asuntohakemuksen entiseen kotikaupunkiimme vetämään. Tässä sitten koko kevään ajan jauhoin siitä kuinka haluan muuttaa takaisin. Sitten meille tarjottiin toukokuun alussa asuntoa ja käytiin katsomassa. Puolisoni ei kuitenkaan siihen halunnut muuttaa joten ei otettu sitä. Ajattelin että no jos ensi kuun alussa meille tarjottaisiin toista asuntoa ja puolisonikin muuttaisi mielensä muuttamisen suhteen. Painostin häntä aika paljon tässä vaiheessa ja menin jopa sanomaan että muutan yksin jos hän ei halua muuttaa. Tämä ei kuitenkaan todellisuudessa pitänyt paikkaansa. En millään olisi voinut muuttaa ilman rakastani. Kaikki painostamiseni oli taas tehnyt suhteestamme kolkon hellyyttä ei paljoa ollut ja seksiä erittäin vähän.
Sitten kesäkuun alussa meille tarjottiin toista asuntoa. Puolisoni mietti aikansa ja ilmoitti ettei halua muuttaa. Minä sitten itkin siinä yhden päivän kun kaikki se kerääntynyt masennus ja epätoivo ryöppysi sisältäni. Soitin kuitenkin tälle vuokranantajalle ja sanoin että meidän hakemuksen voi poistaa, emme ole muuttamassa kaupunkiin. Kaikesta tästä ja ilmeisesti myös siitä pelosta että minut menettää puolisoni turvautui jälleen toiseen mieheen. Alkoi viestitellä ja soitella tämän miehen kanssa jonka oli aikoinaan siellä netissä tavannut kun asuimme vielä entisellä paikkakunnalla. Siis eri mies jonka kanssa minua petti. Viestittelyä ja soittelua jatkui aikansa (minä en tienyt tästä silloin) ja sitten he päättivät tavata kun tämä mies oli jollakin matkalla läheisessä kaupungissa. No tapaaminenhan johti sitten jälleen minun pettämiseen. Sain tietää ensin näistä viestittelyistä ja sähköposteista jo tämän pettämis tapahtuman jälkeen. Sitten kun tarpeeksi kauan tivasin mitä siellä tapahtui myönsi pettämisen.
Tarkkaa syytä en tälle kaikelle tiedä mutta jos oikein olen ymmärtänyt niin tähän johti se että hän luuli minun muuttavan yksin. Nyt jälkeenpäin kaduttaa ettn osannut tehdä hänelle selväksi sitä etten yksin ole muuttamassa mihinkään. Nyt puolisoni ei tiedä haluaako jatkaa vielä kanssani vai ei 😭 . Sen tiedän että tämän miehen jonka kanssa hän minua petti että heille tuskin mittään juttua syntyy. Tämä mieskin on varattu ja asuu aika kaukana meidän kotikaupungista.
Minä haluaisin jatkaa suhdettamme mutta sillä ehdolla että kaikki suhteen aikana olleet ”möröt” puretaan pois jonkun ammatti ihmisen kanssa. Puolisoni vetäytyi mökille vanhempiensa kanssa miettimään mitä hän haluaa. Sen tiedän että anteeksi pystyn vielä tämän antamaan koska tunnen olevani osasyylinen tapahtuneeseen, luulihan hän minun lähtevän mutta se vaatii molempien sitoutumista pidempään projektiin jossa asiat saadaan käytyä läpi. Mutta entäpä jos tulee taas suhteessa ongelmia? 😐 esim. että minä sattuisin taas jumittumaan siihen omaan patooni joka sisälläni on ja en pystyisi antamaan itsestäni hetkeen ulos rakkautta! tapahtuisiko tämä pettämis homma taas uudestaan? hakeutuisko puolisoni jälleen jonkun miehen kanssa viestittelyyn ja sitä kautta sänky puuhiin. 😯🗯️
Kiitos jos jaksoit lukea ja vielä isompi kiitos jos vastaat!
Sinun täytyy olla kirjautuneena, että voit vastata tähän aiheeseen.