Elämää pelkäävän puolison kanssa

Elämää pelkäävän puolison kanssa

Käyttäjä ursus aloittanut aikaan 11.10.2015 klo 09:19 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä ursus kirjoittanut 11.10.2015 klo 09:19

Hei vaan kaikille.

Olemme olleet yhdessä vaimoni kanssa yhdessä 6 vuotta ja naimisissa siitä 3 vuotta.
Olen ollut tietoinen alusta asti rakkaan vaimoni peloista. Hän pelkää hämähäkkejä, pimeää, autolla ajoa, tulta (asumme puulämmitteisessä talossa), ampiaisia.

Nämä asiat hieman aiheuttavat haasteita(nykyajan muotisana), haluaisin enemmän ymmärtää vaimoani näissä asioissa. Mutta on hyvin tulenarka keskutelunaihe. Yleensä mies ei puhu, mutta meillä se menee toista päin. Kun yritän varovaisesti kysellä asiasta, niin vaimoni mielestä ihan turhaa asioiden pyörittelyä.

Minä yritän pähkäillä, mistä nuo pelot syntyvät tai tulevat. On vaimoni mielestä turhaa psykolointia. Esimerkiksi autoreissut, niin ajetaan pikkuteitä kierrellen, vältetään moottoriteitä kun siellä ajetaan yli 100km/t ja matkaaikaa saattaa tulla pari tuntia lisää pidemmällä reissulla. Jos rekka takana niin katselee koko ajan peiliin ja on hyvin huolissaan. Pidän itseäni hyvin rauhallisena kuskina, ajelen nopeusrajoitusten mukaan ja mottona on, ainoa kuljettaja, jonka ajotapaan voin vaikuttaa olen minä.

Meillä puulämmitys pääosin, kun vaimoni sytyttää takan, istuu vieressä valvomassa, vaikka luukut kiinni. Minä hoidan lämmittämisen nykyään kokonaan.

Olen alkanut miettiä, mietinkö turhaan tälläisiä asioita. Pitää vain hyväksyä vaimoni sellaisena kuin on? Ja että näistä asioista ei vaan vaimoni halua keskustella?

Ps.1. Pätkiikö muillakin tämä kirjoittaminen, tulee teksti ikäänkuin jälkijunassa?
Ps.2. Otsikosta, vaimoni ei pelkää elämää vaan joitain juttuja

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 20.10.2015 klo 11:07

Hei ursus.

Hei.
Olet varmasti lukenut netistä pelosta ja sen hoidosta, mutta tässä yksi nettisivu asiasta. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00394&p_haku=

Hienoa kun otat vaimosi pelko asiat vakavasti ja koitat saada häntä hienovaraisesti puhumaan niistä. Mutta jos pelko on ottanut yliotteen elämästä niin on parasta kääntyä ammattilaisen puoleen. Esimerkiksi kun hän pelkää tulipaloa ja talven pakkasten myötä joudutte lämmittämään taloa monta tuntia vuorokaudessa. Ja vaimosi istuu päivät pitkät uunin vieressä ja vahtii ja vahtii….

En osaa muuta neuvoa. Vaikutat hellältä ja hyvältä mieheltä joka ei pilkaa vaimosi pelkoja. Jatka samaan tahtiin, kyllä asiat selviää.

🙂👍